خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش بابونه

آشنایی با نحوه پرورش بابونه

220px-Matricaria_recutita_0.1_Rبابونه، گیاهی است یک‌ساله، معطر و به ارتفاع ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر که بصورت خودرو در مزارع و کنار جاده‌ها می‌روید. ساقه آن دارای انشعاباتی است و برگ‌های آن بریدگی‌های باریک و دراز با ظاهر برگچه مانند دارد. قسمت مورد استفاده این گیاه، کاپیتول‌های آن است که در فاصله ماه‌های اردیبهشت تا مهر ماه، آن را از ساقه جدا می‌کنند.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش درخت بابونه آشنا خواهیم شد.

مرور کلی:
بابونه گیاهی کوچک و بوته‌ای است که در طول زمین می‌روید. گونه‌های مختلف بابونه اغلب به طور وحشی رشد می‌کنند. این گیاه به خاطر خواص ضد التهاب و مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد. بابونه برای ناراحتی‌های کودکان بسیار عالی عمل می‌کند. بابونه همچنین برای آلرژی، سوختگی، کم خونی، تب، بی‌خوابی، سو هاضمه و دندان درد به کار می‌رود.
در ابتدا باید دانه‌ها در عمق ¼ سانتی متری ظرف‌های کوچکی کاشته شوند. وقتی جوانه‌ها به قدری بزرگ شدند که بتوان آن‌ها را با دست لمس کرد، آن‌ها را جا به جا کنید و طوری بکارید که بین هر یک ۱۵ سانتی متر فاصله باشد. این گیاه خاک سبک و خشک را ترجیح می‌دهد. جوانه‌های گیاه خود را تا وقتی که به خوبی ثابت شوند، مرطوب نگه دارید. اگر چه بابونه گیاهی یک ساله است، خودش دوباره دانه می‌دهد. باید صبح زود قبل از اینکه خورشید عطر با ارزش شکوفه‌ها را بگیرد، آن‌ها را برداشت کنید. با استفاده از قیچی گل بازشده را با دقت بچینید. آن‌ها را روی کاغذ و در مکانی خنک، تهویه دار و خشک پخش کنید. بعد از اینکه گل‌ها حالت کاغذی به خود گرفتند، آن‌ها را در شیشه‌ای بدون هوا نگه دارید.
تکثیر/ کاشت دانه
این گیاه از طریق دانه، تقسیم و قلمه زنی تکثیر می‌شود. در ابتدا باید دانه‌ها در عمق ¼ سانتی متری ظرف‌های کوچکی کاشته شوند. وقتی جوانه‌ها به قدری بزرگ شدند که بتوان آن‌ها را با دست لمس کرد، آن‌ها را جا به جا کنید طوری که بین هر یک ۱۵ سانتی متر فاصله باشد.
کاشت همراه:
بابونه را در نزدیکی پیاز، کلم و گندم پرورش دهید. گفته می‌شود که این کار حشرات را دفع کرده و محصول را افزایش می‌دهد. بابونه را با انواع نعنای بیابانی می‌کارند تا روغن نعنا را زیاد کند.
مراقبت و پرورش:
دانه‌های ریز این گیاه باید در ظرف‌های کوچکی کاشته شود. وقتی جوانه‌ها به قدری بزرگ شدند که بتوان آن‌ها را با دست لمس کرد، آن‌ها را جا به جا کنید، طوری که بین هر یک ۱۵ سانتی متر فاصله باشد. تا وقتی که جوانه‌ها به خوبی ثابت و پایدار شوند، آن‌ها را مرطوب نگه دارید. در مورد بابونه انگلیسی گیاه را بکارید و تا وقتی که پایدار شود، خوب به آن آب دهید. همین که گیاهان شروع به پیشروی کردند، با کمی کود روی خاک آن‌ها را بپوشانید تا رشد آن‌ها تقویت شود.
موارد استفاده:
عطریات، آرایشی، خوراکی، تزئینی و دارویی. برگ‌ها و گل‌های خشک بابونه در صنعت عطرسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه همچنین برای حمام‌های آرامش بخش و لوسیون‌های پوست به کار می‌رود. بابونه سایه روشن‌های طلایی را به موهای بلوند می‌افزاید. سرگل‌های تازه آن می‌توانند سالادهای تازه را طعم بخشیده و تزئین کنند. برگ‌های خشک بابونه در چای استفاده شده و در مورد نوشیدنی‌ها با آب نیمه معدنی ترکیب می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای درست کردن رنگ مو (زرد، طلایی یا زرد نخودی) استفاده کرد. با کاشت گونه کم رشد انگلیسی بابونه (Chamaemelum nobile)، که ارتفاع آن تقریباً به ۳۰ سانتی متر می‌رسد و تا وقتی گل دهد به پیشروی خود ادامه می‌دهد، می‌توانید محوطه‌ای از بابونه ایجاد کنید. ارتفاع گونه بلند‌تر آلمانی (Matricaria chamomile) به ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر می‌رسد و می‌تواند برای تزئین بستر باغچه یا باغ به کار رود. گفته می‌شود این گیاه خواص دارویی دارد.

مترجم: عارفه خوش نیت

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *