خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص گیاه گل رنگ

آشنایی با خواص گیاه گل رنگ

89193231050533372007گلرنگ یا کاجیره یا کاغاله که در بعضی از استان‌های جنوبی مانند کرمان گل خشت نیز نامیده می‌شود(نام علمی: Carthamus tinctorius) بومی عربستان است و در حال حاضر در بیشتر نقاط دنیا کشت می‌شود.درادامه مطلب زیر با خواص گلرنگ آشنا شوید.

گل رنگ گیاهی است یکساله یا دوساله دارای ساقه ای به ارتفاع ۳۰ الی ۶۰ سانتیمتر وگاهی بلندتر.برگهای آن دندانه دار ونوک تیز بوده که دندانه های آن به خارهای ظریف ونوک تیز منتهی می شوند. گلهای لوله ای شکل وبه رنگ زرد مایل به قرمز است که به مرور زمان به نارنجی تغییر می یابد. این گیاه هم مصرف دارویی وهم مصرف صنعتی دارد ولی اندام مورد استفاده این گیاه بیشتر دانه آن است، همچنین روغن دانه های آن به نام Safflower Oil مصارف طبی دارد.در زبان فارسی به یک نوع آن که در خراسان ، تبریزوتفرش به عمل می آید، کافیشه، زعفران کاذب وگل زردک می گویند وبه نوع دیگرآن که در ناحیه گیلان ودر مغرب ایران ، اشتران کوه، جام تونه در کرمانشاه و همچنین در بوشهر وکازرون به عمل می آید کاجیره، کاژیره، کاجره، بهرامه و بهرمان می گویند.

از گل گیاه گل رنگ برای رنگ کردن پارچه وبه جای زعفران برای رنگ کردن غذا استفاده می شود.
می توان یک گرم از پودر خشک گل رنگ را سه با در روز در چای ریخت وملا نمود. همچنین دو یا سه برابر این مقدار از گلهای تازه آن استفاده کرد.

 

طبیعت این گیاه گرم است. گل رنگ نیکوکننده رخسار وباز کننده صدا، زیاد کننده قدرت جنسی ودفع کننده نفخ دستگاه گوارش بوده وبرای امراض استسقاء نافع می باشد. برای مداوای استسقاء ۳۵ گرم از دانه های این گیاه را کوبیده وبا مقدارکمی آب مخلوط نموده وعصاره آن را می گیرند وبا مقداری شکر سرخ یا عسل به بیمار می خورانند.

گل رنگ ضد درد، ضد چسبندگی پلاکتها، ضد باکتری، ضد التهاب، ضد تب، ضد تومور، ضد احتقان، ضد قارچ وضد کرم است.
همچنین گل رنگ مقوی قلب ورحم بوده ، قاعده آور، خلط آور، مسهل، محافظ اعصاب وآرامبخش است. معرق وادرار آور بوده و از این رو در دفع سموم نقش ویژه ای دارد.

تحقیقات جدید نشان داده رژیم حاوی اسید های چرب غیر اشباع می تواند کلسترول خون را کاهش دهد. این مساله در جلوگیری از سفت ولخته شدن رگها (تصلب شرایین) و امراض قلبی دارای اهمیت است. در این رابطه آزمایشهای مربوط به رژیم حاوی گل رنگ به مدت هشت هفته نشان داده شده است که کلسترول سرم، لیپوپروتئین B را تا حدود ۲۵ درصد کاهش می دهد.

در مطالعات حیوانی این نظریه وجود داردکه احتمالا بعضی از اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن گل رنگ در کار سیستم عصبی مرکزی ضروری بوده واز این طریق عمل می نمایند.
گل رنگ برای معالجه سوزاک چه از راه شستشو وچه از راه خوردن مفید می باشد.

چند نکته درباره گل رنگ

۱- با توجه به شباهت گل رنگ با زعفران ، تقلب های زیادی در فروش زعفران صورت می گیرد.

۲- یکی از نامهای عمومی گل رنگ در جهان زعفران امریکایی یا American Safron می باشد.

۳- عصاره دانه گل رنگ یا روغن حاصل از این دانه شیر را می بندد از این رو همراه شیر یا پس از نوشیدن آن نباید خورده شود.

۴- خواص کاهش کلسترول و چربی گل رنگ مربوط به دانه وروغن آن است واکثر خواص ذکرشده دیگرمربوط به خود گل رنگ می باشد.

۵- از روغن گل رنگ کپسولهایی در بازار جهانی وجود دارد که حاوی مقادیر مختلفی روغن بوده وبرای کاهش کلسترول وچربی مصرف می شوند. همچنین امولوسیونهایی حاوی ۵۰ درصد روغن گل رنگ در بازار تجارت وجود دارند که به عنوان مکمل غذایی پرکالری مصرف می شوند.

۶- تفاوت اثرات دارویی و مرغوبیت گل رنگ ایرانی ونوع خارجی آن احتیاج به تحقیقات فارماکولوژی و کلینیکی دارد که باید در آینده روشن شود.

۷- هنوز گزارشی از اثرات جانبی گل رنگ وجود ندارد منتها گفته شده است خاصیت سقط کنندگی دارد.

۸- باید توجه داشت پس از خوردن گل رنگ، رنگ ادرار قرمز می شود که طبیعی است وجای نگرانی نیست.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *