خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص خربزه درختی

آشنایی با خواص خربزه درختی

papayaخربزه درختی (Carica) سرده‌ای از خربزه‌درختیان به ارتفاع حداکثر ده متر، بدون انشعاب، با ۴۵ گونه که اغلب در مناطق گرمسیری آمریکا پراکنده هستند؛ برگ‌های گیاهان این سرده نرم و لَپ‌دار به طول ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر با دمبرگ بلند است که در بالای تنه به‌ صورت خوشه‌ای قرار گرفته‌اند؛ گل‌های آنها تک‌جنسی با ده پرچم در دو حلقه و مادگی آنها دارای یک کلاله بدون پایه پنج‌لَپی است.درادامه مطلب زیر با خواص خربزه درختی آشنا شوید.

پاپايا منبع فوق العاده اي براي آنزيم هاي پروتئوليتيک است که در هضم غذا بسيار مهم هستند. مهم ترين اين آنزيم ها که در پاپايا يافت مي شود پاپايين است که با شکستن پروتئين ها به هضم بهتر غذاها کمک مي کند.

 

پاپايين يراب افراد مبتلا به فيبروزسيستيک و کساني که دچار التهاب لوزالمعده هستند، تجويز مي شود تا آن چه بدن آن ها به طور طبيعي نمي تواند توليد کند، براي شان بسازد.

 

خوردن خربزه درختي در اينجا هم يک نکته مثبت است چون دريافت دهاني پاپايين بي نظمي هاي گوارشي کمتري (مثل نفح و سوء هاضمه مزمن) ايجاد مي کند. براي اين مورد پاپايين عصاره گيري شده، خشک مي شود و به صورت قرص در مي آيد.

 

 

 

 

 

* پاپايا باعث افزايش نيرومندي مردان مي شود.

 

خربزه درختي داراي آنزيمي موسوم به آرژينين است که موجب افزايش خون رساني بهتر در مردان مي شود.

 

 

* پاپايا مانع پيري زودرس مي شود.

 

بسياري از پزشکان طب جايگزين معتقد هستند که يکي از فوايد پاپايا پيش گيري از پيري زودرس است. چون باعث مي شود بدن به طور مناسب غذا را هضم کند و وقتي غذا به درستي هضم شود بدن مواد مغذي لازم را دريافت مي کند و براي زمان طولاني شاداب مي ماند.

 

 

 

 

 

* پاپايا مي تواند به عنوان شوينده به کار رود.

 

دريافت ۱۵۰ سي سي آب پاپايا، آب خيار و آب لوبياي سبز در يک دوره ي متناوب ۱۲ ساعته مي تواند براي کلون مفيد واقع شود. اين ترکيب مثل يک شوينده قوي عمل مي کند.

 

 

پاپايا سرشار از فيبر است. فيبر در بدن حرکت مي کند و خود را به سلول هاي عامل سرطان کولون وصل مي کند. فيبر موجود در پاپايا، توکسين موجود در کلون را بيرون مي راند. پس يکي از فوايد خربزه درختي پيش گيري از سرطان کلون مخصوصا از طريق ترکيبات فيبري و آنتي اکسيداني است.

 

 

 

 

* پاپايا مانع از حمله و سکته قلبي مي شود.

 

آنتي اکسيدان هاي موجود در خربزه ي درختي مانع از اکسيداسيون کلسترول مي شود. وقتي کلسترول اکسيد مي شود پلاک هايي در ديواره رگ هاي خوني تشکيل مي شود که حمله يا سکته قلبي را سبب مي شود.

 

 

هم چنين، فيبر به عنوان عامل کاهش دهنده کلسترول شناخته شده است.

 

فيبر موجود در خربزه درختي؛ ماده اي موسوم به هموسيستئين را به نوعي اسيد آمينه ي بي ضرر براي بدن تبديل مي کند که بدن قادر به فرآوري آن است. اما بدون شکستن، هموسيستئين نهايتاً مي تواند به ديواره رگ هاي خوني آسيب بزند و باعث حمله يا سکته قلبي مي شود.

 

 

 

 

*پاپايا التهاب را درمان مي کند.

 

پاپايين و کيمو پاپايين ، آنزيم هاي هضم کننده ي پروتئين يافت شده در خربزه درختي در کم کردن التهاب و بهبود سوختگي ها موثر هستند. پاپايين پروتئين غيرفعال در پوست را تجزيه مي کند و بافت هاي مرده را از سوختگي بر مي دارد و از اين طريق با کمک به درمان صدمات پوستي، از طرق زير به بدن کمک مي کند:

 

پسوريازيس را درمان مي کند، زگيل را از بين مي برد، عفونت هاي قارچي روي پوست را از بين مي برد و التهاب ناشي از سرماخوردگي را کم مي کند.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *