خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / همه چیز درباره نوشیدن آب در دوران بارداری

همه چیز درباره نوشیدن آب در دوران بارداری

  • نوشیدن آب به میزان کافی، برخی مسائل مشکل ساز در دوران بارداری را همچون خطر ابتلا به یبوست و عفونت ادراری (التهاب مثانه که یکی از عوامل نارس به دنیا آمدن نوزادان است) کاهش می‌دهد.

 

در دوران بارداری، به اندازه دو نفر آب بنوشید

آیا می‌دانید که در دوران بارداری آب بدن یک زن تا هفت لیتر افزایش می‌یابد.

پس در هنگام بارداری به جای به اندازه دو نفر غذا خوردن، به اندازه دو نفر آب بنوشید.

چه آبی بنوشید؟

آبی بنوشید که حاوی مواد معدنی کم (کمتر از پانصد میلی گرم در لیتر)، بدون نیترات یا حداقل با نیترات بسیار پایین باشد.

بهتر است آب‌ ساده بنوشید چرا که آب‌های گازدار کمی نفاخ هستند، البته این انتخاب کاملا سلیقه‌ای است.

چرا نوشیدن آب به این اندازه اهمیت دارد؟

زنان باردار نیاز ویژه‌ای به کلسیم، منیزیم دارند. یک زن باردار یا شیرده، به طور متوسط به دویست میلی‌گرم کلسیم و چهارصد و هشتاد میلی‌گرم منیزم در هر روز نیاز دارد.

به طور کلی برنامه غذایی مناسب این نیازها را تامین می‌کنند اما گاهی نیز توصیه می‌شود که آب‌های غنی از این نمک‌های معدنی را مصرف کنیم.

اگر نوشیدن آب ساده برای شما دشوار است از دم‌نوش ها، چای‌ها و … – که آب مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کنند- غافل نشوید.

چه موقع آب بنوشید؟

اگر زیاد تشنه نمی‌شوید حتی هنگامی که احساس نیاز نمی‌کنید – قبل از اینکه دچار کم‌آبی بدن شوید – آب بنوشید.

یک بطری آب به همراه داشته باشید.

اگر ترجیح می‌دهید مستقیما با بطری آب بنوشید، مطمئن شوید به غیر از شما کسی از آن بطری آب ننوشیده باشد و در آن برای مدت طولانی (بیش از دو روز) باز نمانده باشد.

چه مقدار آب بنوشید؟

به عنوان مثال هر یک ساعت، یک لیوان آب بنوشید. حداقل یک و نیم لیتر در روز آب برای یک زن باردار ضروری است.

این میزان در صورت گرم بودن هوا افزایش می‌یابد.

پرسشنامه: مادران در مورد نیاز بدن‌شان به آب چه می‌دانند؟

درمورد آب اطلاعات و باورهای مختلفی در دست است، به کمک این پرسشنامه کوتاه می‌توانید از درستی یا نادرستی برخی از آن‌ها در مورد زنان باردار اطلاع پیدا کنید.

سوال ۱

در دوران بارداری، آب مورد نیاز جنین از بدن مادر تهیه می‌شود.

درست □

غلط □

پاسخ: درست

در دوران بارداری، مادر آب مورد نیاز فرزند آینده‌اش را تامین می‌کند.

از طریق جفت و ناف است که این آب به سیستم گردش خون جنین منتقل می‌شود.

میزان تبادل آب بین بدن مادر و جنین قابل توجه است: تقریبا چهارصد و شصت میلی لیتر در دقیقه.

سوال ۲

بدن یک خانم باردار به آبی بیشتر از حالت عادی نیاز دارد.

درست □

غلط □

پاسخ: درست

زنان باید در دوران بارداری بیشتر آب بنوشند.

به علاوه خود بارداری نیز به طور طبیعی، شرایط مناسب را نیز رقم می‌زند: به طور مثال اگر مادر بیش از حد نیازش آب بنوشد، به طور طبیعی به کمک نوعی سازگاری بیولوژیکی، او کمتر احساس تشنگی خواهد داشت.

نتیجه: مادران آینده معمولا متناسب با نیاز بدنشان بیشتر تشنه می‌شوند.

به منظور تسهیل تبادلات بدن مادر و جنین و از همان ابتدای بارداری نوشیدن بین یک و نیم تا دو لیتر حداقل، ضروری است.

بهترین راهکار این است که همیشه ی بطری آب به همراه داشته باشید و به محض احساس تشنگی آب بنوشید.

 

سوال ۳

نوشیدن آب به میزان کافی از برخی از مشکلات بالینی در زنان باردار پیشگیری می‌کند.

درست □

غلط □

پاسخ: درست

نوشیدن آب به میزان کافی، برخی مسائل مشکل ساز در دوران بارداری را همچون خطر ابتلا به یبوست و عفونت ادراری (التهاب مثانه که یکی از عوامل نارس به دنیا آمدن نوزادان است) کاهش می‌دهد.

سوال ۴

نوشیدن آب‌های گازدار در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

درست □

غلط □

پاسخ: غلط

بعضی از زنان باردار هیچ مشکلی با نوشیدن آب‌های گازدار ندارند؛ اما برای برخی بلعکس است.

این مساله کاملا به تمایل و ذائقه بستگی دارد.

البته باید این نکته را در نظر بگیریم که نوشیدن ‌نوشابه‌ها و آب‌های گازدار احتمال برگشت اسید معده (رفلاکس معده) را افزایش می‌دهند.

سوال ۵

میزان مایع آمنیوتیک داخل رحم در هنگام بارداری به میزان آب مصرفی مادر باردار بستگی دارد.

درست □

غلط □

پاسخ: درست

مایع آمنیوتیک که جنین در آن غوطه‌ور است، نقشی اساسی در رشد جنین ایفا می‌کند.

به همین دلیل است که پزشک در هر بار سونوگرافی با دقت فراوان میزان آن را در رحم اندازه گیری می‌کند.

مطالعات نشان داده‌اند که مقدار مایع آمنیوتیک نسبت مستقیم با میزان آب مصرفی مادر باردار دارد.

سوال ۶

زنان باردار بهتر از حمام کردن با آب بسیار داغ اجتناب کنند.

درست □

غلط □

پاسخ: درست

بهتر است در دوران بارداری از حمام با آب بسیار داغ اجتناب کرد.

اما این مساله فقط مختص بارداری نیست؛ چرا که می‌تواند خطر گشاد شدن رگ‌ها، رنگ پریدگی پوست را – که می‌تواند در نهایت خشک شدن پوست را سریع‌تر کند – در پی داشته باشد؛ خصوصا اگر سختی آب بالا باشد (آب حاوی کربنات کلسیم بالا).

دمای آب در هنگام حمام کردن نباید بیشتر از سی و هفت درجه سانتیگراد باشد.

سوال ۷

به زنان باردار بسیار توصیه می‌شود که در آب ورزش کنند.

درست □

غلط □

پاسخ: درست

ورزش‌های آبی بسیار برای زنان باردار مناسب هستند.

در آب عضلات بیشتر فعالیت می‌کنند، اما در عین حال خستگی کمتری را برای فرد به همراه دارد: حرکت دادن دست‌ها در آب معادل جا به جا کردن وزنه‌ای سه تا هشت کیلوگرمی است.

شنا و ایروبیک در آب گردش خون در رگ‌ها را بهبود می‌بخشند و بدین وسیله از خطر بروز گردش خون ضعیف در زنان باردار جلوگیری می‌کنند.

همه این‌ها بدون در نظر گرفتن لذتی است که از انجام دادن این ورزش می برید.

سوال ۸

به منظور آماده شدن برای زایمان در آب، باید شنا بلد باشید.

درست □

غلط □

پاسخ: غلط

آماده سازی زایمان در استخر به کمک ماما و مربی شنا همراه با آرام‌سازی، تمرین تقویت عضلات و تنفس انجام می‌شود و برخی از اختلالات ناشی از بارداری را مثل درد در ناحیه کمر یا لگن، یبوست و … تسکین می‌دهد.

نیازی به شنا بلد بودن نیست. جلسات معمولا گروهی است و حدود یک ساعت به طول می‌انجامد.

سوال ۹

زن شیرده باید بیشتر آب بنوشد.

درست □

غلط □

پاسخ: درست

زنان شیرده به آب بیشتری نیاز دارند. نوشیدن آب کافی، عادت خوبی است که باید از ابتدای بارداری شروع شود و بعد از آن نیز افزایش یابد.

هفتاد و پنج درصد از مواد تشکیل دهنده شیر معمولا آب است و اگر تصمیم دارید خودتان به کودکتان شیر بدهید بسیار ضروری است که در هنگام شیردهی، بین دو تا سه لیتر آب در روز بنوشید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

کدام مواد غذایی ضد کالری هستند

فلفل، زردچوبه، کاری، آویشن، زیره و غیره. دنیای ادویه‌های دنیای رنگارنگ و البته پرخاصیتی است. ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *