خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / چگونگی جوانه زدن بذر

چگونگی جوانه زدن بذر

1554217316010856159681302319724023710180127جوانه برگ یا گل رشد نیافته یک گیاه است و بر دو نوع است:یکی جوانه گل و دیگری جوانه برگ. اگر پوست جوانه را بکنیم می‌توانیم گل‌ها و برگ‌هایی را که به طور فشرده در داخل ان به هم پیچیده‌اند ببینیم بعضی جوانه‌ها یا غنچه‌ها را می‌توان به عنوان غذا خورد مارچوبه کلم دلمه‌ای و کنگر فرنگی از جمله جوانه‌های خوراکی اند.درادامه مطلب زیر با نحوه جوانه زدن بذر آشنا خواهید شد.

برای اینکه بذر‌هایتان در در فصلی غیر از فصل رشد سبز شوند، آن‌ها را درخانه بکارید تا جوانه بزنند. برای زمان بندی شروع سبز شدن جوانه‌ها از راهنمای ما استفاده کنید.
بذرهایی که می‌توانید زود‌تر آن‌ها را در خانه بکارید:

  • بادمجان
  • گوجه فرنگی
  • تره فرنگی
  • کلم پیچ
  • فلفل
  • کلم بروکلی
  • پیاز
  • گل میمون
  • بنفشه

بذرهایی که می‌توانید در اواسط اسفند در خاک بکارید:
بذرهایی را که در زیر معرفی شده اند می‌توانید اواسط اسفند در خاک بکارید، البته معمولاً در محیطی محافظت شده مثل گلخانه نایلونی گرم نشده باید این کار را انجام دهید. اما اگر در منطقه‌ای جنوبی زندگی می‌کنید که دمای هوا مناسب باشد نیازی به این‌ها نیست.
برخی از گیاهان خاک خنک را برای جوانه زدن ترجیح می‌دهند، اما برخی دیگر برای جوانه زدن نیاز به گرم و سرد شدن دمای خاک دارند تا دیواره بذر را بشکنند و بیرون بیایند.

  • اسفناج
  • مخلوط جوانه سبزیجات مختلف
  • چغندر
  • گل زبان در قفا
  • نخود شیرین

نحوه جوانه زدن بذر

استفاده از سینی تخت سلولی

برای جوانی زنی سینی تخت سلولی را می‌توانید در گلخانه استفاده کنید. این سلول‌ها آنقدر فشرده هستند که بتوانید از حداکثر فضای موجود آن استفاده کنید و برای نشاء در هوای آزاد بسیار خوب هستند.

پَد حرارتی (heat mat)

پد حرارتی وسیله‌ای است که در گلخانه استفاده می‌شود. بسیاری از بذر‌ها برای جوانه زنی خاک گرم را ترجیح می‌دهند؛ مخصوصاً کدوی قلیانی، فلفل و بسیاری از گونه‌های گل.

نور دهی
اگر می‌خواهید جوانه‌های سالمی در خانه داشته باشید، استفاده از نور‌های مخصوص که رشد گیاهان را سریع‌تر می‌کنند، امری ضروری است. اکثر خانه‌ها، حتی خانه‌هایی که بیشتر در معرض نور جنوبی قرار دارند، در اوایل بهار به ندرت نور کافی برای رویش جوانه‌های قوی دریافت می‌کنند. بهترین زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای جوانه زنی ۱۴ ساعت در روز است. برای تنظیم این زمان می‌توانید از تایمر ساده استفاده کنید.

گلدان‌های سوراخ دار

اگر می‌خواهید از کودهای آلی استفاده کنید، این گلدان‌ها بسیار خوب هستند. این گلدان‌ها که ۸۰ درصد از فیبر چوب و ۲۰ درصد از پیت ماس (کود خزه) تشکیل شده‌اند، کاملاً قابل تجزیه در محیط زیست بوده و مورد تایید موسسه بازرسی مواد آلی هستند. این گلدان‌ها در اندازه‌های مختلف موجود بوده، به شما اجازه می‌دهند تا جوانه‌هایتان را به اندازه مورد نیاز پرورش دهید و سپس در باغچه نشاء کنید.


بلوک ساز خاک

بلوک ساز وسیله‌ای است که به شما کمک می‌کند تا با استفاده از آن از خاک گل نسبتاً فشرده بلوک درست کنید. بلوک‌های خاک گزینه بسیار جالبی برای سبز شدن بذر‌ها هستند. ریشه‌های گیاه تا لبه‌های این بلوک‌ها رشد کرده و سپس رشد آن‌ها متوقف شده و منتظر نشاء می‌مانند؛ با این کار هیچ شوکی به نشاء وارد نشده، ریشه‌هایش پاره نشده و گیاه سریع خودش را می‌گیرد. همچنین دیگر لازم نخواهد بود هر سال برای سینی‌های پلاسیتکی و گلدان‌هایی که قابل بازیافت نیستند و سرانجام راهی محل دفن زباله می‌شوند، پول خرج کنید. بهتر است از خاک گل بسیار مغذی استفاده کنید.

برای درست کردن بلوک خاک، اول خاک را مرطوب کنید به اندازه‌ای که غلظت آن مانند کره بادام زمینی شود. بلوک ساز را در خاک فروکرده تا سلول‌های آن پر از خاک شود، سپس آن را برگدانده و بلند کنید. آن را داخل سینی قرار داده، ماشه آن را فشار دهید تا بلوک‌ها خارج شوند.
خاکی که برای درست کردن بلوک‌ها استفاده می‌شود مرطوب است، بلوک‌ها باید به این شکل نگه داشته شوند (تا از هم جدا نشوند). با رویش جوانه‌ها، ریشه‌ها از فرسایش خاک جلوگیری می‌کنند؛ برای آب دادن به آن‌ها از سر شلنگ بسیار باریک می‌توان استفاده کرد.

زمان نشاء

زمان نشاء همه گل‌ها یا سبزیجات یکسان نیست. برخی از گل‌ها در مقایسه با سبزیجات زمان بیشتری نیاز دارند تا به اندازه مناسب نشاء کردن برسند. گوجه فرنگی معمولاً ۶ تا ۸ هفته طول می‌کشد تا آماده کشت در فضای بیرون شود. برای فلفل این زمان معمولاً ۱۰ تا ۱۲ هفته است.

به یاد داشته باشید که دمای خاک به اندازه دمای هوا مهم است. شاید هوا گرم باشد و خطر یخ زدگی وجود نداشته باشد، اما اگر خاک به اندازه کافی گرم نشده باشد، به نشاء شوک وارد خواهد شد. بهترین زمان کشت جوانه‌ها بعد از سپری شدن خطر یخ زدگی و رسیدن دمای خاک به دمای توصیه شده است (این اطلاعات را می‌توانید پشت پاکت‌های بذر ببینید).

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *