خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / چگونه گیاهان گلدانی را آبیاری کنیم؟

چگونه گیاهان گلدانی را آبیاری کنیم؟

1422759548-42312-4آبیاری گلدانها واینکه کدام گل به چقدر آبیاری نباز دارد به صورت دغدغه ای تبدبل شده برای خانمهای خانه که چگونه گلدان ها را آبیاری کنند.درادامه مطلب زیر با نحوه چگونگی آبیاری گلها را برای شما عزیزان بازگو میکنیم.

چه زمانی به گلدان­‌ها آب دهیم؟

گیاهانی که در گلدان­‌ها کاشته شده‌اند نسبت به همتایان خود که در زمین هستند، زودتر آب از دست می‌­دهند. کم بودن فضای خاک و ساختار کوچک گلدان نشان می‌­دهدکه این گلدان رطوبت کمی را در خود نگه می‌­دارد. به طور کلی، بهترین زمان برای آبیاری گلدان­‌ها صبح زود و هنگام شروع عصر است زیرا گیاه فرصت کافی برای جذب آب را قبل از اینکه گرمای خورشید موجب از بین بردن آن شود، دارد. همچنین در این زمان، آب اضافی گیاهان به سرعت تبخیر می‌­شود که این امر مانع از رشد قارچ در گلدان می‌­شود.

به علاوه زمانی‌که کل خاک گلدان خشک است، واضح است که باید به گلدان آب داد اما ممکن است دیگر برای آبیاری بسیار دیر شده باشد. حواس‌تان به برگ­‌های خشک شده، ساقه­‌های شل­ شده، گلبرگ­‌های ریخته شده و برگ­‌های خشک تغییر رنگ داده شده، باشد. شما باید در شرایط گرم و خشک، گیاهان‌تان را به صورت روزانه چک کنید. معمولا زمانیکه ۲/۵ سانتی‌متر و یا کمی بیشتر از خاک گلدان خشک شده باشد نشانه­‌ی این است که گلدان به آب احتیاج دارد.

در فصل تابستان، آبیاری روزانه‌­ی (حتی دو بار در روز) گلدان­‌هایی که در خارج از منزل نگهداری می­‌شوند برای بیشتر گونه‌­ها به خصوص در زمانی‌که دمای هوا به بیش از ۸۵ درجه فارنهایت (۲۹ درجه سانتی گراد) می‌­رسد، امری ضروری است.

هرچند وقت یک‌بار به گلدان­‌ها آب دهیم؟

اگر شما به طور منظم گلدان‌­های خود را چک کنید، پی می‌­برید که چه زمانی آن‌ها را آبیاری کنید. دفعات آبیاری برای هر گونه­‌ی گیاهی، متفاوت است. گیاهانی که آب‌دار هستند و گیاهان مقاوم به خشکی نسبت به گیاهان یک‌ساله و سبزیجات، به تعداد دفعات آبیاری کم‌تری نیاز دارند. گیاهانی که مدتی از کاشت‌­شان گذشته است از گیاهان تازه کاشته شده نسبت به تحمل کم آبی مقاوم­تر هستند.

برای بیشتر گیاهان بهترین کار این است که آبیاری به صورت عمقی و به آهستگی صورت بگیرد تا آب به تمام نقاط خاک و ریشه‌­ها دسترسی پیدا کند. آبیاری سریع و سطحی موجب می­‌شود که پیش از دسترسی گیاه به رطوبت و یا قبل از جذب آب توسط خاک، تمام آب از روزنه‌­های زهکشی خارج شود. در حقیقت اگر اجازه دهید که خاک به طور کامل خشک شود، خاک شروع به جلوگیری از جذب آب می­‌کند. آبیاری آهسته و عمقی نه تنها این اطمینان را به ما می­‌دهد که آب به ریشه‌ها رسیده است بلکه خاک خشک شده­‌ی گلدان را مجبور به جذب دوباره­‌ی آب می‌­کند.

اگر شما به طور تصادفی موجب شدید تا خاک گلدان کاملا خشک شود، بهترین کار این است که کل گلدان را درون یک وان پر از آب به مدت نیم ساعت یا بیشتر غوطه‌­ور کنید تا خاک گلدان آب از دست رفته­‌ی خود را جبران کند. اگر گلدان شما سبد و یا  الیاف در هم پیچیده شده است، بهترین کار این است که گلدان را درون یک سطل پر از آب غوطه‌­ور کنید و اجازه دهید تا کاملا خیس بخورد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *