خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / چگونه در منزل هندوانه بکاریم؟

چگونه در منزل هندوانه بکاریم؟

235px-Taiwan_2009_Tainan_City_Organic_Farm_Watermelon_FRD_7962هندوانه یکی از میوه های پر طرفدار تابستانی است که طرفدار بسیاری دارد .ولی چگونه میتوان در منزل خود هندوانه کاشت .درادامه مطلب زیر به این سوال شما پاسخ میدهیم.

هندوانه‌های آبدار و شیرین پرورش دهید

هندوانه به روزهای داغ، شب‌های گرم و مقدار زیادی جا برای گسترش نیاز دارد. گونه‌های متناسب با شرایط خود را انتخاب کنید و این تکنیک‌های ساده و ارگانیک را به کار بگیرید تا در فصل تابستان هندوانه‌های آبدار و شیرین برداشت کنید.

کاشت در کرت یا ردیف؟

برخی از باغبانان ترجیح می‌دهند ۳ تا ۴ گیاه هندوانه را با هم در یک کرت بکارند و بین کرت ها (ردیف‌های فرورفته و برآمده خاک) ۱۸۰ تا ۲۴۰ سانتی‌متر فاصله بگذارند. برخی باغبانان دیگر گیاهان هندوانه خود را در ردیف‌های معمولی با ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر فاصله بین گیاهان می‌کارند.

حذف علف‌های هرز در تکنیک کاشت در کرت ها ساده‌تر است. اما اگر گیاهان‌تان را با روش آبیاری قطره‌ای یا شلنگ‌های نشتی آبیاری می‌کنید کاشت در ردیف‌های معمولی آسان‌تر خواهد بود (شلنگ‌های نشتی نفوذپذیر هستند و آب به مقدار کم اما دایمی از سطح آن‌ها به بیرون نشت می‌کند. این شلنگ را داخل باغچه بگذارید و روی آن را با مالچ بپوشانید. تنها کاری که شما باید انجام دهید باز کردن شیر آب است. برای راحتی بیشتر حتی می‌توانید شلنگ را به شیرآب زمان‌دار و خودکار وصل کنید).

۹۵% وزن هندوانه آب است. به همین دلیل است که در زبان انگلیسی به هندوانه watermelon می‌گویند! water به معنای آب است. آبیاری منظم و عمیق به خصوص در ۳ تا ۴ هفته اول که ساقه‌ها در باغ‌تان در حال رشدند ضروری است. زمانی که گیاه‌تان شروع به میوه دادن کرد آبیاری را کم کنید. آبیاری بیش از حد قند میوه را حل می‌کند و در نتیجه میوه‌تان بی‌مزه شده و شیرینی آن کاسته می‌شود.

آبیاری

آبیاری قطره‌ای و آبیاری نشتی بهترین گزینه‌ها هستند؛ آبیاری قطره‌ای یا آبیاری با شلنگ‌های نشتی می‌تواند رطوبت ثابت و دائمی را در اختیار گیاه هندوانه‌ قرار دهد و در مناطقی با آب و هوای مرطوب، آبیاری مستقیم ریشه‌ها به جای آبیاری آبپاشی که در آن برگ‌های گیاه هم خیس می‌شوند بسیار بهتر است، زیرا از بسیاری از بیماری‌های قارچی رایج پیشگیری می‌کند.

بهترین زمان و شیوه آبیاری گیاهان را اینجا بخوانید.

از مالچ نی استفاده کنید

یک لایه ضخیم نی روی خاک در اطراف ساقه‌های هندوانه، خاک را به‌طور یکنواخت مرطوب نگه می‌دارد و از ریشه کردن علف‌های هرز در اطراف گیاه جلوگیری می‌کنند. مالچ همچنین از تماس مستقیم شاخ و برگ‌های گیاه با خاک جلوگیری کرده و به این وسیله از بیماری‌هایی که ممکن است از خاک به گیاه منتقل شوند پیشگیری می‌کند. انواع مالچ را مشاهده کنید.

آفات؟ بله، تعدادی!
سوسک‌های خیار بیشتر خیار و خربزه را ترجیح می‌دهند؛ اما گاهی هم روی هندوانه‌ها جمع می‌شوند. به‌طور معمول استفاده از صابون‌های حشره کش، درمانی مؤثر و ایمن در صورت هجوم آوردن این سوسک‌ها به گیاه است.
اگر حملات اساسی سوسک‌های خیار را در گذشته پشت سر گذاشته‌اید، با پوشاندن ردیف‌ها با پلاستیک از هجوم دوباره این حشرات به ساقه‌های تاک مانند هندوانه جلوگیری کنید. تنها وقتی گیاه شروع به گل‌دهی کرد، باید پوشش‌ها را بردارید، زیرا گرده افشانی زنبورها برای تولید میوه امری ضروری است.

کرم‌های ساقه خوار به داخل ساقه‌های گیاه هندوانه تونل می‌زنند، بافت داخلی نزدیک به پایه را می‌خورند و درون ساقه را از رطوبت و ترشحات لزج پر می‌کنند. ساقه‌هایی که با این حشرات مورد هجوم قرار گرفته‌اند، به ناگاه پژمرده و پوسیده می‌شوند و می‌میرند. باز هم پوشاندن گیاه با پوشش‌ پلاستیکی در این مورد بهترین راه حل است. همچنین با روش گفته شده در این مطلب می‌توانید از شر آفات باغ و باغچه رهایی پیدا کنید.

چه زمانی هندوانه‌ها رسیده‌اند؟

پرورش دهندگان با تجربه هندوانه راه‌های زیادی را به کار می‌گیرند تا متوجه شوند هندوانه‌شان رسیده است یا نه. در این‌جا به برخی از این راه‌ها اشاره می‌کنیم:

  • زمانی که پیچک‌های کوچک متصل به ساقه تاک مانند هندوانه، درست از جهت مخالف جهتی که هندوانه به ساقه متصل شده است، شروع به قهوه‌ای شدن و خشک شدن می‌کنند، هندوانه رسیده است.
  • صدای بم هندوانه هنگامی که به آن ضربه می‌زنید، نشانه رسیدگی آن است. صدای توخالی و زنگ‌دار نشانه عدم رسیدگی آن است.
  • پوست هندوانه‌های کال، برق و درخشش زیبایی دارد؛ هندوانه‌های رسیده درخشش خود را از دست می‌دهند. زمانی که هندوانه می‌رسد نقطه‌ای از آن که روی زمین بوده است به رنگ زرد مایل به سبز در می‌آید.
مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.organicgardening.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *