خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / چگونه در باغچه منزل کلم بروکلی بکاریم؟

چگونه در باغچه منزل کلم بروکلی بکاریم؟

220px-Broccoli2بروکُلی (گل کلم سبز یا گل کلم بروکُلی) از انواع سبزی و از خانواده کلم است.درکل تمام کلم ها در باغچه بسیار آسان پرورش داده میشوند.درادامه مطلب زیر با نحوه کاشت کلم بروکلی آشنا شوید.

بروکلی (Broccoli)  از گیاهانی‌ست که برای پرورش در باغچه مناسب است. گل‌چه‌های تازه برش خورده بروکلی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. مزه بروکلی به صورت خام و کمی بخارپز شده در سالاد بسیار خوب و دلپذیر است و می‌توانید راحت آنها را فریز هم بکنید.

اگر نوعی از بروکلی را انتخاب کنید که گل‌چه‌های جانبی زیادی تولید می‌کنند مثل ” DiCicco” و ” Waltham “؛ می‌توانید از هر بوته آن چند بار محصول برداشت کنید. بروکلی چینی و بروکلی raab خیلی سریع رشد می‌کنند، شما می‌توانید جوانه، ساقه، برگ‌ها و همه جای انواع بروکلی سرمادوست -که بوته‌های ترد و کوچکی تولید می‌کنند-  را بخورید.

کاشت بروکلی

بروکلی نور کامل خورشید را ترجیح می‌دهد، ولی در مناطق گرم کمی سایه می‌تواند از دانه دادن گیاه جلوگیری کند. خاکی غنی با زهکشی خوب و مقدار زیادی کمپوست برای گیاهان خود فراهم آورید.
وقتی گلچه‌های بروکلی شروع به شکل گرفتن کردند، روزها و شب‌های خنک برای آنها ضروری‌ست؛ بنابراین سعی کنید قبل از اینکه هوا گرم شود، بروکلی‌های‌تان بالغ شده باشند. باغبانان بیشتر مناطق می‌توانند هم در بهار و هم در پاییز محصول خود را برداشت کنند. در بهار نوعی از بروکلی را انتخاب کنید که زود رشد می‌کند (مثل Packman). در مناطقی که زمین در زمستان یخ نمی‌بندد، می‌توانید از نوعی استفاده کنید که دیر به بلوغ می‌رسد (مثل Marathon).

اگر می‌خواهید خودتان جوانه بروکلی پرورش دهید، ۷ تا ۹ هفته قبل از آخرین یخبندان دانه‌های خود را بکارید. به‌طور‌معمول دانه‌های بروکلی طی ۴ تا ۵ روز جوانه می‌زنند. بعد از جوانه زدن دانه‌ها، گلدان را در جایی که نور آفتاب یا نور لامپ به آن بخورد، قرار دهید و دما را بین ۱۵.۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد نگه دارید. خاک را نم‌دار نگه دارید ولی آن را مرطوب نکنید. چه خودتان جوانه‌ها را پرورش دادید و چه آنها را خریدید، برای جلوگیری از رشد زودرس گلچه‌های بروکلی، قبل از انتقال جوانه‌ها به باغچه مطمئن شوید که اندازه مناسبی دارند؛ یعنی باید ۱۵ سانتی‌متر ارتفاع و ۲ تا ۴ برگ کامل داشته باشند.

قبل از انتقال  آنها به بیرون از خانه، آنها را به آب و هوای سردتر عادت دهید. بروکلی‌های جوان را ۳ تا ۵ سانتی‌متر عمیق‌تر از چیزی که در گلدان کاشته بودید، در باغ بکارید. فاصله بین بروکلی‌ها باید ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد و در ردیف‌هایی با فاصله ۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر کاشته شوند. اگر فاصله بین بروکلی‌ها را کم بگیرید، گلچه‌های آن کوچک‌تر می‌شوند. خاک را محکم کنید و خوب به گیاهان خود آب بدهید.
برای اینکه محصول خوبی داشته باشید باید دمای هوای محیط را برای بروکلی‌های جوان، یکنواخت نگه دارید. اگر بروکلی‌های‌تان برای دوره‌ای طولانی در شب در دمای ۱- درجه سانتی‌گراد و در روز بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد باشند، گلچه‌هایی نابالغ و کوچک تولید خواهند کرد. برای جلوگیری از این مورد، در هوای سرد گیاهان خود را با پوشش پلاستیکی بپوشانید. هوای گرم هم باعث می‌شود بروکلی‌ها زود دانه بدهند.
اگر می‌خواهید در پاییز بروکلی پرورش دهید، می‌توانید در شهریور یا مهر ماه، پرورش جوانه‌ها را داخل خانه شروع کنید یا دانه‌ها را مستقیم در خاک باغچه خود بکارید. اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید، اواخر پاییز دانه‌ها را بکارید تا بهار آنها را برداشت کنید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *