خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / چگونه بذر را جمع اوری کنیم؟

چگونه بذر را جمع اوری کنیم؟

206279بعد از کاشتن گیاهان در باغچه مقداری بذور از این گیاهان باقی میماند که شما میتوانید به راحتی این بذور را جمع آوری نموده ودر باغچه ای دیگر بکارید درادامه مطلب زیر با نحوه جمع آوری بذور آشنا خواهید شد.

چرا بذرها را جمع کنیم؟

طبیعت برای حفظ نسل گونه گیاهان، کشت طبیعی و خود به خود آن‌ها را تضمین می‌کند. اما اگر خودتان بذر‌ها را جمع کنید و بکارید، نتایج مطمئن‌تری خواهید گرفت. چرا که به این نحو، مکان رویش گیاهان را شما تعیین می‌کنید.

کدام بذر؟

گیاهان سالیانه، یکی از بهترین و رایج‌ترین گیاهانی هستند که از بذرهای خانگی کاشته می‌شوند. اما گیاهان پیازی، گیاهان چند ساله و حتی برخی از بوته‌ها و درختان نیز به همین اندازه می‌توانند خوب باشند. آماده مشاهده برخی دگرگونی‌ها در نهال‌ها باشید، به خصوص اگر بذر گیاهان پیوندی  F1 را جمع آوری می‌کنید. این گیاهان دارای گونه‌های خاصی هستند که از سوی شرکت‌های تولید بذر با هدف تولید گیاهانی یک‌پارچه و توانمند به وجود می‌آیند. نهال‌هایی که این شرکت‌ها تولید می‌کنند، احتمال ندارد که دارای‌‌ همان ویژگی‌های گیاه مادر باشند. به علاوه، تفاوت ویژگی‌ها می‌تواند خوب بوده و به کل فرآیند کشت گیاه، هیجان و جذابیت ببخشد.

نحوه جمع‌آوری بذرها

برای جمع کردن بذر‌ها، یک روز خشک و بدون باد را انتخاب کنید. گیاهان سالم و بدون آفت و بیماری را انتخاب کنید که در ظاهر غلاف تخم آن‌ها نزدیک است دو نیم شود. کل سر بذر را ببرید.

سر بذر را سر و ته در یک پاکت قرار دهید. پاکت را بدون این‌که آسیبی به بذر وارد شود ببندید و روی آن بر چسب بزنید. پاکت را درمکانی خشک قرار دهید تا تخم‌ها برسند.

رشد بذر‌ها را به طور منظم بررسی کنید. وقتی که بیشتر غلاف تخم‌ها باز شدند، محتویات آن را روی یک سطح خشک بریزید و سر بذرهایی که هنوز به بذر‌ها چسبیده‌اند را جدا کنید.

بذرهای پاک‌شده را در یک پاکت کوچک و خشک قرار دهید، در آن‌را ببندید و با دقت برچسب‌گذاری کنید. در مکانی خنک، خشک و هوادار قرار دهید تا آماده استفاده شوند.

زمان کاشت

کشت برخی از بذر‌ها از قبیل بذرهایی که در بخش بعدی توصیه شده‌اند، بسیار آسان بوده و فقط باید آن‌ها را تا زمانی که آماده کشت در گلدان و یا به طور مستقیم در باغچه شوند، نگه دارید.

اما سایر گیاهان ممکن است قبل از جوانه زدن نیاز به آماده‌سازی خاصی داشته باشند. از قبیل قرار گرفتن در دمای خاص، خیس خوردن و یا شکستن غلاف بذر. برای جوانه‌زنی بیشتر از کشت در سینی‌های پر از کود، کشت در فصل پاییز و قرار دادن در محیط بیرون با کمی محافظت (مانند قرار دادن در جعبه گلخانه‌ای) استفاده می‌شود.

برای کمک به جوانه‌زدن بذر‌ها در فصل بهار، سینی‌ها را به داخل خانه با دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد بیاورید.

بذرهایی که جمع آوری آن‌ها ساده است:

گل انگشتانه (Digitalis purpurea، Foxglove)

سیاهدانه دمشقی (Nigella damascena، Love-in-a-mist)

آفتابگردان (Helianthus annuus، Sunflower)

کیهان (Cosmos bipinnatus، Cosmos)

Lunaria annua، Honesty

شقایق (Anemona blanda، Anemone)

مترجم: مریم انصاری
منبع: www.bbc.co.uk/gardening

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *