خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / چگونه بامیه را در منزل پرورش دهیم

چگونه بامیه را در منزل پرورش دهیم

220px-Abelmoschus_esculentus_(cropped) اروپای شرقی در اطراف دریای مدیترانه بیش از سایر نقاط از این سبزی مصرف می‌شود. در ترکیه بامیه را خشک و برای مصرف زمستان ذخیره می‌کنند. در ایران برای تهیه خورش بامیه از آن استفاده میشود که غذای معروف جنوب ایران است.درادامه مطلب زیر نحوه پرورش بامیه را به شما کاربران عزیز آموزش خواهیم داد.

بامیه در سراسر دنیا پرورش داده می‌شود. البته پرورش این گیاه در قسمتهای جنوبی آمریکا رایج‌تر است و در بخش‌های دیگر می‌توان گفت که به کل مرسوم نیست. خبر خوشحال‌کننده این است که پرورش بامیه راحت است و این گیاه به سرعت رشد می‌کند. رسیدن سریع بامیه این امکان را به شما می‌دهد که آن را حتی در مناطقی که فصل مساعد برای رشد کوتاهی دارند، پرورش دهید. بنابراین اگر تا به حال پرورش بامیه را در باغ‌تان امتحان نکرده‌اید، امسال این کار را انجام دهید؛ مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد!

کاشت دانه بامیه

دانه‌های بامیه را در عمق ۱.۵ سانتی‌متری یا کمتر، در خاک بکارید. بین دانه‌ها ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر فاصله و بین ردیف‌ها نیز ۶۰ سانتی‌متر فاصله بگذارید. حدود یک هفته پس از جوانه‌زنی دانه‌ها، برخی جوانه‌ها را بیرون بکشید تا فاصله نهایی میان جوانه‌های‌تان ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر باشد. دانه‌ها را درست پس از اینکه خطر سرما و یخبندان سپری و هوا گرم شد، در خاک بکارید. عجله نکنید و درست پس از آخرین یخبندان آن‌ها را در خاک نکارید؛ به یاد داشته باشید که بذرهای این گیاه، برای جوانه زدن خاک گرم و هوای گرم را ترجیح می‌دهند. بذرها در هوای گرم بسیار سریع رشد می‌کنند.

زمان رسیدن بامیه ۵۰ تا ۶۰ روز است.

چگونه بامیه پرورش دهید؟

گیاه بامیه در آب و هوای گرم بسیار سریع رشد می‌کند. بامیه نسبت به سایر سبزیجات گرما را بیشتر دوست دارد. برای این گیاه نور کامل خورشید و خاک غنی و زهکش فراهم کنید. آن‌ها را به خوبی آبیاری کنید، اطمینان حاصل کنید که زهکشی خاک خوب است و امکان خروج آب اضافه از داخل خاک وجود دارد تا آب زیاد موجب فساد ریشه گیاه نشود.برای بامیه‌های‌تان هم تقویت‌کننده و هم مالچ را فراهم آورید.

برداشت محصول

بامیه را زمانی برداشت کنید که غلاف‌ها ۷.۵ تا ۱۰ سانتی‌متر طول دارند (یعنی زمانی که هنوز جوان و ترد هستند). غلاف‌های بامیه در صورتی که به موقع برداشت نشوند به سرعت سفت می‌شوند. غلاف‌ها را به طور منظم انتخاب کرده و بچینید (برای نمونه یک روز در میان). این کار گیاه را تحریک می‌کند تا برای مدت زمان طولانی‌تری گل و غلاف میوه بدهد.

حشرات و آفات

شته‌ها و سایر حشرات، از مکیدن شیره گیاهان لذت می‌برند. شاید اولین باری که بامیه را پرورش می‌دهید بیشتر حشرات را تغذیه کند تا شما را! به کار بردن راهکارهای مناسب برای کنترل حشرات به شما کمک خواهد کرد که بتوانید محصولات را قبل از تخریب توسط آفات و حشرات برداشت کنید.

رهایی از شر آفات باغ و باغچه می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.gardenersnet.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *