خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / ورزش بدنسازی و مزایا و معایب آن

ورزش بدنسازی و مزایا و معایب آن

Weight-training-1

 

جز کسانی هستید که می خواهید از طریق ورزش بدنسازی بدن خود را فرم دهید و ورزیده کنید در این مطلب تناسب اندام به آشنایی شما با ورزش بدنسازی و مزایا و معایب آن می پردازیم

مزایای بدنسازی

ـ یکی از نخستین مزایایی که می‌توانید توسط فرایند بدنسازی تجربه کنید، نظم و انضباط است! همچون ورزش‌های دیگر، بدنسازی نیز یک روتین شخصی برای هر فرد ایجاد می‌کند که به آن عمل کند. شما می‌دانید که هر روز در هر شرایطی باید برای تمرین به باشگاه بروید. هیچ چیز نباید مانع رفتن شما به سالن بدنسازی در وقت مقرر شود. این مقدار نظم و انضباط در نهایت در زندگی اجتماعی شما نیز پدیدار می‌شود.

ـ حفظ سلامتی، یک فاکتور ضروری برای همه است. برای آنکه از سلامت‌مان اطمینان حاصل کنیم، انجام فعالیت فیزیکی مطلوب، بسیار مهم است. بدنسازی، یکی از فعالیت‌های فیزیکی جامع است که می‌توان آنرا برای سالم و فعال ماندن عضلات، انجام داد. همچنین یک نگرش مثبت در ما بوجود می‌آورد که در نهایت به ما انگیزه می‌دهد کارهای متعدد داخل خانه یا بیرون خانه را انجام دهیم، بدون آنکه براحتی خسته شویم! از این رو علاوه بر پایین نگهداشتن هزینه‌های پزشکی ما، یک عمل مفید برای حل مشکلات سلامتی مانند چاقی، فشار خون بالا و غیره نیز انجام می‌دهد.

 

ـ یکی دیگر از مزایای عمده بدنسازی، توانایی آن برای افزایش اعتماد بنفس است. پرورش دادن عضلات بدنتان با موفقیت، و خوب بنظر رسیدن می‌تواند بر زندگی شما نیز تاثیر مثبتی بگذارد. شما دائما توسط خانواده و همسالان خود تحسین می‌شوید. علاوه بر این، توانایی شما برای انجام این نوع تمرین شدید به نوبه خود باعث می‌شود باور کنید که می‌توانید بر هر ترس و چالشی در زندگی تان غلبه کنید.

ـ تمرینات بدنسازی به شما کمک خواهند کرد که استراحت کافی و خواب مناسبی داشته باشید. از آنجا که عضلات شما بعد از تمرینات شدید، خسته و فرسوده می‌شوند، شما در نهایت به استراحت کافی نیاز پیدا می‌کنید. در مورد نوجوانان که علاقه بسیاری به غرق شدن در فعالیت‌های بدنسازی دارند، این مسئله آنها را از توجه به سایر چیزهای غیر متعارف که می‌توانند یک مانع جدی برای زندگی شان باشد، باز می‌دارد.

معایب بدنسازی

ـ اگر تصمیم گرفته‌اید که فرایند بدنسازی را تجربه کنید، یکی از رایج ترین تصورات غلطی که در ارتباط با آن وجود دارد، این است که شما برای ساخت عضلات باید مصرف پروتئین‌تان را بطور قابل توجهی افزایش دهید. تعدادی از افراد آنقدر در اینکار زیاده روی می‌کنند که کل رژیم غذایی شان از پروتئین تشکیل می‌شود. با اینحال، مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند برای بدنتان، بیشتر مضر باشد تا مفید. پروتئین اضافه می‌تواند فشار زیادی بر ارگان‌های بدنتان مخصوصا کلیه‌ها وارد کند. هر چیزی، اندازه‌ای دارد که باید از آن آگاه باشید.

 

ـ اگر بدن شما بعلت تعریق در طول تمرین، آب بیش از حد از دست دهد، احتمال کم آب شدن بدن شما افزایش می‌یابد. کم آبی باعث می‌شود که شما الکترولیت از دست دهید و منجر به ضعف، سرگیجه و گاهی اوقات آریتمی قلب می‌گردد.

ـ تمرین با وزنه، جزو اصلی‌ترین فعالیت‌ها در بدنسازی است. ایراد اصلی استفاده از وزنه‌ها، ایمنی آنهاست. باید به یاد داشته باشید که به تنهایی با وزنه‌ها تمرین نکنید. در عوض، برای جلوگیری از هرگونه شرایط ناخواسته، همیشه یک حریف تمرینی داشته باشید. یکی دیگر از نگرانی‌های ایمنی رایج که باید قبل از غرق شدن در بدنسازی به یاد داشته باشید، در هنگام استفاده از ‌هالتر است. در هنگام استفاده از‌ هالتر، اگر بعلت وزن سنگین آن قادر به تکرار یک نوسان رو به بالا نباشید، این احتمال وجود دارد که زیر‌ هالتر به دام بیفتید!

ـ یکی دیگر از معایب تمرین با وزنه، این است که عمدا باعث آسیب رساندن به بدنتان می‌شوید. شما باید قادر به حفظ تعادل وزنه‌های سنگین باشید. اگر نمی‌توانید کنترل کامل بدنتان را درهنگام تمرین کردن حفظ کنید، دانسته یا ندانسته باعث سایش شدید و پارگی عضلات بدنتان می‌شوید، در نتیجه آسیب جبران ناپذیری به آنها وارد می‌کنید.

 

قبل از انجام هر ورزشی در مورد آن تحقیق کنید و مزایا و معایب آن را بشناسید .

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره نوشیدن آب در دوران بارداری

نوشیدن آب به میزان کافی، برخی مسائل مشکل ساز در دوران بارداری را همچون خطر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *