خانه / آشپزی / نکات آشپزی / نکات مهم در آشپزی

نکات مهم در آشپزی

shutterstock_05069همه ما  از آشپزی کردن لذت می بریم و عاشق خوراکی های خوشمزه هستیم ولی شاید خیلی از نکات آشپزی رو ندونیم.در ادامه مطلب زیر نکات جالب  آشپزی  را برای شما کاربران عزیز آماده کرده ایم.

از بین بردن بوی غذا:
اگر خانه شما از بوی غذا پرشده و باعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند و یا دود خاکشیراستفاده کنید . با دود کردن دارچین هم می توانید بوی غذا را کاملاً از بین ببرید . علاوه بر آن ، دود اسفند باعث ضد عفونی کردن محیط هم می شود.چند نکته در مورد رب گوجه فرنگی:
۱- متاسفانه بسیاری از خانمها بعد از خرد کردن گوجه برای درست کردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آنها قرمزتر شود. درصورتی که این کار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است . در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.

۲- برای اینکه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.

۳- روی ظرف رب ، کمی روغن آب شده بریزید تا دیگر کپک نزند.

راحت خارج شدن نمک از نمک پاش:

برای اینکه نمک راحت تر از نمک پاش خارج شود، می توانید چند عدد برنج خشک داخل نمک پاش بریزید.
یک نکته در مورد زودپز:
همیشه در نظر داشته باشید که نباید هرگز روی زودپزی که تازه خاموش کرده اید آب بریزید، زیرا هم خطرناک است و هم این کار باعث می شود، زود پز تبدیل به دیر پزشود و دیگر غذا را زود نپزد!
دستگاه بخار پز درخانه:
برای ساختن این دستگاه ، یک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید . سپس مقداری آب در قابلمه بریزید(به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند) حالا هر ماده ای را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخارپز شود.
استفاده از گوش ماهی در کتری و سماور:

کافی است چند دانه گوش ماهی در کتری یا سماور قرار دهید، تا آهک موجود در آب را جذب کند.
جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیومی:
هنگام پختن حبوبات داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو به آن اضافه کنید؛ با این کار هم ظرف شما سفید می ماند و هم طعم حبوبات بهتر می شود.
اگر می خواهید آب سریعتر جوش بیاید:
اگر عجله دارید و می خواهید آب قابلمه شما سریعتر جوش بیاید، کمی نمک به آن اضافه کنید.
سریع جوش آمدن آب سماور:
اگر می خواهید آب سماور زودتر جوش بیاید، ابتدا سماور را تا نیمه آب کنید. بعد از گرم شدن، بقیه آب را داخل سماور بریزید.
استفاده از سویا در برنامه غذایی:

۵۰۰ گرم سویا را درون آب خیس کنید. بعد از چند ساعت که سویاها کاملاً خیس شدند آنها را چرخ کنید. سپس با ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم گوشت چرخ کرده مخلوط کنید . و حالا آنها را بسته بندی کنید و داخل فریزر قرار دهید. با این کار سویا طعم گوشت چرخ کرده را به خود می گیرد و به راحتی می توانید از آن برای پخت غذا کمک بگیرید. در ضمن درخرج خانه هم کمک شایانی کرده اید.
جدا کردن نان شیرینی از قالب:
اگر نان شیرینی از قالب جدا نمی شود ،  یک پارچه را داخل آب خیلی داغ فرو کنید و دور قالب شیرینی بپیچید و چند دقیقه صبر کنید؛ نان شیرینی به راحتی از قالب جدا خواهد  شد.
پخت غذا با حرارت ملایم :
اگر شما هم از جمله خانم هایی هستید که عقیده دارید اگرغذا با حرارت ملایم پخته شود خوشمزه تر است ، لازم است بدانید که گاهی این روش، نتیجه دلخواه ندارد . به عنوان نمونه اگر می خواهید گوشت یا مرغ را با حرارت کم بپزید،  ابتدا قطعات گوشت را در روغن تفت دهید، تا طلایی شود واطراف آن تغییر رنگ دهد. سپس آن را روی حرارت ملایم بپزید . با طلایی کردن گوشت ، لایه سرخ شده محافظی برای قسمت های دیگر گوشت می شود و از له شدن آن جلوگیری می کند. کافی است قطعات گوشت را در تابه گود یا قابلمه بچینید و آب را به آن اضافه کنید، تا یک چهارم ضخامت قطعات گوشت آب باشد. سپس با درجه حرارت متوسط در ظرف در باز یا نیمه باز بپزید . گه گاهی نیز گوشت ها را زیرو روکنید و در صورت لزوم آب به آن اضافه کنید.
بریدن پنیر:

برای اینکه پنیر شما بهتر بریده شود ، از کارد کند استفاده کنید. راه دیگر آن این است که کارد را کمی گرم کنید و سپس پنیر را برش دهید.

راه دیگر این است که از یک نخ تمیز و ضخیم مثل  نخ عمامه استفاده کنید . دو طرف نخ را بگیرید و از بالا تا پایین قالب پنیر بکشید. پنیر به صورت صاف بریده می شود.
نکته در مورد عسلی که شکرک زده باشد:

اگر عسل شما سفت شده و در ضمن سفید شده یا به اصطلاح شکرک زده و دیگر قابل استفاده نیست، می توانید عسل را در دیزی یا ظرفی که در آن محکم بسته می شود بریزید،  به صورتی که آب داخل آن نشود حالا ظرف بزرگتر دیگری بردارید و داخل آن آب بریزید و ظرف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید. اگر فکر می کنید که ظرف عسل وارونه می شود یا تکان می خورد، یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا ثابت بماند . حالا اجاق گاز را روشن کنید تا آب جوش بیاید. با بخار آب، عسل به حالت اولیه برمی گردد و مطمئن باشید که دیگر تا تمام شدن عسل شکرک نمی زند.
جلوگیری از وارفتن کوفته:
برای اینکه کوفته های شما در آب از هم نپاشد ، قدری آرد و تخم مرغ به آن بیافزائید و حرارت آتش را زیاد کنید.
اگر فلفل غذای شما زیاد شد:
اگرفلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است ، چند دقیقه قبل از آن که غذا را از روی حرارت بردارید ، آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید. به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.
اگر حبوبات بی نمک شده:
اگرحبوبات شما بی نمک شد هرگز نمک خشک روی آن نریزید ؛ بلکه مقدار نمک مورد نیاز را در آبجوش حل کنید، سپس داخل حبوبات پخته بریزید . نمک به همه جای حبوبات می رسد.
پخت بهتر ماکارونی:

۱- چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.

۲- چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.

۳- چند قاشق آبلیمو به مایه ماکارونی اضافه کنید تا ماکارونی شما لذیذتر شود.
خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو:
برا ی بهتر شدن دلمه برگ مو از چاشنی تمرهندی مخلوط با آب استفاده کنید.
راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران:

برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر کمک بگیرید:

درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج ، زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.
خوشمزه تر شدن کوکو سبزی:
برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی ، از گردوی خرد شده و زرشک استفاده کنید؛ کوکوی شما بسیارخوشمزه می شود.
راهی برای تشخیص سوسیس تازه:
انگشت سبابه را بر روی سوسیس فشار دهید. بعد از برداشتن انگشت اگر بر روی سوسیس جای انگشت نماند، سوسیس تازه است

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

در کدام ظرف و ظروف آشپزی کنیم

            چدن یک ترکیب آلیاژی از آهن و چند فلز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *