خانه / آرایشی و زیبایی / نکاتی برای خرید کرم ضد آفتاب

نکاتی برای خرید کرم ضد آفتاب

728

کرم های ضد آفتاب های زیادی وجود دارد چه معیارهای  باید داشته باشد یک ضد آفتاب و فرق بین ضد آفتاب کودکان و بزرگسالان چیست این ها سوال هایی هست که در فصل تابستان همه می پرسند در این جا علاوه بر پاسخ به این سوال ها به نکاتی برای خرید کرم ضد آفتاب اشاره می کنیم با ما همراه باشید .

با این همه کرم ضدآفتاب ، گرمای هوا، تابش آفتاب و تمام صحبت‌ها درباره‌ی سرطان‌های مختلف شایع، دیگر کرم ضدآفتاب جزء وسایل بهداشتی لاینفک همه شده است. البته در این موضوع شکی نیست که همه و در همه سنی باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنند. اما مشکلی که وجود دارد، تنوع سرسام آور این کرم در بازار و عدم اطلاع رسانی کافی در زمینه‌ی آنها است. کرم ضدآفتاب SPF 30 خوب است یا کرم ضدآفتاب رنگی؟ برای بدن کدام را بخریم؟ آیا کرم ضدآفتاب رنگی با کرم بدون رنگ از نظر محافظت از پوست تفاوتی دارد؟ آیا محصولات ایرانی نیز همان کیفیت محصولات خارجی را دارند؟ و بسیاری از سوال‌ها دیگر که به هنگام خرید کرم ضدآفتاب به ذهن‌مان می‌رسد.

در این مقاله تلاش کرده‌ایم که راهنمایی جامع برای خرید کرم ضدآفتاب ارائه دهیم که تمام جنبه‌ها را دربر گیرد.
کرم ضدآفتاب از کجا آمد؟

تمدن‌های اولیه از محصولات گیاهی متعددی برای حفاظت از پوست در برابر نور خورشید استفاده می‌کردند. به عنوان مثال، یونانیان باستان از روغن زیتون و مصریان باستان از عصاره‌ برنج، گل یاس برای این هدف استفاده می‎کردند. هم چنین هزاران سال است که خمیر اکسید زینک نیز در حفاظت از پوست بسیار پرطرفدار است.

اولین ضدآفتاب های مصنوعی اولین بار در سال ۱۹۲۸ مورد استفاده قرار گرفتند و اولین محصول تجاری عمده در سال ۱۹۳۶ توسط بنیانگذار برند فرانسوی لورآل، یوجین شولر وارد بازار شد.

SPF چیست؟

این یکی از اساسی‌ترین سوال‌ها است که هنگام خرید کرم ضدآفتاب و با دیدن اعداد و ارقام متعدد گیج می‌شویم. اما واقعا این شاخص چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

SPF مخفف عبارت “Sun Protection Factor” به معنی عامل حفاظت در مقابل خورشید است. جالب است بدانید که عدد بالاتر به معنی مراقبت بیشتر نیست. پزشکان خرید کرم ضدآفتابی را توصیه می‌کنند که SPF آن در بازه‌ی ۱۵ تا ۵۰ باشد، نه بیشتر و نه کمتر. مطالعات نشان داده‌اند که کرم ضدآفتاب با SPF بالاتر از ۵۰ حفاظت بیشتر ارائه نمی‌دهد و بسیاری از پزشکان استدلال می‌کنند برخی افراد تصور می‌کنند عدد SPF بالاتر به معنی دوام بیشتر بوده و منجر به عدم تجدید کرم شده و در نتیجه این افراد بیشتر در معرض سوختگی قرار می‌گیرند.
طیف وسیع

اما لازم است بدانید که تنها SFP نیست که در انتخاب کرم ضدآفتاب تعیین کننده است. اشعه‌های UVB (فرابنفش B) مسئول سوزاندن هم چنین برنزه کردن پوست و عامل اصلی ایجاد سرطان پوست هستند. ب ا اینکه اشعه‌های UVA (فرابنفش A) هیچ سوختگی‌ای ایجاد نمی‌کنند، بسیار عمیق‌تر به پوست‌تان نفوذ می‌کنند و باعث ایجاد علائم پیری مانند چروک، افتادگی پوست و لکه می‌شود. حفاظت از پوست در برابر هر دو اشعه‌ی UVB و UVA مهم است، پس باید از ضدآفتاب هایی استفاده کرد که روی آنها نوشته شده باشد “Broad Spectrum” یا “Broad Spectrum UVA/UVB” به معنی طیف وسیع.

ضدآب

اگر فعالیت‌هایتان در روزهای آفتابی شامل آب و یا عرق کردن زیاد است، پس حتما به دنبال کرم ضدآفتابی بگردید که ضدآب باشد. اما توجه داشته باشید که این کرم‌ها ضدآب نیستند و تنها حدود ۴۰ تا ۸۰ دقیقه در آب دوام می‌آورند، پس اگر لب دریا می‌روید و یا استخر، حتما پس از هر بار خروج از آب کرم را تجدید کنید.
کرم ضدآفتاب برای کودکان و نوزادان

استفاده از کرم ضدآفتاب برای کودکان ۶ ماهه به بالا بدون اشکال است. برای نوزادان باید از دیگر محافظت کننده‌ها استفاده کرد.

اگر کودک‌تان بیشتر از ۶ ماه سن دارد، از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که اجازه ندهید کودک‌تان در مواقع پرنور که آفتاب بیشترین حرارت را دارد (به طور کلی از ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر)، در معرض آن قرار گیرد. هم چنین از لباس‌های پوشیده‌تر، کلاه و حدالمقدور عینک آفتابی برای وی استفاده کنید.

اجازه ندهید نوزادان کوچکتر از ۶ ماه در معرض نور مستقیم آفتاب و یا گرمای شدید قرار گیرند. برای این نوزادان نیز بهتر است از لباس‌های پوشیده، کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

هنگام انتخاب کرم ضدآفتاب برای کودکان از نوع طیف وسیع “Broad Spectrum” با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید. توصیه‌ی پزشکان استفاده از کرم ضدآفتاب طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر است. برای کودکان با دست و دلبازی ضدآفتاب بزنید و حداکثر هر ۲ ساعت یکبار تجدید کنید.

به خاطر داشته باشید که تنها چند سوختگی در اثر آفتاب برای افزایش خطر سرطان پوست در آینده‌ی کودک‌تان کافی است.
تتو

خانم‌هایی که روی صورت‌شان تتو دارند، بدانند که مراقبت از تتو در مقابل آفتاب یکی از اقدامات مهم در دوام آن است. ابتدا در نظر داشته باشید که قبل از اینکه اجازه دهید تتو در معرض نور خورشید قرار بگیرد، باید زخم‌هایش کاملا درمان شده باشند.

هنگام خارج شدن از خانه حتما کلاه بر سر بگذارید و در کل از پوشاکی استفاده کنید که آن را بپوشاند تا آفتاب به طور مستقیم به آن برخورد نکند. به خاطر داشته باشید که روی تتوی تازه تا ۳ هفته از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید و اجازه ندهید نور مستقیم آفتاب به آن بخورد.

پس از ۳ هفته یک لایه‌ی ضخیم کرم ضدآفتاب SPF 30 با بالاتر را حداقل ۳۰ دقیقه پیش از بیرون رفتن روی محل تتو (ابرو، خط لب و غیره) بزنید.
مواد شیمیایی که باید از آنها اجتناب نمود

اکسی بنزون: با این که در جذب اشعه‌های فرابنفش بسیار خوب عمل می‌کنند، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که این ماده می‌تواند توسط پوست و به درون سیستم گردش خون جذب شود. متخصصان سم شناسی معتقدند که جذب این ماده می‌تواند باعث اختلال هورمون‌ها، از بین رفتن سلول‌ها و در نهایت سرطان پوست شود.

رتینیل پالمیتات: مطالعات نشان داده است که این گونه از ویتامین آ هنگامی که بر پوست آفتاب سوخته استفاده شود، ممکن است خطر سرطان پوست را افزایش دهد. و از آنجایی که رتینیل پالمیتات چندان تاثیری بر حفاظت در برابر آفتاب ندارد، بهتر است از آن دوری کرد.

پارابن: محافظت کننده‌ی متداول در مواد آرایشی است که برای حفاظت در برابر رشد میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارابن‌ها می‌توانند مشابه هورمون استروژن عمل کنند، که برای نقشی که در توسعه‌ی سرطان سینه بازی می‌کنند شناخته شده است و با این که این ماده‌ی شیمیایی در تومورهای سینه یافت شده است، اما هنوز پزشکان ارتباط دقیق این ماده با ایم سرطان را کشف نکرده‌اند. پس بهتر است که ایمن باشیم.
پیشنهادات

چیزی که حالا باید بدانید این است که کدام کرم ضدآفتاب را بخرید، درست است؟ چند توصیه‌ی ایمن و موثر را در زیر برای انتخاب بهتر کرم ضدآفتاب پیشنهاد کرده‌ایم:

کرم ضد آفتاب جوان کننده رنگی PRIME، SPF 50
اسپری روغن ضد آفتاب Framesi
کرم ضد آفتاب رنگی PRIME، SPF 60
کرم ضد آفتاب Cinere، SPF 60
کرم ضد آفتاب SEAGULL، SPF 100
کرم ضد آفتاب آقایان Cinere، SPF 45
اسپری ضد آفتاب SEAGULL، SPF 35
کرم ضد آفتاب آقایان فاقد رنگ SEAGULL، SPF 55
کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان SEAGULL، SPF 30

 

ضد آفتاب باید در برابر نور خورشید دچار تغییر شیمیایی نشود

پرتوهای خورشیدی در برخورد با پوست آثاری به جا می‌گذارند که به ندرت سفید و در بیشتر موارد مضر و خطرناک هستند. پرتوهای ماوراء بنفش بخصوص نوع B باعث سنتز رتالین D در بدن می‌شوند اما آسیب‌هایی نیز به همراه خواهند داشت. التهاب قرینه‌ها در چشم می‌‌تواند تخریب شبکیه و آب مروارید حتی کوری را به دنبال داشته باشد. سرطان‌های پوستی از قبیل ملانوم بدخیم، سرطان‌های سلول‌‌های قاعده‌‌ای و سرطان سلولهای شاخی، ممکن است به دنبال تماس‌های طولانی‌مدت با نور آفتاب ایجاد شوند. افزایش تعداد بثورات و نیز آلودگی ممکن است به دنبال تماس با آفتاب بروز کنند. در معرض آفتاب قرار گرفتن به مدت طولانی باعث ایجاد چین و چروک قبل از سنین پیری روی پوست می‌شود. لک‌های تیره و کاهش شادابی پوست از دیگر عوارض ناشی از نور آفتاب به مدت طولانی می‌باشند. آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه‌ ماوراءبنفش نور خورشید و یا دیگر منابع را می‌توان با استفاده از ضد آفتاب مهار کرد.

 

ویژگی‌های ضد آفتاب مناسب
ضد آفتاب باید در برابر نور خورشید دچار تغییر شیمیایی نشود هر دو نوع اشعه ماوراء بنفش B,A را مهار کند. ایجاد حساسیت و آلرژی روی پوست نکند. اثرات دارویی جانبی در بدن نداشته باشد و در برابر شستشو و تعریق مقاوم باشد. احساس خوبی در مصرف کننده ایجاد نماید. امواج ماوراءبنفش B با طول موج (۲۹۰-۳۲۰ ) توسط سلول‌های اپیدرم (لایه سطحی پوست) جذب بیشتری دارند و در همین لایه به پوست آسیب می‌رسانند. در صورتی که امواج ماوراءبنفش A طول موج بلندتری دارند (۳۲۰-۴۰۰) و عمیق‌تر در پوست نفوذ می‌کنند و علاوه بر سلول‌های سطحی (کراتینوسیت اپیدرم)، سلول‌های عمقی‌تر (فیبروبلاست‌های درم) را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین امواج A می‌توانند از شیشه عبور کنند و لذا محافظت در برابر آنها، حتی در داخل منزل و اتومبیل هم اهمیت پیدا می‌کند.
اولین ترکیبات ضد آفتاب به تنهایی می‌توانستند مانع از نفوذ امواج B شوند. اکنون ترکیباتی به بازار عرضه شده که امواج B,A نیز مادون قرمز را مهار می‌کنند و کیفیت بسیار مطلوب‌تری دارند.

 

عیار حفاظتی ضد آفتاب‌ها
میزان حفاظت ضد آفتاب‌ها SPF یا Proteet Futo نامیده می‌شوند. هر چه SPF یک ضد آفتاب بیشتر باشد در برابر اشعه ماوراء‌بنفش نور آفتاب محافظت بیشتری را ایجاد می‌کند. SPF مناسب برای هر فرد، وابسته به نوع و میزان تماس با نور خورشید می‌‌باشد. برای تخمین اینکه از چه ضد آفتابی استفاده کنید باید نوع پوست خود را معین نمایید.
حساس نوع ۱: همیشه می‌سوزند و هرگز برنزه نمی‌شوند.
حساس نوع ۲: بیشتر اوقات می‌سوزند و کمی برنزه می‌شوند.
معمولی نوع ۳ : بعضی اوقات می‌سوزند و تدریجاً‌ برنزه می‌شوند.
معمولی نوع ۴: بطور خفیف می‌سوزند و بخوبی برنزه می‌شوند.
غیر حساس نوع ۵: بندرت می‌سوزند و شدیداً‌ برنزه می‌شوند.
غیر حساس نوع ۶ : هرگز نمی‌سوزند، عمیقاً برزنده می‌شوند.
استفاده از ضد آفتاب باید از سنین کودکی آغاز شود.
در روزهای ابری از ضد آفتاب باید استفاده شود.
باید ضد آفتاب ۲۰ دقیقه قبل از در معرض آفتاب قرار گرفتن استفاده شود.
در کنار مصرف ضد آفتاب‌ها سایر مراقبت‌ها و استفاده از کلاه، دستکش نیز لازم است.

استفاده صحیح از ضد آفتاب‌های فیزیکی باعث می‌شود پوست در برابر نور آفتاب برنزه نشود

 

ضد آفتاب‌های فیزیکی
استفاده صحیح از ضد آفتاب‌های فیزیکی باعث می‌شود پوست در برابر نور آفتاب برنزه نشود و دچار آفتاب‌سوختگی نگردد. این ترکیبات حاوی مواد غیر محلولی هستند که بر روی پوست گسترانیده شده و باعث می‌شود، اشعه‌های نور خورشید قبل از آنکه به پوست برسند، متفرق شده و یا بازتاب یابند. اسامی موادی که در این نوع ضد آفتاب‌ها استفاده می‌شود به شرح زیر است: اکسید روی،‌اکسید زیرکونیوم، اکسید منیزیم، بیکا، تاکت، کائولین، دی‌اکسید تیتانیوم، اکسید آهن و…

 

در صورتی که ضد آفتاب‌های فیزیکی به مقدار لازم استفاده شوند و به مدت کافی روی پوست بمانند می‌توانند هر دو اشعه WB و UVA را مهار کنند. مزیت دیگر این ضد آفتاب‌ها این است که چون با پوست واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهند، ریسک بروز واکنش‌های حساسیتی کمتر بوده و برای پوست‌های حساس به ویژه اطفال مناسب‌تر هستند. به دلایلی ممکن است ضد آفتاب‌های فیزیکی چندان مطلوب واقع نگردند. مثلا به دلیل لایه ماتی که روی پوست ایجاد می‌کنند، مانع تعریق پوست شده و پوست را گرم کنند. در نتیجه پوست دچار حالت عرق شده و از طرفی رنگ مات آنها ممکن است از نظر زیبایی مطلوب نباشد. همچنین این ترکیبات با آب شسته نمی‌شوند و نیز ممکن است در برابر نور خورشید شل شوند و اثر محافظتی آنها کاهش یابد.

 

ضد آفتاب‌های شیمیایی
ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی مواد محلول و آب یا چربی هستند و با جذب انرژی برخی فوتون‌ها باعث محافظت شیمیایی در برابر نور آفتاب می‌شوند. این مواد لایه‌ای نامرئی روی سطح پوست می‌گسترانند. در نتیجه دیده نمی‌شوند. بنابراین از نظر ظاهر نسبت به ضد آفتاب‌های فیزیکی بیشتر مورد پسند قرار می‌گیرند. ضد آفتاب‌های شیمیایی براساس موادی که در ساخت آنها به کار رفته ممکن است جاذب امواج ماوراء‌بنفش B,A باشند. فیلترهای امواج B عبارتند از: بنزیلیدین کامفوریت و مشتقات آن، بنزیمیدازول‌ها،سـینامـات‌ها، پارا‌آمـنینـوبنزوئیـک اســید، پاراآمنیوبنزوئیک اسید و مشتقات سالیسیک اسید.

 

فیلترهای A,B
فیلترهای A,B عبارتند از: مشتقات بنزوفنون واکسی بنزون دی‌ بنزوئیل‌ متان و ترفتالیدن دی به رنانون سولفوریک اسید می‌باشند ضد آفتابهایی می‌توانند اثر محافظت کنندگی کافی داشته باشند که هر دو نوع اشعه B و A را جذب کنند، اثرات جانبی روی پوست نداشته باشند و در برابر نور خورشید پایدار باشند.

 

ابانک : نکاتی برای خرید کرم ضد آفتاب 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

پیاز باعث زیبایی پوست و مو می شود

  پیاز نه فقط برای درمان ریزش موها، بلکه برای رشد مجدد موهای ریخته شده ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *