خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / نحوه کاشت کامکوات در منزل

نحوه کاشت کامکوات در منزل

220px-Kumquatدرخت کامکوات دارای برگ‌های ریز و همیشه سبز است و بومی بخشی از کوه‌های جنوب شرق چین است و در حال حاضر به منظور بهره برداری از میوه‌ٔ لذیذ آن و همچنین به عنوان یک گیاه تزئینی در نقاط دیگر دنیا از جمله ایالات متحده کشت و پرورش داده می‌شود.

درختچه‌های کامکوات به راستی زیبا هستند، برگ‌های سبز پُر رنگ و درخشانی دارند و میوه‌هایی نارنجی رنگ که هم خوش عطرند و البته هم خوشمزه! میوه‌های کامکوآت بیضی شکل هستند و زمانی که می‌رسند پوستی شیرین و داخلی تُرش مزه دارند. این میوه‌ها را می‌توانید با پوست بخورید؛ همچنین می‌توانید از آنها مارمالاد درست کنید یا در غذا‌ها از آنها استفاده کنید. این گیاه می‌تواند تا دمای ۱۲- درجه را نیز تاب بیاورد. اما اگر دما از این حد کمتر شد، باید گلدان کامکوآت را به داخل منزل بیاورید.
کامکوآت‌هایی که در باغ یا باغچه کاشته می‌شوند (نه در گلدان)، می‌توانند تا ارتفاع ۲.۵ متر و عرض ۱۸۰ سانتی‌متر رشد کنند. اما سایز کامکوآت‌هایی که در گلدان کاشته می‌شوند بسیار کوچک‌تر است.
گیاه کامکوآت چه شرایطی را دوست دارد؟

  •  نور کامل خورشید (اما می‌تواند تا حدودی سایه را نیز تحمل کند)؛
  • محافظت در برابر باد؛
  • خاک گلدان غنی و با کیفیت؛
  • یک گلدان بزرگ با زهکشی مناسب؛
  • آبیاری مداوم- خاک باید مرطوب بماند نه خیس؛
  • دادن تقویت کننده به صورت مرتب (به جز در فصل زمستان- فصل خواب گیاه)؛
  • این گیاه تا دمای ۱۲- درجه را نیز تحمل می‌کند، اما دماهای گرم‌تر، در فصل تابستان را ترجیح می‌دهد.

گیاه کامکوآت چه شرایطی را دوست ندارد؟

  • خاک خیس (آبِ بیش از اندازه این گیاهان را می‌کشد)
  • تقویت کننده بیش از اندازه زیاد یا کم
  • باد‌های شدید

خورشید و دمای هوا
همه مرکبات نور خورشید را دوست دارند؛ هر قدر بیشتر، بهتر! اما با این حال کامکوآت می‌تواند تا حدودی سایه را نیز تحمل کند.
این گیاه می‌تواند تا دمای ۱۲- درجه را نیز تحمل کند. اما توصیه می‌شود که تنها در مناطق گرم در تمامی طول سال در بیرون از خانه نگهداری شود (اگر در منطقه‌ای با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، در فصول سرد باید این گلدان را به خانه منتقل کنید). در بهار، زمانی که درجه حرارت شب به بالای صفر درجه می‌رسد، گیاه را در بیرون از خانه و در نقطه‌ای آفتابگیر قرار دهید.
پرورش درختچه کامکوآت در داخل خانه
هنگامی‌که گیاه‌تان در داخل خانه است، شما می‌خواهید حداکثر نور ممکن را در اختیارش قرار دهید. این کار را می‌توانید با قرار دادن گلدان در مقابل یک پنجره آفتابگیر انجام دهید (البته مراقب باشید، زیرا میزان زیاد نور مستقیم آفتاب، می‌تواند گیاه‌ را بسوزاند. همچنین می‌توانید گیاه‌ را زیر لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان قرار دهید (از یک لامپ سرد و یک لامپ گرم) استفاده کنید. با این حال اگر به گیاه‌تان نور غیر مستقیم و درخشان بدهید نیز می‌تواند به رشدش ادامه بدهد.
تغذیه گیاه
در فصل بهار، به وسیله یک تقویت‌کننده چند منظوره مرکبات (که به آرامی آزاد می‌شود)، به گیاه کامکوات غذا بدهید. در طول فصل رشد نیز دادن منظم تقویت‌کننده مایع رقیق، مانند کلپ مایع، امولسیون ماهی یا جلبک دریایی و ترکیب امولسیون ماهی یک ایده خوب است.
آبیاری
آبیاری منظم یکی از نکات کلیدی برای رشد هر نوعی از درختان مرکبات است، به ویژه آنهایی که در گلدان‌ها رشد می‌کنند. هدف این است که خاک این گیاه مرطوب نگه داشته شود، نه خیس. انگشت خود را به خاک بزنید، حداقل تا بند دوم از انگشت. اگر در انگشت احساس رطوبت کردید باید تا نوبت بعدی آبیاری صبر کنید. اگر احساس کردید که خاک خشک است به گیاه‌تان آب بدهید، تا زمانی که ببینید آب از زیر گلدان بیرون می‌آید. اگر گیاه‌تان را در خانه نگه می‌دارید، خصوصاً در زمستان که وسایل گرمایش کار می‌کنند، خوب است که کمی آب به برگ‌های گیاه اسپری کنید. اینگونه درخت‌تان را خوشحال می‌کنید.
برداشت میوه‌ها
کامکوات‌ها زمانی رسیده‌اند که پوستشان نارنجی پُر رنگ باشد و هنگام لمس تا حدودی نرم به نظر برسند. از یک چاقو یا قیچی برای کندن میوه‌ها از درخت استفاده کنید تا به درخت‌تان آسیب نرسانید (با کندن قسمتی که نیاز نیست). کندن میوه به همراه کمی از ساقه آن با برگ‌هایی که به ساقه متصل‌اند، دکور زیبایی را برایتان فراهم می‌کنند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *