خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / نحوه کاشت و پرورش اسفناج

نحوه کاشت و پرورش اسفناج

270px-Spinacia_oleracea_Spinazie_bloeiendاسفناج دو برابر دیگر سبزیجات فیبر دارد. یک پیمانه اسفناج حدود ۲۰ درصد فیبر دارد که مانع یبوست است و به هضم غذا کمک می‌کند. فیبر موجود در این سبزی، قند خون را پایین نگه داشته و با ایجاد حس سیری می‌تواند مانع از پرخوری شوددرادامه مطلب زیر با نحوه کاشت وپرورش اسفناج آشنا خواهید شد.

اسفناج از جمله گیاهان سازگار با آب و هوای سرد است. این گیاه برگ‎های تیره دارد و سرشار از ویتامین‎هایی مانند A،B3، Cاست. استفاده از اسفناج در سالاد و غذاهای پختنی بسیار عالی است.

از آنجایی که آب و هوای گرم و روزهای بلند به رشد سریع تر اسفناج کمک می‎کند، راز موفقیت در پرورش این محصول، کاشت قسمت‎های کوچک و برداشت پی در پی در اوایل فصل بهار تا فصل تابستان است. پاییز نیز زمان مناسبی برای کاشت اصلی محصول است.

کاشت اسفناج در هوای مرطوب و خاک غنی از نیتروژن بهترین نتیجه را خواهد داد. اسفناج ریشه عمیقی دارد، به همین دلیل قبل از کاشت بذر اسفناج، خاک را تا عمق ۳۰ سانتی‎متری زیر و رو کنید تا مقدار بیشتری اکسیژن در آن نفوذ کند.
می‎توانید بذر اسفناج را ۶ هفته قبل از آخرین یخبندان یا به محض این که خاک قابل استفاده باشد، بکارید. خاک را از پاییز قبل آماده نمایید؛ می‎توانید دانه‎ها را در خاکی که یخ آن ذوب شده است بریزید. در مناطقی با بهارهای سرد و طولانی، کاشت بذرها به‎صورت پی در پی هر ۱۰ روز یکبار و تا انتهای ماه اردیبهشت ‎امکان‎پذیر است.
در آب و هوای گرم، بذرهای اسفناج را در سایه گیاهان بلندی مانند حبوبات یا ذرت بکارید. به این ترتیب گیاهان جوان در مقابل تابش نور خورشید حفاظت می‎شوند و برای برداشت در فصل پاییز یا زمستان آماده خواهند بود. با استفاده از کاور می‎توانید در کل زمستان اسفناج پرورش دهید. درمناطق سردتر، اسفناج را برای برداشت در فصل بهار، در پاییز بکارید و در مناطقی که در زمستان زمین یخ نمی‎زند می‎توانید با کاشتن اسفناج در بهمن ماه، در اسفند، آن‎ها را برداشت کنید.
بذرهای اسفناج به مدت طولانی قابل نگهداری نیستند، بنابراین هر سال بذرهای جدیدی خریداری نمایید. بذرها را در عمق ۱ سانتی‎متری خاک و با فاصله ۵ سانتی‎متر از یکدیگر بکارید. اگر هوا فوق العاده سرد نباشد، دانه‎ها ۵ تا ۹ روز پس از کاشت، جوانه خواهند زد. اسفناج‎ها در هوای پاییز به خوبی رشد می‎کنند اما جوانه زدن آن‎ها در گرمای اواخر فصل تابستان،سخت‎تر خواهد بود. شانس جوانه زدن بذرها در گرما ۵۰% است؛ بنابراین میزان بیشتری بذر بکارید و آن‎ها را بیشتر آبیاری نمایید، (حتی روزی ۲ مرتبه) زیرا آبیاری به خنک نگه داشتن خاک کمک می‎کند. آلبوم کاملی از مطالب باغبانی در زمستان را بخوانید تا نگرانی‌های‌تان از باغبانی و کاشت سبزیجات و گل و گیاه در این فصل برطرف شود.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *