خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / نحوه مبارزه با شته های باغ

نحوه مبارزه با شته های باغ

peaaphid0702101شَته‌ها حشراتی هستند از راستهٔ نیم‌بالان. مردم معمولاًَ حشرات خزنده را به نام شَته می‌شناسند ولی از دید دانشمندان فقط آن گروه از حشرات که دارای شاخک‌هایی باشند که هنگامی که شاخک‌هایشان را نیاز ندارند آنها را تا کرده و در اطراف بدنشان پنهان کنند.اگرچه شته ها زنجیره بعضی از جانوران را تامین میکنند ولی خودشان برای بعضی گیاهان باغ مشکل ساز هستند.درادامه مطلب زیر نحوه مبارزه باشته ها را بررسی میکنیم.

 به شته‌ ها شپش‌های گیاهی هم می‌گویند و اگر یکی از گیاهان‌تان مورد حمله قرار بگیرند، به آسانی می‌توانید بفهمید که علت این نامگذاری چیست. این حشرات کوچک با سرعت شگفت انگیزی زیاد می‌شوند. یک حمله کوچک تنها پس از گذشت چند روز می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.

شته‌ها در رنگ‌های مختلفی وجود دارند، از سبز گرفته تا زرد، قهوه‌ای، قرمز یا حتی سیاه و سفید. همه آن‌ها شیره گیاه‌تان را می‌مکند و موجب پژمردگی و زردی آن‌ها می‌شوند. هجوم‌های شدید می‌توانند باعث مرگ قلمه‌های تازه کاشته شده شوند. شته‌ها همچنین یک ماده قندی به نام عسلک از خود ترشح می‌کنند.
گیاهان‌تان ممکن است از حمله شته‌ها دچار یک عارضه جانبی به نام کپک دوده‌ای شوند. این کپک بر روی عسلک ترشح شده، از شته‌ها رشد می‌کند و مانع نفوذ نور به آن قسمت از گیاه می‌شود (از لحاظ دیگر بی‌خطر است). برگ‌های گیاه‌تان را با آب بشویید تا از شر عسلک و کپک دوده‌ای خلاص شوید.

کنترل شته‌ها

  •  ردیف گیاهان تازه کاشته شده را بپوشانید: در بهار گیاهان جوان خود را با پوشاندن ردیف‌ها محافظت کنید. می‌توانید به راحتی ردیفی از گیاهان‌تان را با کاور پلاستیکی پوشش دهید. این پوشش‌ها شته‌ها را از گیاهان‌تان دور نگه می‌دارند و در عین حال اجازه می‌دهند که نور، هوا و رطوبت در اختیار گیاهان‌تان قرار بگیرند. هنگامی که گیاه‌تان بزرگ شد یا هنگامی که در تابستان درجه حرارت بالا رفت، این پوشش را بردارید.
  •  گیاه‌تان را با آب اسپری کنید: امن‌ترین راه برای کنترل شته‌ها این است که هر دو سه روز یک بار، با اسپری کردن آب شلنگ باغ، آن‌ها را از روی گیاهان‌تان جدا کنید. هنگامی که آن‌ها از روی گیاهی بیفتند، به ندرت می‌توانند دوباره از آن بالا بروند.
  • جذب حشرات مفید: گیاهان و گل‌هایی مانند گل همیشه بهار، گل آفتابگردان، قدومه و شوید را در گوشه و کنار باغ یا باغچه‌تان بکارید. این گیاهان حشراتی مفید را به باغ‌تان جذب می‌کنند که شته‌ها را کشته و از بین می‌برند. یکی از این حشرات مفید که دشمن اصلی شته‌ها است، کفشدوزک است.
  • صابون‌های ضد حشره: صابون‌های حشره‌کش می‌توانند شته‌ها را نیز بکشند، اما در صورتی که شدت حمله آن‌ها زیاد است، این صابون باید به طور مرتب استفاده شود، زیرا سرعت تکثیر این حشرات بسیار زیاد است. ۱ شته به تنهایی می‌تواند ۸۰ نوزاد در هفته تولید کند.
  • حشره کش‌ها: برخی حشره کش‌ها در کشتن شته‌ها هم مؤثر هستند. قبل از استفاده از این حشره کش‌ها روش‌های نوشته شده روی آن‌ها را به دقت بخوانید.

نکته: برخی مورچه‌ها از عسلک شته‌ها تغذیه می‌کنند. در حالی که مورچه‌ها به گیاه آسیب نمی‌رسانند، اما از شته‌ها در برابر حشرات مفید و از بین برنده آن‌ها محافظت می‌کنند. اگر از شر شته‌ها خلاص شوید، این مورچه‌ها نیز می‌روند.

رهایی از شر آفات باغ و باغچه با آفت کش‌های طبیعی و خانگی هم به نفع شما است و هم به نفع گیاهان‌تان.

مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.bhg.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *