خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / چطور می توانیم از یائسگی زودرس پیشگیری کنیم

چطور می توانیم از یائسگی زودرس پیشگیری کنیم

 

  • به تمام خانم های بالای ۳۰ سال توصیه می شود مصرف جو، گندم سیاه یا چاودار، سویا، شبدر، رازیانه، نخود و لوبیا قرمز را به عنوان منابع غذایی غنی از استروژن در برنامه غذایی هفتگی خود داشته باشند و از مصرف لبنیات کم چرب و ماهی هم غافل نشوند

یائسگی زودرس با برخی علائم مهم همراه است گرگرفتگی تعریق شبانه، عادت ماهانه نامنظم،،حساسیت پذیری بالا، خارش پوست و  خشکی واژن از جمله نشانه های مهم برای ایجاد این عارضه خطرناک هستند اگر می خواهید از این عارضه پیشگیری کنید بهتر است در نحوه تغذیه خود تغییراتی ایجاد کنید پرهیز از موادغذایی پر چرب، محدود کردن فتالات ها، مصرف ماهی ،مصرف کمتر نمک ،کاهش نوشیدن چای و قهوه به شما در این زمینه کمک زیادی خواهد کرد.

به گزارش آکاایران: یائسگی زودرس یکی از مشکلاتی است که برخی خانم ها به دلایل ژنتیکی یا محیطی آن را تجربه می کنند و زندگی شان تحت تاثیر آن قرار می گیرد. گاهی نیز عوارض یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی واژن و تغییرات هورمونی، می توانند خانم های یائسه را در سنین پایین تر کلافه کنند. تا همین چند دهه گذشته، محققان گمان می کردند یائسگی زودرس، تنها به دلایل ژنتیکی اتفاق می افتد اما به تازگی مشخص شده عوامل محیطی مانند استرس یا قرار داشتن در معرض محصولات شیمیایی مختلف هم می توانند حدود ۲ تا ۴ سال سن یائسگی را (حتی در افرادی که سابقه یائسگی زودرس در خانواده آنها وجود ندارد) جلو بیندازند. از این رو، در «سفره سالم» این هفته به بررسی عوامل تغذیه ای و محیطی مختلفی که می توانند در پیشگیری از یائسگی زودرس و کنترل عوارض آن نقش داشته باشند، می پردازیم.
علایم یائسگی زودرس
• گرگرفتگی
• تعریق شبانه
• عادت ماهانه نامنظم
• حساسیت پذیری بالا
• خارش پوست
• خشکی واژن
• خشکی غیرطبیعی پوست، چشم و دهان
• کاهش مفرط میل جنسی
• درد مفاصل
• گرفتگی های عضلانی
به تمام خانم های بالای ۳۰ سال توصیه می شود مصرف جو، گندم سیاه یا چاودار، سویا، شبدر، رازیانه، نخود و لوبیا قرمز را به عنوان منابع غذایی غنی از استروژن در برنامه غذایی هفتگی خود داشته باشند و از مصرف لبنیات کم چرب و ماهی هم غافل نشوند
بایدها
۱٫ لبنیات کم چرب: محققان با بررسی چند ساله خانم های در سن یائسگی یا آنهایی که سابقه خانوادگی یائسگی زودرس را داشتند، دریافتند که مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد از لبنیات کم چرب، مخصوصا پنیر، شیر و ماست کم چرب، می تواند یائسگی را تا حداقل ۵/۳ سال در آنها به تعویق بیندازد. آنزیم های موجود در شیر گاو، می توانند با افزایش سطح استروژن خون باعث پیشگیری از یائسگی زودرس شوند.
۲٫ خوراکی های حاوی استروژن: مصرف منظم انواع مواد غذایی حاوی استروژن از ۳۰ سالگی به بعد، می تواند هم باعث پیشگیری از یائسگی زودرس شود و هم عوارض ناشی از یائسگی را تا حدی کنترل کند. از این رو، به تمام خانم های بالای ۳۰ سال توصیه می شود مصرف جو، گندم سیاه یا چاودار، سویا، شبدر، رازیانه، نخود و لوبیا قرمز را به عنوان منابع غذایی غنی از استروژن در برنامه غذایی هفتگی خود داشته باشند. این خوراکی ها با بالا بردن سطح استروژن بدن، به پیشگیری از چاقی موضعی شکم (در اثر تجمع چربی ناشی از کمبود استروژن) در خانم های یائسه کمک خواهند کرد.
۳٫ ماهی: یکی از مشکلات رایجی که معمولا یائسگی زودرس برای خانم ها ایجاد می کند، خشکی مفصل یا خشکی واژن ناشی از آن و در نتیجه، سخت شدن رابطه زناشویی برای آنهاست. محققان آمریکایی به این گروه از خانم ها توصیه می کنند حتما مصرف هفته ای ۲ مرتبه از ماهی های چرب را در برنامه غذایی شان داشته باشند. اسیدهای چرب امگا۳ موجود در این ماهی ها به نرم تر شدن مفاصل و حتی نرمی واژن کمک می کنند و باعث می شوند تحمل عوارض ناشی از یائسگی زودرس، ساده تر شود.
نبایدها
۱٫ فتالات ها: خیلی از ما عادت داریم به اشتباه، غذا را در ظرف های پلاستیکی نگهداری یا گرم کنیم. محققان بر این باورند فتالات ها به عنوان نوعی ماده شیمیایی در ظروف پلاستیکی به کار می روند تا باعث نرمی و انعطاف پذیری این محصولات شوند. نفوذ همین فتالات ها داخل مواد غذایی، می تواند به مرور زمان باعث ایجاد تغییرات هورمونی و یائسگی زودرس، مخصوصا در افرادی با سابقه خانوادگی شود. از این رو، بهتر است یا از ظرف های پلاستیکی بدون فتالات برای نگهداری از مواد غذایی خود کمک بگیرید یا غذای داغ و چرب داخل این ظرف ها نریزید یا غذا را مدت بسیار کوتاهی در این ظرف ها قرار دهید یا به هیچ عنوان ظروف حاوی فتالات را داخل مایکروفر نگذارید زیرا گرما می تواند به سادگی باعث انتقال این ماده شیمیایی داخل غذای شما شود. بهتر است مواد غذایی را در ظرف های شیشه ای یا استیل ضد زنگ نگهداری کنید.
۲٫ نمک: ابتلا به فشار خون بالا در اثر یائسگی زودرس (و حتی طبیعی) و عوارض قلبی-عروقی ناشی از آن، باعث شده محققان، مصرف نمک و غذاهای فرآوری شده که سرشار از سدیم هستند را برای افرادی که سابقه خانوادگی یائسگی زودرس دارند، مناسب ندانند.
۳٫ مواد غذایی آماده و فریزشده: بسیاری از خانم های شاغل عادت دارند برای جبران کمبود وقت خود برای پخت انواع غذاها، از مواد غذایی فریزشده و آماده موجود در فروشگاه ها برای آشپزی سریع تر کمک بگیرند. گاهی هم خودشان در منزل، اقدام به پختن، نیم پز کردن و فریز کردن بسیاری از مواد غذایی شامل انواع سبزی و گوشت می کنند. بد نیست بدانید نایلون های مخصوص فریز کردن مواد غذایی (چه صنعتی و چه خانگی) هم حاوی فتالات هستند. فتالات موجود در آنها هم می تواند به سادگی به مواد غذایی رسوخ کند و احتمال یائسگی زودرس را بالا ببرد. از این رو، بهتر است خانم های در معرض یائسگی زودرس، دور مواد غذایی آماده و فریزشده را خط بکشند.
۴٫ چای و قهوه: یکی از عوارض ناشی از تغییرات هورمونی در اثر یائسگی زودرس، به هم خوردن ساعت خواب بدن است. به همین دلیل هم خانم هایی که دچار یائسگی زودرس شده اند، بیش از دیگران از به هم خوردن چرخه خواب و بیداری شان کلافه می شوند. از این رو، به این خانم ها توصیه می شود حجم کافئین موجود در برنامه غذایی شان را کم کنند. مثلا، کمتر از قبل، چای یا قهوه بنوشند یا حتی شکلات تلخ را هم با احتیاط بیشتری میل کنند. این افراد می توانند در ساعت های پایانی روز، یکی-دو واحد لبنیات را برای افزایش سطح سروتونین مغزشان استفاده کنند تا خواب آرام تری داشته باشند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *