خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / مهمترین عوامل سردرد گرفتن را بشناسید

مهمترین عوامل سردرد گرفتن را بشناسید

1

 

 

  • غذا خوردن مرتب و متعادل در طول روز موجب می شود، قند خون شما در سطحی مناسب کنترل شود. با همین کار ساده از بروز سردردهای ناشی از گرسنگی اجتناب کرده اید.

اگر شما هم سردرد دارید و نمی دانید چرا همیشه با این مشکل روبه رو هستید، بهتر است این مطلب را بخوانید. شاید به شما هم کمک کند علت سردرد خود را پیدا کنید.

 

● بوی شدید

در بسیاری از افراد استشمام بوهای شدید ـ حتی بوی خوب ـ باعث بروز میگرن و سردرد می شود. دلیل اصلی این اتفاق مشخص نیست ولی بو می تواند سیستم عصبی را تحریک کند. ازجمله شایع ترین بوهایی که موجب بروز سردرد می شوند می توانیم به بوی رنگ، گرد و غبار، عطر و انواع خاصی از گل ها اشاره کنیم.

 

● آرایش مو

شیوه ای که شما موهای خود را می بندید، ممکن است تاثیر خاصی روی سر شما بگذارد. سفت بستن موها، استفاده از تل های سفت و محکم یا کلاه هایی که سر را سفت در بر می گیرند، می تواند منجر به سردرد شما شود. اگر فکر می کنید که شیوه بستن موهای شما باعث ایجاد سردرد است، موها را رها کنید و اجازه بدهید سردردتان خوب شود.

 

● وضعیت نادرست بدن

لازم نیست بشدت کار کنید و به خودتان فشار بیاورید یا عرق کنید تا مشخص شود فشاری بر سر و عضلات گردن شما وارد شده است. خم شدن نادرست روی میز هم همان کار را می کند.

فرم های متداول وضعیت نادرست بدن عبارتند از قوز کردن، استفاده از صندلی نامناسب که قسمت پایین کمر را محافظت نمی کند، خیره شدن به صفحه نمایش کامپیوتر در حالی که خیلی بالاتر یا پایین تر از صورت شما باشد و نگه داشتن گوشی تلفن بین شانه و گوش. اگر همیشه سردرد دارید، بد نیست کمی به شرایط کاری خود بیشتر دقت کنید.

 

● حذف یک وعده غذایی

اگر شما یک وعده غذایی را از یاد ببرید یا به آن توجه نکنید، قبل از این که احساس گرسنگی کنید سردرد خواهید گرفت. برای همین است که این سردرد به راحتی مشخص نمی شود. پایین آمدن قند خون دلیل اصلی ایجاد مشکل است، اما سعی نکنید این سردرد را با خوردن مواد غذایی شیرین مانند تکه ای شکلات بهبود بخشید زیرا این کار باعث می شود قند خون دوباره بیشتر از قبل کاهش یابد.

 

● استعمال دخانیات

استعمال دخانیات باعث بروز سردرد می شود البته نه تنها فقط برای کسی که خود سیگار می کشد، افرادی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند نیز ممکن است سردرد را تجربه کنند. کاهش مصرف سیگار یا کاهش زمان های قرار گرفتن در معرض دود سیگار باعث می شود از این سردردها نجات پیدا کنید.

 

● کافئین

مصرف کافئین در حد اعتدال اغلب سودمند است، اما مصرف بیش از حد قهوه و مواد حاوی کافئین خود می تواند علتی برای ایجاد سردرد باشد. البته اگر شما به خوردن کافئین عادت دارید، قطع ناگهانی آن همه چیز را بدتر می کند. می توان گفت ترک ناگهانی کافئین نیز از دیگر عوامل سردرد است. بنابراین بهتر است بتدریج مصرف کافئین را کاهش دهیم.

 

● کنترل استرس

بسیاری از مردم با کنترل و مدیریت استرس می توانند سردردهای عصبی خود را کاهش دهند. اگر چه شما نمی توانید اتفاقات استرس آفرین را کنترل کنید، ولی می توانید شیوه پاسخگویی خود را تغییر دهید. ورزش کردن در حد متعادل نیز یکی از موثرترین شیوه ها برای کاهش استرس است و پیاده روی می تواند یکی از بهترین انتخاب های شما باشد. هنگامی که پیاده روی می کنید، حرکت بازوها به جلو و عقب باعث آزاد و رها شدن عضلات گردن و شانه ها می شود.

 

● وعده غذایی مناسب و متعادل

غذا خوردن مرتب و متعادل در طول روز موجب می شود، قند خون شما در سطحی مناسب کنترل شود. با همین کار ساده از بروز سردردهای ناشی از گرسنگی اجتناب کرده اید.

 

● مراجعه به پزشک

هرگونه سردرد جدیدی که شدید باشد یا بیش از چند روز طول بکشد به درمان توسط پزشک نیاز دارد. علاوه بر این، اگر الگوی سردردهای شما تغییر پیدا کرد، باز هم باید با پزشک مشورت کنید. همچنین هر وقت سردرد با تب، گیجی، فلج عضلات یا مشکلات گردن همراه است سریع به پزشک مراجعه کنید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره نوشیدن آب در دوران بارداری

نوشیدن آب به میزان کافی، برخی مسائل مشکل ساز در دوران بارداری را همچون خطر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *