خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / مادرها در دوران شیردهی چه غذایی بخورند

مادرها در دوران شیردهی چه غذایی بخورند

873078_164-520x330

 

  • سبزیجات: سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، برگ چغندر، کلم بروکلی و … حاوی ویتامین آ و منبع خوب کلسیم، ویتامین ث و آهن هستند. ضمن این که آنتی اکسیدان های موجود در آنها برای سلامت قلب مادر و نوزاد مفید است.

 

دوران شیردهی تاکید فراوانی بر تغذیه سالم و مناسب مادران دارد چون اگر رژیم غذایی نامناسب باشد، بدن ناچار است مواد مغذی لازم را از ذخایر بدن مادر برداشت کند.این مهم است که در تغذیه مادران شیرده رعایت اصل تنوع و تعادل در رژیم غذایی در نظر گرفته شود. بهترین گزینه های غذایی برای مادرانی که فرزندشان را با شیر خود تغذیه می کنند، از این قرار است:

ماهی آزاد: انواع ماهی های چرب و مصرف آنها به توصعه سیستم عصبی کودک شما کمک می کند چون حاوی یک نوع چربی به نامDHAاست. البته شیر مادر خود حاوی این نوع چربی هست اما سطح آن در زنانی که ماهی بیشتری مصرف می کنند، بیشتر است.

 

میزان این نوع چربی به افزایش خلق و خوی مادران بعد از زایمان کمک زیادی می کند و مطالعات نشان می دهد که نقش مهمی در پیشگیری از افسردگی بعد از زایمان دارد. یک احتیاط این است که زنان باردار و زنان شیرده به طور متوسط ۱۲ اونس و یا معادل دو وعده اصلی در هفته ماهی مصرف کنند چون اگر ماهی حاوی جیوه باشد، مصرف بیش از حد آن برای کودک مفید نیست.

محصولات لبنی کم چرب: ماست، شیر، پنیر و سایر مواد لبنی بخش مهمی از تغذیه مادر شیرده است چون علاوه بر این که میزان ویتامین دی برای تقویت استخوان ها را تامین می کند، حاوی پروتئین و ویتامین ب نیز هست. علاوه بر این محصولات لبنی منبع غنی از کلسیم هستند. زنانی که فرزندشان را با شیر خود تغذیه می کنند باید کلسیم اضافه تر دریافت کنند و حداقل روزی سه فنجان از محصولات لبنی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.گوشت گاو: این گوشت غنی از آهن است و سطح انرژی تخلیه شده مادر را به او بر می گرداند. گوشت گاو همچنین حاوی ویتامین ب ۱۲ است.

بلوبری: مادران شیرده باید مطمئن شوند که در روز دو تا چند وعده میوه یا آب میوه دریافت می کنند. زغال اخته یک گزینه مفید برای کمک به نیازهای این مادران است. این میوه حاوی ویتامین ها و مواد معدنی و کربوهیدرات ها برای داشتن سطح انرژی بالا است.

برنج قهوه ای: ترکیب سالم کربوهیدرات ها شامل غلات و برنج قهوه ای علاوه بر این که منجر به حفظ انرژی می شود، باعث می شود شیر خود را با بهترین کیفیت به کودک تان بدهید.

تخم مرغ: یک خوراکی همه کاره برای برطرف کردن نیاز بدن به پروتئین است و علاوه بر آن سرشاز از چربیDHAاست که برای رشد و تقویت سیستم عصبی کودک ضروری به نظر می رسد.

873079_143

 

نان گندم کامل: اسید فولیک به رشد کودک در مراحل اولیه بارداری کمک میکند اما اهمیت آن به همینجا ختم نمی شود. استفاده از نان یا پاستای سبوس دار غنی شده با آهن و فیبر، برای حفظ سلامت کودک و مادر بسیار ضروری است.سبزیجات: سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، برگ چغندر، کلم بروکلی و … حاوی ویتامین آ و منبع خوب کلسیم، ویتامین ث و آهن هستند. ضمن این که آنتی اکسیدان های موجود در آنها برای سلامت قلب مادر و نوزاد مفید است.

آب: مادران شیرده بخصوص در معرض خطر از دست دادن آب و تخلیه انرژی بدن هستند و برای هیدراته ماندن بهترین گزینه برای آنها نوشیدن گزینه هایی مانند آب و شیر است. مراقب باشید که زیاد سمت نوشیدنی های کافئین دار نروید و بیش از ۲ تا ۳ بار در روز آنها را ننوشید. کافئین در صورتی که وارد شیر مادر شود، می تواند کودک را تحریک پذیر کرده و خواب او را ضعیف کند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *