خانه / آرایشی و زیبایی / آرایش صورت / عوارض و آسیب های تزریق ژل به لب

عوارض و آسیب های تزریق ژل به لب

392144

این روزها خیلی ها برای زیبایی و برجسته کردن اعضای صورت دست به هر کاری می زنند یکی از این موارد برجسته کردن و حجیم کردن لب است که خانم ها با تزریق ژل آن را برجسته می کنند بخوانید در این پست عوارض و آسیب های تزریق ژل به لب را در ادامه مطلب.

روش‌های برجسته‌سازی لب چندان بی‌خطر نیستند و اگر ژل‌های غیراستاندارد را به لب‌هایتان وارد کنید و یا این کار به وسیله افراد غیرمتبحر انجام شود باید منتظر ناقرینگی و بدشکل شدن لب‌هایتان باشید. این روزها خیلی از خانم‌های جوان ایرانی از ژل لب برای زیبایی لب‌هایشان استفاده می‌کنند و این در حالی است که گهگاه از بهداشتی بودن یا استاندارد بودن آن محصول نیز هیچ اطلاعی ندارند.
خانم دکتر! آیا برای برجسته‌سازی لب‌ها، متخصصان پوست می‌توانند کمکی به مراجعان کنند؟

امروزه کارهای متعددی برای افزایش حجم بافتی و از بین بردن یا کاهش چین‌های سطحی و عمقی صورت انجام می‌گیرد. برای این منظور می‌توان از مواد متعددی که فیلر یا پرکننده نامیده می‌شوند، استفاده کرد. چربی خود بیمار نیز در برخی موارد به ویژه برای حجم‌های بزرگ‌تر قابل استفاده است.

یعنی با استفاده از این چربی می‌توان بافت‌های صورت را برجسته کرد؟

بله. چنانچه علاوه بر افزایش حجم از بین بردن چین‌های سطحی و عمقی همراه نیز مدنظر باشد، می‌توان تزریق پرکننده و تزریق بوتاکس را توأما نیز انجام داد که نتایج بالینی خوبی به همراه دارد.

معمولا این تزریق‌ها روی کدام بخش‌های صورت انجام می‌شود؟

پر کردن گودی‌های صورت، حجم دادن به گونه‌ها، پر کردن شیار نازولابیال (شیار بین بینی و گونه) و نیز خطوط اطراف لب‌ها از جمله خطوط خنده از نقاطی است که به طور شایع از این مواد استفاده می‌شود. گویا به تازگی حجیم‌کردن لب‌ها و برجسته کردن خطوط دور لب نیز رایج شده است.

برای حجیم کردن لب‌ها شما از چه موادی استفاده می‌کنید؟

برای حجیم کردن لب‌ها امروزه ژل‌ها و پرکننده‌های متعددی در دسترس است ولی انتخاب هریک از این مواد باید با توجه به نیاز خاص بیمار، حجم ناحیه و پایداری ماده مورد نظر صورت گیرد.

ژل‌های استاندارد برای برجسته‌سازی لب چه خصوصیاتی دارند؟

بهترین ژل‌ها برای این ناحیه، ژل‌هایی هستند که حداکثر سازگاری بیولوژیک را با بدن داشته، واکنش‌های ایمنی بدن را تحریک نکنند و سرطان‌زا نباشند. با توجه به اینکه لب‌ها دارای خون‌رسانی بالایی بوده و کاملا متحرک هستند، پایداری ژل مورد نظر و حجم تزریق شده باید بسیار دقیق انتخاب شود.
بهتر است از ژل‌های دایمی استفاده شود یا ژل‌هایی که پایداری کمتری دارند؟

استفاده از ژل‌های پایدار و طولانی‌مدت به‌ویژه در اولین تزریق در مورد لب‌ توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است با عوارضی از قبیل عوارض آلرژیک و یا ایجاد گرانولوم همراه باشد.
ژل‌های جدید که این روزها استفاده می‌شود، چه جنسی دارند؟

ژل‌های جدید از جنس هیالورونیک اسید هستند که برای لب کاملا مناسب است.
این تزریق‌ها در دور لب انجام می‌شود یا در بافت خود لب؟

تزریق در لب را می‌توان برحسب نیاز بیمار فقط در خطوط دور لب انجام داده و یا اینکه حجم خود لب‌ها را نیز افزایش داد. در هر یک از موارد فوق باید میزان مصرف ژل و هزینه بیمار را مدنظر قرار دهیم. پیش از تزریق، معاینه بیمار و مشاوره بالینی بسیار مهم است. سابقه بیماری‌های قبلی و مصرف دارو باید پرسیده شود.
این تزریق‌ها عوارضی هم دارند؟

مانند هر تزریق دیگری در ناحیه صورت باید احتمال عوارض آلرژیک، درد حین تزریق و پس از آن، تورم و احتمال کبودی لب‌ها و حتی احتمال نتایج مطلوب مانند فقدان قرینگی (تزریق با حجم نامتناسب) در نظر گرفته شده و با بیمار در میان گذاشته شود. تجربه پزشک و تکنیک تزریق درست همراه با مشاوره بالینی پیش از تزریق موجب می‌شود که نتایج بالینی به خواست‌های بیمار نزدیک شود، هرچند که تامین ذهنیت بیماران به‌طور کامل اکثرا امکان‌پذیر نیست.

اگر ژل‌ها جذب شوند، لب‌ بدفرم نمی‌شود؟

خیر، پس از جذب ژل‌ها لب به فرم اولیه خودش بازمی‌گردد و هیچ تغییر فرم خاصی پیش نمی‌آید.
امکان دارد ژل‌ها حرکت کنند و به نواحی اطراف لب پخش شوند؟

بله، اگر ژل‌هایی که برای برجسته‌سازی لب استفاده می‌شود از انواع غیراستاندارد باشد امکان این عارضه وجود دارد، بنابراین اگر خانمی قصد این تزریقات را دارد باید حتما از ژل‌های استاندارد و با مارک معتبر استفاده کند.

چه کسانی كاندیدای مناسبی برای تزریق ژل به شمار می‌آیند؟

می‌توان تمامی افراد را کاندیدای مناسبی برای‌این روش درمانی دانست، زیرا احتمال آلرژی و عوارض جانبی وجود ندارد. اما مسلماً ‌اینکه کسی کاندیدای مناسبی برای‌این روش و یا هر روش زیباسازی دیگری هست یا خیر با معاینه پزشک، گرفتن تاریخچه پزشکی بیمار و همچنین بررسی بسیار دقیق ساختار چهره و طراحی برای ‌ایجاد تغییرات مناسب، تعیین خواهد شد. بار دیگر باید یادآور شد که ‌ایجاد هر تغییری در چهره، ولو با انتخاب یک روش معتبر، لزوماً به معنای به‌دست آوردن یک چهره مطلوب و زیبا نیست. انتخاب روش‌‌های زیباسازی کاری کاملاً تخصصی است و حتماً باید با توجه به فواید و مضرات روش درمانی، خواسته بیمار، آناتومی بیمار و شرایط فیزیکی و روحی روانی وی صورت گیرد تا بتوان آن را موفقیت‌آمیز دانست.

دو اصل مهم در تزریق ژل به لب

دو اصل مهم را در تزریق ژل‌ها باید به یاد داشته باشیم؛ اول اینکه برای تزریق این نوع ژل‌ها تنها و تنها متخصصان پوست و مو و جراحان پلاستیک صلاحیت دارند و تزریق این مواد به وسیله پزشکان عمومی، دندانپزشکان، حتی متخصصان بی‌هوشی‌ به صلاح بیماران نیست؛ چرا که در بسیاری از موارد اگر عارضه کم خطری هم در اثر تزریق ژل رخ دهد، متخصصان پوست و مو بهتر می‌توانند آن را کنترل کنند. گاهی به دنبال تزریق ژل فرد دچار عود تبخال می‌شود که پزشک متخصص آگاه باتجربه‌ای که دارد به راحتی می‌تواند آن را درمان کند و در غیر این صورت همین اتفاق می‌تواند موجب بر جای گذاشتن اسکار (جوشگاه) روی صورت شود.

نکته دوم، آگاهی یافتن بیمار از نوع ماده تزریق شده است. پزشک برای بیمار باید توضیح دهد که از چند نوع ژل استفاده خواهد کرد، زمان ماندگاری آن چه مدت است و چه عوارض احتمالی وجود خواهند داشت. عوارض موقتی مانند قرمزی و کبود شدن کاملا طبیعی بوده و هیچ جای نگرانی نیست. از تزریق ژل‌های متفرقه و بودن نام و نشان جدا پرهیز کنید. در صورت امکان حتی نام ژل مصرف شده را نیز نزد خود یادداشت کنید تا اگر به هر دلیلی به پزشک متخصص دیگری مراجعه کردید، بدانید که چه ژلی برای شما تزریق شده و آیا از آن راضی بوده‌اید یا خیر. بنابراین دو اصل مهم در تزریق ژل عبارت‌اند از:

• تزریق توسط متخصص پوست یا جراح پلاستیک

• مصرف ژل‌های استاندارد و دارای تاییدیه‌های گوناگون جهانی و وزارت بهداشت ایران.

نوع دیگر ژل‌ها که مصرف آنها شایع‌تر است، ژل‌های موقت است. از مهم‌ترین این نوع ژل‌های می‌توان به هیالورونیک اسید و هیدروکسی آپاتیت اشاره کرد. اولی حدود ۶ ماه تا یک سال دوام دارد و دومی حدود یک تا دو سال. یک مزیت مهم این ژل‌ها این است که اگر به هر دلیلی فرد از تزریق ژل پشیمان شد، بالاخره اثر این مواد خواهد رفت اما در مورد ژل‌های دایمی پشیمانی سودی ندارد.

 

کاربران عزیز همه ی جراحی های زیبایی عوارضی دارد و ندانسته دست به هر عملی نزنید و برای هر نوع عمل زیبایی با متخصص مشورت کنید .

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

پیاز باعث زیبایی پوست و مو می شود

  پیاز نه فقط برای درمان ریزش موها، بلکه برای رشد مجدد موهای ریخته شده ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *