خانه / آشپزی / طرز تهیه هویج پلو مجلسی

طرز تهیه هویج پلو مجلسی

fo24

مواد لازم برای تهیه هویج پلو مجلسی

نمك به اندازه نیاز

دارچین نیم قاشق سوپ‌خوری

پیاز متوسط ۱ عدد

زعفران ساییده شده به اندازه نیاز

گوشت چرخ كرده نیم کیلو

روغن مایع سرخ‌كردنی شش قاشق سوپ‌خوری

شكر دویست گرم یا ۱ لیوان

برنج ۱ كیلوگرم یا شش پیمانه

هویج ۱ كیلوگرم

طرز تهیه هویج پلو مجلسی

۱. ابتدا برنج را پاك كرده و با مقداری نمك در آب خیس كنید. هویج‌ها را با پوست‌كن پوست بگیرید و پس از شست‌شو با چاقو به صورت خلال‌های باریك خرد كنید.

نكته: از رنده درشت هم می‌توانید هویج ها را خلال  كنید.

۲. تابه‌ای آماده كنید و روغن را داخل آن بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا خوب داغ شود، سپس هویج‌های خلال شده را داخل روغن تفت دهید. بعد از تفت دادن خلال هویج، شكر را در یك پیمانه آب جوش حل كنید و داخل تابه حاوی هویج سرخ شده بریزید و روی اجاق گاز قرار دهید تا محلول آب و شكر جوشیده و خلال هویج در این شیره كمی بپزد. در ضمن، زعفران ساییده شده را نیز به آن اضافه كنید و پس از یكی دو جوش، زیر اجاق گاز را خاموش كنید؛ به این ترتیب مایه هویج پلو آماده می‌شود.

۳. پیاز را پوست كنده و بعد از شستن، در گوشت چرخ كرده، رنده كنید. نمك و دارچین را نیز به گوشت اضافه كنید و خوب ورز دهید. سپس آن را به صورت كوفته‌های ریزی درآورید.داخل تابه‌ای كمی روغن بریزید و كوفته ریزه‌ها را در روغن قرار دهید و روی اجاق گاز بگذارید تا تفت داده شود. كوفته ریزه‌ها را به مخلوط هویج خلال شده اضافه كنید.

۴. در قابلمه‌ای آب را بجوشانید و برنج خیس‌خورده را به آن اضافه كنید و پس از مدتی جوشیدن، آن را آبكش كنید. در پایان قابلمه بزرگی آماده كرده و پس از ریختن نیم‌پیمانه آب و روغن در قابلمه نان یا سیب‌زمینی را كف آن بچینید؛ سپس روی آن را با لایه‌ای از برنج آبكش‌شده بپوشانید. حالا نوبت مایه هویج پلوی روی برنج است. این كار را به صورت لایه لایه آن‌قدر تكرار كنید تا مایه و برنج تمام شود. در پایان روی برنج را مقداری آب و روغن بریزید و آن را به روش معمول پخت برنج، دم كنید. سپس خلال پسته را نیز در كمی روغن تفت داده و برای تزئین آماده كنید. پس از آنكه برنج دم كشید، آن را در ظرف مورد نظر بكشید و روی آن را با خلال پسته و پلوی زعفرانی تزئین كنید.

نكته اول : با توجه به اینكه هویج پلو دارای شیره شكر است و این شیره به ته دیگ هم منتقل می‌شود، احتمال سوختن این غذا از دیگر پلوهای مخلوط بیشتر می کند . بنابراین یا شعله گاز را خیلی كم كنید یا اینكه از شعله پخش‌كن استفاده نمایید . معمولا حدود چهل و پنج ، زمان كافی‌ برای دم كشیدن این پلو خواهد بود.

نكته دوم : بعضی‌ها هویج پلو را با مرغ بیشتر دوست دارند بنابراین به جای گوشت چرخ كرده از مرغ استفاده می‌كنند. برای این میزان هویج پلو، یك عدد یا یک و نیم كیلوگرم مرغ نیاز دارید .

نكته سوم : شما می‌توانید به جای آنكه كوفته ریزه‌ها را با خلال هویج قاطی كنید، آنها را به وقت كشیدن غذا در سینی ، در لابه‌لای برنج بریزید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه کاسرول گوشت و پنیر

  فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روش کنید تا گرم شود.۱ قاشق روغن ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *