خانه / آشپزی / طرز تهیه آش کارده

طرز تهیه آش کارده

خوراک های محللی (16)آش کاردین، آش کارده یا آش حُره نوعی از انواع آش‌های ایرانی است که در محدودهٔ جنوب غربی زاگرس پخته می‌شود. در طبخ این آش از گیاهی مخصوص بنام کاردین استفاده می‌شود. این آش مانند نامش در مناطق مختلف روش‌های پخت متفاوتی دارد، از روش‌های تخمیری در مناطق بختیاری تا پخت همراه گوشت در اقلید. این آش در مناطق چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان به نام کاردین (یا کاردیم) شناخته می‌شود و در اقلید و استان فارس به نام کارده و در منطقهٔ بهبهان و هندیجان به نام حُره مشهور است.به این گیاه علف خرس نیز گفته می شود.

مواد لازم :
یک پیمانه مایه کارده آماده
یک پیمانه گندم نیمکوب
یک پیمانه جو نیمکوب
یک پیمانه برنج نیمدانه کامفیروزی
یک کیلو سبزی کارده ی سبز یا کمی از خشک آن
کارده یا کاردین و کاردک اسم سبزی کوهی است .

 

گندم و جو نیمکوب و برنج رو با مقدار آب مخلوط میکنیم . سبزی تازه یا خشک را به اون اضافه میکنیم . کمی آب و در صورت تمایل دو حبه سیر هم له کرده و اضافه میکنیم . بعد از روی حرارت میذاریم تا فقط گرم بشه . بعد از روی شعله اجاق برمیداریم . اکنون مایه آماده کارده رو بهش اضافه میکنیم . و روی ظرف رو می پوشانیم . مدت نصف روز یا یکشب میذاریم بمونه . روز بعد مقداری از همون مخلوط رو برای دفعات بعد برداشته و در جای خنک نگهداری میکنیم . اکنون دیگ اش رو بار میذاریم .بعد از یکی دو ساعت جوشاندن لعاب میندازه . آَش کارده آماده است .
مایه آش  که با مخمر ترش تهیه میشه باید این شکلی تهیه بشه:
مخمر ترش ( شامل نیم لیوان نیم دانه برنج و بلغور جو و سیر کوبیده شده ۱ لیوان با آب و مخمر ترش یک قاشق ) که مواد را در شیشه با آب میگذاریم یک هفته بماند تا ترش بشود و بتوان از ان در آش استفاده کرد.
آش کارده بدلیل کاهش چربی خون از عوارض قلبی نیز پیشگیری می کند.
البته به افرادی که ناراحتی معده دارند توصیه می شود که در صورت تمایل به
استفاده با پزشک خود مشورت نموده واز آنتی اسیدی که داده است استفاده کنند. ( دستور مخمر آش از نت )
نکات :
برای تهیه‌ی آش کارده ، نیاز به سبزی مخصوص کوهی یا کارده هست که گرمسیری برگ‌های پهن داره ، اون رو خرد می‌کنن و در آب و گندم و جو و برنج نیمکوب ( و یا آبلیمو و نان خرده ) خیس میکنن ، تا کم کم ترش بشه . بعد ازگذشت یکی – دو روز داخلش آب میریزن و بهش گندم و جو نیمکوب و برنج نیم‌دانه قصرالدشتی یا کامفیروزی اضافه میکنن و روی حرارت می جوشانند. این آش کارده یکی از غذاهای نوروزی شهر شیراز هستش .این آش ترش مزه است .

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

طرز تهیه کاسرول گوشت و پنیر

  فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد روش کنید تا گرم شود.۱ قاشق روغن ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *