خانه / سبک زندگی / آموزش شمع سازی / ساخت شمع ها در قالب های متفاوت

ساخت شمع ها در قالب های متفاوت

h397h18

با ما باشید با شمع های قالبی ، شما می توانید شمع های تزیینی در قالب های زیبایی که به شکل میوه و یا هرم و اشکال هندسی هستند بسازید .

به‌طور کلی آنها نسبتاً برای خرید ارزان می‌باشند و به‌‌اندازه کافی برای استفاده‌های متعدد ثابت و استوار می‌باشند با بیشتر قالب‌های سفت و محکم (به‌جز آنهائی که از لاستیک ساخته شده‌‌اند) حدود ۱۰ درصد اسید استیرین باید به موم اضافه شود تا میزان انقباضش را زیاد کند و این کمک می‌کند که شمع آسان‌تر از قالب جدا شود. چنانچه بیش از ۱۰ درصد از موم عسل استفاده می‌کنید چون به‌طور مخصوصی چسبنده می‌باشد باید اول داخل قالب‌های سفت را با کمی روغن مایع چرب کنید.
تذکری برای قالب‌گیری شمع‌ها: برای اندازه‌ گرفتن مقدار مومی که برای قالب‌‌گیری نیاز دارید، قالب را با آب پر کنید و آن‌را اندازه بگیرید، برای هر ۱۰۰ میلی‌لیتر آب شما به ۹۰ گرم موم سرد نیاز دارید. بیشتر شمع‌های قالب زده با یک فیتیله آماده شده و مطابق با اندازه شمع شروع شده و شما به فیتیله‌ای بلند در حدود ۵ سانتی‌متر بلندتر از شمع نیاز خواهید داشت. همیشه برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل قالب از خمیر بتونهٔ بیشتری استفاده نمائید. بعضی از قالب‌ها ته آنها به‌شکل مسطح یا صاف می‌باشند و کمک می‌کند که آنها به‌‌طور عمودی و محکم قرار بگیرند در حالی‌که بعضی نیاز به نگهدارنده دارند. قالب‌های لاستیکی و شیشه‌ای را که لبه دارند می‌توانید در یک جعبه مقوائی قرار دهید و به‌صورت عمودی نگه دارید تا آنجائی‌که ممکن است از حمام آب سرد برای سرد کردن استفاده کنید، این کار مدت سفت شدن را سریع‌تر می‌کند.
همچنین می‌‌توانید شمع‌ها را در درجه حرارت اتاق سرد کنید ولی سرد کردن به‌وسیلهٔ حمام آب سرد ظاهر آنها را بهتر جلوه می‌دهد. برای حمام آب سرد یک ظرف را که ته آن تراز باشد، انتخاب کنید و آن‌را تا یک سانتی‌متر بالای قالب وارونه شده از آب پر کنید همیشه ظرف را تا ارتفاع دقیق قبل از اینکه قالب را در آن قرار دهید پر نمائید.
مواد و لوازم مورد نیاز
فیتیلهٔ آماده شده ، قالب، سوزن فیتیله، خمیر بتونه مخصوص قالب، اسید استیرین (به‌میزان ۱۰ درصد موم)، ظروف برای ذوب کردن به روش بن ماری، رنگ موم، قاشق یا یک چوب باریک برای هم زدن، موم پارافین، دماسنج مخصوص، کاسه یا یک ظرف سنگین برای نگه‌ٔاری قالب در آب (روی قالب قرار می‌دهند تا درست ثابت بماند)، سوزن، قیچی.
۱. فیتیلهٔ آماده شده را از سوراخ ته قالب عبور دهید و فیتیله را در وسط سوزن فیتیله گره بزنید و آن‌را در بالای قالب محکم قرار دهید. سپس انتهای دیگر فیتیله را (سمتی که باید روشن شود) طوری‌که آن سفت و محکم قرار بگیرد بکشید و مقدار فراوانی خمیر بتونه اطراف آن بگذاریدو آن‌را امتحان کنید و ببینید که قالب کاملاً غیر قابل عبور آب باشد.
۲. اسید استیرین را به روش بن ماری حل کنید. سپس رنگ را اضافه نمائید، تکه‌های رنگ را شکسته و آنها را هم بزنید تا به‌طور کامل حل شوند.
۳. پارافین را اضافه کنید و حل نمائید. درجهٔ حرارت را به‌وسیلهٔ دماسنج اندازه بگیرید و زمانی درجه حرارت موم به ۹۲ درجه سانتی‌گراد (۱۹۹ درجه فارنهایت) رسید آن را در وسط قالب بریزید، و دقت کنید که از موم به اطراف قالب پاشیده نشود و به فاصله ۱ سانتی‌متر از بالای قالب باقی بگذارید. وقتی که موم به‌مدت دو دقیقه خوب گرفته شد چند ضربه آهسته روی بدنه قالب بزنید تا هوا و حباب‌های هوا خارج شوند.
۴. ظرف را پر از آب کنید و آن‌را به اندازه کافی پر نمائید تا وقتی که قالب را در آب قرار می‌‌دهید تا یک سانتی‌متری لبه آن آب باشد و دقت کنید که در شمع آبی ریخته نشود. ظرف سنگینی را روی قالب قرار دهید تا از شناور شدن و واژگون شدن قالب جلوگیری کند و به مدت یک ساعت بگذارید بماند تا سرد شود.
۵. همان‌طور که موم خشک می‌شود، اطراف فیتیله کمی گود می‌شود. قالب را از حمام آب بیرون آورید و تمام ناحیهٔ فرو نشسته را با یک سوزن سوراخ سوراخ کنید و با دقت با مومی که در حرارت ۹۳ درجه سانتی‌گراد (۱۹۹ درجه فارنهایت) ذوب شده دوباره پر کنید و باید زمانی که این ناحیه یعنی اطراف فیتیله را با موم ذوب شده پر می‌کنید دقت نمائید به لبه‌های شمع موم ریخته نشود.
۶. موم را در حمام آب سرد قرار دهید و بگذارید تا به‌طور کامل بگیرد و سفت شود و سپس از آب خارج کنید. زمانی که خمیر بتونهٔ اطراف فیتیله را بر دارید شمع از قالب خارج می‌شود، با قیچی فیتیله را مرتب نمائید و سپس شمع را در روی یک ماهی‌تابهٔ داغ قرار دهید طوری‌که ته شمع صاف و تراز شود و فوری بردارید.
شمع‌های ستاره‌ای همانند جواهرات و شمع‌های استوانه‌ای با بدنه صاف را می‌بینید که ساختن آنها با کمی دقت بسیار راحت و آسان می‌باشد و قرار دادن آنها در یک گروه بسیار زیبا است. زمانی که موم را رنگ می‌کنید می‌توانی در انواع رنگ‌های فریبنده و جالب آنها را رنگ‌آمیزی کنید از قبیل نارنجی، ارغوانی پر رنگ، قرمز که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند یک منظرهٔ جالب درست می‌کنند، حتی زمانی که ته شمع‌ها جامد و سفت می‌باشند بهتر است که آنها را در یک بشقاب یا ظرف زیبائی قرار دهید تا زمانی که آنها را روشن می‌کنید جالب‌تر به‌نظر آید

 

h397h18

ساخت شمع ها در قالب های متفاوت

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

شستن لباس نوزاد را بلد باشیم

    برای پاک کردن لکه های ناشی از ریختن شیر مادر،شیرخشک،لکه های غذا و ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *