خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / روف گاردن چیست؟

روف گاردن چیست؟

11555-41477به هر گونه باغ یا باغچه که در بام ساختمانی ساخته شده باشد بام باغ (به انگلیسی: Roof garden) گفته می‌شود. این باغ‌ها علاوه برزیبایی می‌توانند به مصرف تولید غذا، کنترل دما، بهبود معماری و ایجاد محیط مناسب زندگی برای جانداران وحشی و همچنین تفریح بکاررود. چنین باغ‌هایی در مقیاس بزرگ می‌توانند بر آب و هوا و محیط زیست منطقه تاثیر گذاشته و آن را بهبود بخشد.درادامه مطلب زیر در باره روف گاردن بیشتر آشنا شوید.

اگر شما از پرورش گل و گیاه لذت می‌برید اما فضای محدودی برای این کار در اختیار دارید، ایجاد یک باغچه بر روی پشت‌ بام به‌خصوص برای ساکنین شهرها می‌تواند گزینه‌ی خوبی باشد.

این قبیل از باغچه‌ها دارای منافع بسیار زیادی نیز هستند. به طور مثال با ایجاد یک باغچه بر روی پشت بام می‌توانید بهترین بهره را از فضای پشت بام ببرید علاوه بر اینکه این باغچه می‌تواند بسیار جذاب و خوش منظره باشد.
باغچه‌های روی پشت بام نه تنها راه مناسبی را برای پرورش هر آنچه که ساکنین شهرها به آن علاقمند هستند در اختیار آنها قرار می‌دهد بلکه گیاهان روی پشت بام با عایق کردن مضاعف پشت بام و ایجاد سایه، موجب صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها می‌شوند. به علاوه، این باغچه‌ها موجب جذب آب باران شده و مقدار آب اضافی جاری شده را کاهش می‌دهند.

چیدمان باغچه

تقریبا همه‌ی پشت بام‌ها این قابلیت را دارند که تبدیل به یک باغچه شوند هرچند که قبل از شروع کار، استحکام ساختمان جهت تحمل وزن اضافی ناشی از باغچه، باید توسط یک کارشناس بررسی شود. این بررسی همچنین نحوه‌ی چیدمان باغچه را در فضای پشت بام شما تعیین می‌کند. به طور کلی، باغچه‌های روی پشت بام به یکی از دو روش زیر ساخته می‌شوند:

روش باغچه ی گلدانی

متداول‌ترین روش برای ایجاد باغچه در پشت بام‌ها، استفاده از گلدان‌های سبک است. این روش نه تنها روشی رایج است بلکه به راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد همچنین قابلیت جابه‌جایی بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد و ارزان قیمت‌تر است. باغچه‌های گلدانی برای ساختمان‌هایی که تحمل وزن محدودتری دارند و برای هر نوع سبک زندگی و هر میزان از بودجه، مناسب هستند. در حقیقت، همه‌ی وسایل از جمله گلدان‌ها به راحتی در دسترس باغبانی که در شهرها زندگی می‌کنند، قرار دارد. این گلدان‌ها می‌تواند شامل ظرف‌های پلاستیکی به خصوص لبنیات، ظروف پلاستیکی نگهداری غذا و مواردی از این قبیل باشند که برای پرورش گیاهان مناسب هستند. با ایجاد چند حفره در زیر آنها جهت زه‌کشی آب، می‌توانید به راحتی گلدان‌هایی ارزان قیمت درست کنید.
از آنجایی که وزن کم گلدان‌ها یک فاکتور در انتخاب گلدان مناسب برای باغچه های پشت بامی است، بنابراین گلدان‌هایی از قبیل آنچه که در بالا ذکر شد، می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند. گلدان‌هایی از جنس فایبرگلاس و یا چوب نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرند. پر کردن قسمت انتهایی گلدان‌ها با مواد سبک مانند تورب و خزه‌های خشک شده، یک راه مناسب دیگر جهت سبک شدن گلدان‌ها است. همچنین گلدان‌های باغچه‌های گلدانی را می‌توان به راحتی جابه جا کرد. به سادگی می‌توان مکان گیاهان را تغییر داد و آنها را در محلی متفاوت قرار داد. به خصوص در فصل زمستان می‌توان آنها را به داخل خانه منتقل کرد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *