خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / اگر دچار سوء هاضمه هستید چکار باید کنید

اگر دچار سوء هاضمه هستید چکار باید کنید

13092_498

 

  • بهتر است براي مصرف سه وعده غذاي اصلي صبحانه، ناهار و شام ساعت معيني در نظر گرفته شود و در فاصله بين دو غذا از خوراكي‏هايي استفاده شود كه موجب سلب اشتها نگردد.

 

اگر شما اخيراً يك يا دو بار دچار سوء هاضمه خفيف شده‏ايد، بهتر است سعي نماييد كه تغييراتي در زندگي خود بدهيد و نسبت به معده خود مهربان‏تر باشيد:

۱. رعايت كامل بهداشت فردي به ويژه بهداشت دهان و دندان

۲. از مصرف غذاهايي كه به تجربه دريافته‏ايد با بدن شما سازگار نيست، اجتناب كنيد.

۳. هيچگاه معده خود را پر از غذا نكنيد، بلكه به دفعات بيشتر اما هر بار با حجمي اندك غذا بخوريد.

۴. هميشه به حالت نشسته و به طور آهسته غذا خورده و غذا را خوب بجويد.

۵. از يك رژيم غذايي سالم استفاده كنيد. از غذاهاي سرخ كردني، پنير، چيپس و گوشت قرمز كمتر استفاده نماييد و بيشتر از ميوه‏ها، مرغ يا ماهي كباب شده و سيب زميني آب پز استفاده نماييد.

۶. مقدار فيبر را در رژيم غذايي خود افزايش دهيد. فيبر در ميوه‏ها، سبزيجات و نان سبوس‏دار به ميزان زيادي وجود دارد.

۷. از مصرف ادويه‏هاي تند، نمك به ميزان زياد و سركه خودداري نماييد. بعضي از غذاهاي سالادي ( مثل پياز و گوجه فرنگي) اغلب ممكن است باعث بدتر شدن سوزش سرمعده شوند.

۸. از مصرف كافئين كه در قهوه، چاي و نوشابه هاي گازدار وجود دارد كمتر استفاده نماييد.

۹. از خوردن مقادير زياد غذا، درست قبل از رفتن به بستر خودداري نماييد.

۱۰. سعي كنيد وزن خود را كم نماييد و به ميزان حركات و تمرينات ورزشي خود اضافه نماييد.

۱۱. از مصرف هرگونه مشروبات الكلي و استعمال دخانيات خودداري كنيد.

۱۲. بهتر است براي مصرف سه وعده غذاي اصلي صبحانه، ناهار و شام ساعت معيني در نظر گرفته شود و در فاصله بين دو غذا از خوراكي‏هايي استفاده شود كه موجب سلب اشتها نگردد.

۱۳. در نوع غذاهاي مصرفي خود تنوع ايجاد كنيد، اين عمل باعث افزايش اشتها و هضم آسان و سريع غذا مي‏گردد.

۱۴. بهتر است بعد از صرف غذا حداقل تا نيم ساعت از انجام هرگونه تمرينات ورزشي و كارهاي فكري خودداري نماييد.

۱۵. اضطراب و عصبانيت بر روي كاركرد عضلات معده اثر مي‏گذارد، بنابراين با آرامش غذا بخوريد.

۱۶. مصرف دارو تنها در صورت تجويز پزشك مجاز مي‏باشد. از استفاده خودسرانه دارو در مواقع ناراحتي‏هاي گوارشي بايد خودداري نمود.

 

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره نوشیدن آب در دوران بارداری

نوشیدن آب به میزان کافی، برخی مسائل مشکل ساز در دوران بارداری را همچون خطر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *