خانه / آرایشی و زیبایی / سلامت مو / درباره عوارض اسپری و حالت دهنده های مو بیشتر بدانید

درباره عوارض اسپری و حالت دهنده های مو بیشتر بدانید

images (13)-7802

اسپری مو درمیان خانم ها واقایان طرفداران خاص خود را دارد ولی باید نکات وهشدار هایی که در رابطه با این اسپری ها وحالت دهنده های مو که در ادامه مطلب زیر برای شما ارایه کرده ایم را مورد توجه قرار دهید.

روزهایی که می‌بینیم موهای‌مان به کف سرمان چسبیده و هیچ حالتی به خود نمی‌گیرد این اسپری‌ها به كمك ما می‌آیند و با آنها می‌توانیم موهای خوابیده و کم‌پشت‌مان را پرپشت و حالت‌دار نشان دهیم. اما آیا این اسپری‌ها می‌توانند برای سلامت و حتی زیبایی خطرناک باشند؟! در این مقاله می‌خواهیم به مضرات احتمالی و شیوه صحیح استفاده از این اسپری‌ها اشاره کنیم.

چرا سیگاری‌ها در خطر بیشتری هستند؟!
اسپری‌های مو از اقلامی هستند که افراد بسیاری به صورت روزانه از آنها استفاده می‌کنند. گرچه خیلی‌ها از مضرات احتمالی آنها آگاهی دارند و برای مثال سعی می‌کنند از ورود آن به چشم و دهان خود جلوگیری کنند اما متاسفانه برخی خطرات مربوط به آنها هنوز ناشناخته است. بنابراین تنها راه دور ماندن از این خطرات یادگیری شیوه صحیح استفاده از این اسپری‌هاست. اول از همه باید بدانید که اسپری‌های مو آتش‌زا هستند بنابراین هیچ‌گاه نباید در نزدیکی شعله آتش از آنها استفاده کنید. برای مثال اگر در نزدیکی شومینه، اجاق گاز، سیگار، قلیان و … قرار دارید هرگز اسپری نزنید! همچنین نباید این اسپری‌ها را در مکان‌های گرم مثل صندوق عقب اتومبیل قرار داد. در چنین مکان‌هایی دمای هوا ممکن است خیلی سریع حتی به ۵۵ درجه سانتی‌گراد برسد. این درحالی است که اگر اسپری‌ها در دمای بالای ۴۸ درجه سانتی‌گراد قرار بگيرند، می‌ترکند!

اعتیاد به اسپری مو خیلی هم جدی است!
اسپری‌ها تحت گروه مواد حلال طبقه بندی می‌شوند و برخی‌ها به عنوان یک ماده مخدر استنشاقی از آنها استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر تنفس این مواد می‌تواند برای مدت کوتاهی باعث ایجاد احساس خوشایند و حتی توهم شود اما باید بدانید که این ماده نیز مانند سایر مواد مخدر، اعتیادآور و مضر است. از عوارض کوتاه مدت آن می‌توان به سردردهای شدید و خستگی مفرط و از عوارض بلند مدت آن می‌توان به آسیب مغزی و کلیوی اشاره كرد.
چشم‌ها را بسته و نفس خود را حبس کنید!
تحقیقات ثابت کرده‌ است اسپری‌های مو می‌توانند باعث تحریک ریه‌ها و مشکلات تنفسی به خصوص در افراد مستعد و مبتلا به آسم شوند. بیماران آسمی حتی ممکن است با استفاده از آنها دچار حمله آسم شوند. از طرف دیگر تنفس مداوم اسپری مو در طولانی مدت می‌تواند باعث «فیبروز آلوئولیت» شود؛ بیماری‌ای که در آن دیواره ریه ضخیم می‌شود و باعث مشکلات شدید تنفسی و در نهایت مرگ مي‌شود. برای اینكه قطرات این اسپری‌ها كمتر به دهان و بینی‌تان وارد شوند بهتر است هنگامی كه خودتان یا آرایشگرتان می‌‌خواهد اسپری كند، چشم‌های‌تان را ببندید و دست‌تان را روی بینی و دهان تان بگذارید و نفس تان را حبس کنید. توصیه می‌شود پس از اسپری كردن، برای مدتی کوتاه آن محل را ترك كرده و تهویه اتاق را روشن كنید یا پنجره‌ها را باز كنید یا اینکه به حیاط یا ایوان منزل بروید و در فضای آزاد اسپری بزنید. باقی ماندن قطرات اسپری مو در فضای منزل و تجزیه شیمیایی آن می‌تواند روی سلامت شما اثرات نامطلوبی بر جای بگذارد.

کدام اسپری‌ها موها را شکننده می‌کنند؟!
در بیشتر اسپری‌های مو از انواع ترکیبات الکلی استفاده شده است. الکل باعث خشکی و شکنندگی مو در دراز مدت می‌شود. به این ترتیب موها پس از مدتی درخشش خود را از دست می‌دهند. علاوه براین استفاده بیش از حد از این اسپری‌ها باعث تجمع آنها روی مو و ریزش پوسته‌های سفید خشک شده آن روی شانه‌ها و لباس‌های‌تان می‌شود. اینها شوره نیستند اما افراد فکر می‌کنند شوره است و خیلی منظره خوشایندی نیست. پس هر زمان به حمام می‌روید به خوبی موهای‌تان را بشویید و بعد از نرم‌کننده و ماسک‌های تقویتی استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود از اسپری‌های «فاقد الکل» استفاده کنید.

به کف سر اسپری نزنید!
قبل از اسپری زدن از محصولات تقویتی و مرطوب‌کننده مو استفاده کنید. هیچ وقت نزدیک کف سر اسپری نزنید؛ فقط نقاط لازم را اسپری کنید و بی‌دلیل کل موها را به اسپری آغشته نکنید! اگر این اسپری‌‌ها با ریشه موها برخورد کنند، موجب ریزش مو، ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می‌‌شوند. متاسفانه اسپری‌های خیلی معدودی هستند که به موها آسیب نمی‌زنند. باید آنقدر اسپری‌های مختلف را امتحان کنید تا کم‌عارضه‌ترین آنها را پیدا کنید. در صورت امکان برای حالت دادن به موهای خود از حالت‌‌دهنده‌‌های گیاهی استفاده کنید. البته در سال‌‌های اخیر كارخانه‌‌های سازنده محصولاتی را تولید کرده‌اند كه سازگاری بیشتری با سلامت انسان‌ها و محیط زیست دارند. روی این محصولات معمولا واژه سبز یا Green نوشته شده است.

 

اگر از لنز استفاده می‌کنید…
هر زمان که از اسپری‌های مو استفاده می‌کنیم خودمان و اطرافیان‌مان را در خطر ورود قطرات آن به چشم قرار می‌دهیم. با این حال بیشتر اسپری‌های مو فقط چشم را تحریک می‌کنند که با شست‌وشو برطرف مي‌شوند، اما اگر مقدار زیادی از اسپری وارد چشم شود می‌تواند باعث سوختن چشم و آسیب دائمی یا از دست دادن بینایی شود؛ به خصوص اگر از لنز استفاده می‌کنید.

خانم‌های باردار مراقب باشند
اگر زنان در دوران بارداری با اسپری مو به خصوص در محل كار مانند آرایشگاه تماس زیاد داشته باشند، خطر تولد نوزادان پسر آنها با مشكلات و نواقص اعضای تولیدمثل، افزایش پیدا می‌كند. مطالعات نشان می‌‌دهد ميزان ابتلا به این نقص عضو در كودكان پسر طی دهه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. برخی كارشناسان می‌گویند نوعی ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیكی كه «فتالاتس» نامیده می‌شود عامل بروز این نقص عضو جنینی است. این ماده شیمیایی می‌تواند تعادل هورمون‌ها را بر هم بزند و استفاده از آن در اسباب‌بازی‌‌ها چند سال است كه در اتحادیه اروپا ممنوع شده است اما ظاهرا این ماده در برخی مواد آرایشی نیز وجود دارد. البته از سال ۲۰۰۵ استفاده از آن در اسپری‌های مو و سایر مواد آرایشی ممنوع شده است. پس مراقب محصولات تقلبی و قاچاق باشید!
منبع:مجله زندگی ایده آل

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

درمان ریزش مو با طب سنتی و گیاهان دارویی

چه چیزی بهتر از گیاهان دارویی برای درمان ریزش مو مفید است؟ در این مقاله ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *