خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / خواص گوشت شتر در طب سنتی

خواص گوشت شتر در طب سنتی

482140_918گوشت قرمز اصطلاحی است که به گوشت گوسفند، گوشت گاو، گوشت شتر، گوشت خوک، گوشت فک، گوشت شیر دریایی،گوشت خوک دریایی ،گوشت اسب آبی و مانند اینها اطلاق می‌شود.درادامه مطلب زیر با خواص گوشت شتر اشنا خواهید شد.

مصرف گوشت توسط انسان به طور طور کلی با انتخاب و گزینش نوع معینی از گوشت همراه بوده است و نخوردن نوع معینی از گوشت متکی بر برخی اعتقا دات و یا عادت های مخصوصی بوده که باعث شده گوشت حیوان معینی خوشا یند و گوشت نوع دیگر نا خو شایند جلوه کند .از دیر باز مردم شهر نشین خوردن گوشت شتر را کنار گذاشته اند زیرا که به غلط معتقد بوده اند که گوشت شتر سفت و دیر پز بوده و ارزش غذایی چندانی ندارد .اما در حقیقت باید گفت که گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو از میزان پروتیین کمتری بر خوردار است و از لحاظ شکل ظاهری شبیه گوشت گوسفند است .

 

این گوشت ها از سدیم بیشتری بر خوردار است اما میزان پتاسیم ان کمتر است و در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند از لحاظ درجه pH بسیار بسیار متفاوت بوده و در نتیجه برای عملیات فراوری گوشت بسار مناسب است .گوشت شتر منبع بسیار برای بسیا ری از مواد غذایی مهم و مورد نیاز بدن می باشد .

 

این گوشت حاوی پروتیین های با ارزش غذایی بالا و تعدادی از ویتا مین های مفید و مورد نیاز بدن نظیر ویتامین ها ی گروه Bو برخی از عناصر معدنی مهم نظیر اهن و فسفر و کلسیم است . هم چنین گوشت شتر دارای قدرت مخصوصی در نگهداری هر چه بیشتر اب است که این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی از خواص طبیعی گوشت دارد .گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو میزان کمتری چربی ،پروتیین و خاکستر دارد.

 

اما پروتیین های گوشت شتر فاقد اسیدهای امینه ضروری نظیر ترپتوفان ،والین ،لیوسین و ایزو لیوسین و هم چنین اسید امینه نیمه ضروری هیستید ین می باشد .همانطور که اشاره شد گوشت شتر در مقایسه با گوشت سایر دام ها ی اهلی دارای سدیم بیشترو پتاسیم کمتری است که این امر با متابولیسم اب در بدن دام ارتباط مستقیمی دارد و باید افزود که نسبت کلسیم فقط در عضلات ران زیاد است .اما نسبت ان و رودی در گوشت شتر کمتر از میزان ان در گوشت دام های اهلی دیگراست .

 

گوشت شترهای جوان که سن ان ها ما بین یک تا سه سال است نرم تر و خوش طعم تر از گوشت شتر های بزرگسال است و از جهت مزه و طعم و نرمی شبیه گوشت گاو دارند .

 

ضمنا هر چه سن حیوان بیشتر وبیشتر شود ،از میزان نرمی گوشت کاسته می شود.

 

 

خصوصیات حسی و فیزیکی گوشت شتر

گوشت شتر ها ی جوان که سن ان ها ما بین یک تا سه سا ل است نرم تر و خوش طعم تر از گوشت شتر های بزرگسال است که معمولا گوشتی سفت و دیر هضم دارند و هر چه سن حیوان بیشتر و بیشتر شود ،از میزان نرمی گوشت کاسته می شود .چرا که هر چه عمر شتر بالا رود پیوند های موجود بین الیاف بافت همبند افزایش می یابد و کمتر تحت تا ثیر حرارت و انزیم ها قرار می گیرند .قابل ذکر است که گوشت شتر های مسن و پیر برای سرخ کردن مناسب نیستند .

 

چرا که به علت داشتن میزان زیادی از بافت کلاژن دیر پز می باشند ،اما می توان این گوشت را فراوری کرده و از ان کالباس تهیه کرد.گوشت شتر های کم سن وسا ل از جهت مزه و طعم و نرمی شبیه گوشت گاو دارند.

 

 

چربی شتر :

چربی شتر همانند چربی سایر دام های اهلی بر اساس تکنیک های متداول فراوری ،فراوری شده و مورد استفاده قرار می کیرد . رنگ چربی شتر سفید است که گاهی رنگ سفید ان به سرخی می زند .وزن چربی کوهان شتر تقریبا ۸۲درصد از وزن کل چربی بدن شتر را تشکیل می دهد.میزان چربی موجود درکوهان شتر دوکوهانه در حدود ۱۰۰کیلوگرم براورد می شود.در برخی از مناطق کوهان شتر به عنوان غذایی خوش طعم مورد استفاده قرار می گیرد وبه صورت خام ویا آب پز مصرف می گردد ودر حالت کمبود غذا به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.
منبع:sarashpaz.ir

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *