خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / خواص گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی

190188178801779475160117711119312142837گوجه فرنگی (نام علمی: Solanum lycopersicum) میوه‌ای سرخ‌رنگ و آبدار است. این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که طی دورهٔ استعماری اسپانیا به سایر نقاط جهان منتقل شد. انواع مختلف این گیاه امروزه در سراسر جهان پرورش داده می‌شود.در ادامه مطلب زیر برای شما خواص این میوه پرکاربرد را بیان میکنیم.

گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است كه اگرچه به صورت پخته و رب – در غذا – زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف آن به صورت خام بسیار مفیدتر است.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

 

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A ، اسیدفولیك یا بتا كاروتن و مقدار كمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، كمی آهن، مس و روی نیز هست.

 

خواص درمانی گوجه فرنگی

 

 

 

گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌كننده ضعف و خستگی، تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌كنند. در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینكه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

 

گوجه فرنگی دشمن سرطان

گوجه فرنگی نیز مانند هر میوه و سبزی دیگری باید رسیده باشد و ظاهری بدون لك و سالم داشته باشد و برای نگهداری كوتاه‌مدت آن حتی تا ۱۵ الی ۲۰ روز نیز یخچال بهترین مكان است ولی برای زمان بیشتر از آن می‌توان روش فریز كردن را انتخاب كرد. اگرچه در سال‌های اخیر گوجه فرنگی در تمام فصول سال یافت می‌شود ولی به لحاظ طعم و رنگ با انواع تابستانه آن متفاوت است. بنابراین برای استفاده از طعم گوجه فرنگی‌های تابستانه در پخت و پز زمستانی، شما می‌توانید آنها را ابتدا به صورت ریز خرد كرده یا رنده كنید، سپس بدون روغن در تابه‌ای ریخته و روی اجاق گاز بپزید. پس از آنكه آب آن بخار شد و گوشت رنده شده آن غلظت نسبی‌ای پیدا كرد، آن را در یك ظرف یا كیسه فریزر بسته‌بندی كرده و در فریزر نگهداری كنید.

 

ارزش غذایی یك عدد گوچه‌فرنگی تازه

كالری / ۲۴ 

 
چربی / ۰ گرم


چربی اشباع شده / ۰ گرم


كلسترول / ۰ میلی‌گرم


كربوهیدرات / ۵ گرم

پروتئین / ۱ گرم


فیبر رژیمی / ۱ گرم


سدیم / ۶ میلی‌گرم

ویتامین C / 15 میلی‌گرم


پتاسیم / ۲۹۲ میلی‌گرم

مضرات گوجه فرنگی :

در بعضی از اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشكال صورت می گیرد آنهائیكه معده حساس دارند نباید درخوردن گوجه فرنگی افراط كنند .

 

بعضی از افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند اینگونه افراد نیز نباید گوجه فرنگی بخورند.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *