خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص و مضرات قره قروت

آشنایی با خواص و مضرات قره قروت

طرز-تهیه-قره-قروت-در-خانه-1قره‌قوروت (سیاه‌کشک) یا قارا یکی از انواع لبنیات به رنگ سیاه یا قهوه‌ای و بعضاً سفید یا زرد است که مزه‌ای بسیار ترش دارد. این فراورده‌ی لبنی از دوغ یا ماست به دست می‌آید. در کرمان و یزد به آن تَرَف ، در مازندران تَفره ، در اصفهان و آباده به آن قارا و در شیراز و خراسان شمالی (بجنورد) با نام قره قوروت (نامی ترکی به معنی کشک سیاه) شناخته می‌شوددرادامه مطلب زیر با خواص قره قوروت اشنا شوید.

قره‌قروت مانند ديگر لبنيات براي پيشگيري از پوکي استخوان مفيد است. قره‌قروت حاوي پروتئين، کربوهيدرات و چربي است.
قره‌قروت يا قره‌قروت يکي از فرآورده‌هاي فرعي شير است که به روش سنتي از کشک توليد مي‌شود.

هر ۱۰۰ گرم قره‌قروت حاوي۲۴۰ کيلوکالري انرژي است که مي‌تواند بخشي از انرژي مورد نياز روزانه را تأمين کند.

قره‌قروت حاوي پروتئين، کربوهيدرات و چربي است.

پروتئين موجود در اين فرآورده نقش ساختاري و استحکامي در بدن (به ويژه عضلات) دارد و به رشد و نمو کمک مي‌کند.
قند موجود در قره‌قروت از نوع لاکتوز است که از بهترين قندهاي طبيعي مي‌باشد و انرژي کمتري نسبت به قند معمولي دارد. لاکتوز در طي فرآيند توليد قره‌قروت شکسته شده و به قند ساده‌تر تبديل مي‌شود، بنابراين مصرف قره‌قروت براي افرادي که دچار عدم تحمل لاکتوز شير مي‌باشند، مشکلي ايجاد نمي‌کند.

از مهم‌ترين خواص قره‌قروت، درصد پايين چربي آن است که اين محصول را به يک محصول رژيمي براي افراد دچار اضافه وزن و چربي خون بالا تبديل کرده است.

قره‌قروت مانند ساير فرآورده‌هاي لبني، حاوي کلسيم است. کلسيم از نرمي استخوان در کودکان و پوکي استخوان در بزرگ‌سالان پيشگيري مي‌کند و باعث استحکام دندان‌ها و تنظيم رشد و تقسيم سلول‌هاي پوششي لوله گوارش مي‌شود.

قره قروت حاوي ويتامين D نيز مي‌باشد. اين ويتامين باعث افزايش جذب کلسيم در بدن مي‌شود، در نتيجه از عوارض کمبود کلسيم پيشگيري مي‌کند. همچنين از ابتلا به سرطان روده بزرگ نيز جلوگيري مي‌کند.

ساير املاح و مواد مغذي موجود در اين فرآورده نيز در فعال‌سازي آنزيم‌ها و ويتامين‌ها و مقاومت بدن در برابر بيماري‌هاي عفوني نقش موثري دارند.

از آنجايي که قره‌قروت حاوي اسيدهاي آلي مي‌باشد، ضدعفوني‌کننده لوله گوارش است، زيرا باعث جلوگيري از رشد باکتري‌هاي مضر در لوله گوارش مي‌شود.

اگر قره‌قروت کشک را نگيرند، ميزان اسيد لاکتيک و کلسيم کشک بيشتر و مزه آن ترش‌تر مي‌شود.

روش تهيه‎‌ ی قره قروت
براي تهيه قره قورت معمولاً آب ماست را (بخشي از ماست را که هنگام تغليظ از آن جدا مي‌شود) به وسيله ي حرارت تغليظ نموده و بسته بندي مي‌کنند. اين محصول بسيار ترش مزه بوده و به عنوان چاشني همراه غذاهاي مختلف مصرف مي‌شود.

روش خانگی
ابتدا دوغ را جوشانده تا آن قدر غليظ شود که به رنگ قهوه اي برسد. البته مي‌توان آب ماست را با حرارت ملايم جوشاند تا سياه شود و سپس آن را روي پلاستيک پهن کرد تا سفت شود.

روش تهيه قره قروت از دوغ
دوغ ترش شده را در مشک ميريزند تا تمام چربي آن که کره ميباشد جدا گردد. بعد باقيمانده دوغ را ميجوشانند تا غليظ شود، سپس آن را روي پارچه صاف ميکنند تا آب آن گرفته شود و باقيمانده را که روي پارچه مانده است، به صورت گلوله يا بيضي يا استوانه در آورده، ميگذارند تا خشک گردد و نام آن را کشک ميگذارند.

آب چکيده از پارچه را با کمي شير مخلوط کرده و بعد ميجوشانند تا جسمي سرخ رنگ و ترش مزه که قره‌قروت نام دارد به دست آيد. نام اين محصول قره‌قروت يا ترف سياه است.

توصيه ها :
۱- از آنجايي که ممکن است به منظور ايجاد طعم و جلوگيري از رشد برخي ميکروب‌ها، به فرآورده‌هايي نظير کشک و قره‌قوروت، ميزان زيادي نمک اضافه شود، مصرف اين‌گونه محصولات به افراد دچار پرفشاري خون توصيه نمي‌شود.

۲- در حال حاضر برخي از قره‌قوروت‌ها به صورت سنتي و در شرايط غيربهداشتي تهيه و بسته‌بندي مي‌شوند. مصرف فرآورده‌هاي غيرپاستوريزه منجر به بروز بيماري‌هاي گوارشي و مسموميت مي‌شود.
۳- هنگام خريد چنين محصولاتي حتماً به تاريخ انقضاي محصول توجه کنيد.

زياده روي نکنيد
اسيديته قره قروت از لواشک خيلي بيشتر است و مصرفش مي‌تواند موجب فرسايش ميناي دندان شود و آثار مخرب را روي دندان‌ها بگذارد. به همين دليل بهتر است که در مصرف آن تعادل را رعايت کرد.

افزودن نمک فراوان به قره قروت موجب بالا رفتن سديم خون مي‌شود و در نتيجه ابتلا به بيماري‌هايي مانند پُرفشاري خون يا افزايش دفع کليوي کلسيم شدت مي‌يابد.

در ضمن زياده‌روي در مصرف اين فرآورده، به دليل محتواي اسيد آن، منجر به ضعف عمومي بدن شده و توصيه نمي‌شود.

 

منبع : آشپزآنلاين

tebyan.net

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *