خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / خواص بادام کوهی یا الوک

خواص بادام کوهی یا الوک

بادام-کوهیبادام کوهی، نام درختچه سبز رنگی است با برگ‌های باریک و کوچک که در اقلیم نیمه خشک ایران می‌روید. بادام کوهی از خانواده گل سرخیان می‌باشد. ارتفاع متوسط گیاه بین ۲٫۵ تا ۳ متر و قطر تاج پوشش آن نیز به ۲ تا ۲٫۵ متر بالغ می‌گردد. گل‌های سفیدرنگ بادام معمولاً قبل از ظهور برگ‌ها در اوایل فروردین‌ماه ظاهر می‌شوند.درادامه مطلب زیر با خواص بادام کوهی آشنا شوید.

نام فارسي : بخورك

نام علمي :  Amygdalus scoparia

نام محلي : بادامك

نام تيره: Rosaceae

نام فرانسه: ameinclier sauvoge

نام انگليسی : mountain almound

نام آلماني:wilder Mandelbaum

بادام كوهي:

•         درختچه ای خوش  منظر، سبز رنگ، خار دار، بومی ایران، شاخه های  فراوان، ساقه های ایستا، افراشته،  درختی خزان کننده ،رشد سریع عمقی ريشه، زمینهای سفت،ارتفاع تا۶متر، مقاوم  به  شرایط  نامساعد و کم آبی، برگهای آن پیچ خورده، گلبرگ های سفید رنگ میوه ها کرک دار

سيستماتيك گياهي:

•         متعلق به خانواده rosaceae برگها باریک، نیزه ای ویا قاشقی به طول۴۰و عرض ۷میلی متر با انتهای پهن و کند و دوسطح بدون کرک، حاشیه برگ هلالی،اره ای و شاخه ها صاف وبراق و قطر گل به ارتفاع۲۵ سانتیمتر و قبل از برگ ظاهر، منفرد یا دو تایی، هیپانتیوم آن استکانی شکل، گلبرگ سفید، میوه سفت، تخم مرغی به طول ۲۰ و عرض mm 12،  دارای کرک کوتاه، هسته  زرد کاهی،  صاف، دارای خطوط شیار کم عمق،  قطرتاج پوش ۲ تا ۲.۵ متر

زمان گلدهي و تشكيل بذر:

•         گل هاي سفید رنگ بادام معمولا قبل از ظهور برگ ها در اوایل فروردین ماه ظاهر می شود. میوه نیز در خرداد ماه رسيده و قابل جمع آوری است.

دلايل كاهش بادام كوهي:

•         استفاده  بیابان نشینان از چوبهای اين درختان جهت تهیه سوخت و زغال به تدریج باعث از بین رفتن اکثر رویش گاههای بادام کوهی گردید. آثار و شواهد این  امر را  در چاله های زغال سوزی اکثر نواحی کوهستانی خشک می توان مشاهده کرد.

زيستگاه:

•         بومی ایران و منطقه  خاورميانه،  گستردگي در مناطق جنوبی ، مرکزی وشمال شرق ايران، در کوههای آهکی- سنگلاخی ناحیه رویشی ایرانو-تورانی. دامنه های ارتفاعی رویشگاه بادام کوهی  بین ۸۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا  در خطوط هم باران ۱۵۰       تا ۲۵۰ میلی متر قرار گرفته اند.

موقعيت جغرافيايي:

این گیاه در مناطق کوهستانی در استان های فارس، خوزستان، و بلوچستان، یزد ،ارا ک، كردستان، بختياري، تهران، ميانه و لرستان و …..در انواع مختلف خاک رشد می کند.

تركيب شيميايي:

•         این گیاه دارای ماده ای به نام آمیکدالوزید است و از میوه های آن بادام تهیه می شود.

خواص درماني:

•         مسهل

•         ضد کرم دم کرده پوست معالج سرفه و ناراحتیهای تنفسی

•          دم  کرده برگ مسکن درد

•         روغن بادام معالجه سرفه،  برونشیت و حبس البول موثر

•          ملین و مدر

ميزان مصرف:

بادام کوهی بیشتر به صورت روغن یا ضماد و به شکل موضعی استفاده می شود. نکات احتیاطی:مصرف بادام کوهی بدون فرآوری معمول نبوده و خوردن آن به دلیل وجود آمیگدالین خطرناک است.

ميوه:

میوه های تخم مرغی،قهوه ای روشن،پوسته سخت وصاف، با یک دانه سفید رنگ به نام بخورک، طولmm20و عرضmm 12 ،دارای کرکهای کوتاه، هسته دارای خطوط شیار،طعم تلخ، بعد از شیربن شدن مصرف خوراکی دارد. استفاده در تنقلات و شیرینی پزی، استخراج آمیلاگدالین،

خواص داروئی:

استفاده به عنوان تنقلات بعد از شیربن شدن، تهیه ملین ، مدر ، براي درمان حبس البول ، در درمان میگرن، سیاه سرفه و رماتیسم و درد، درمان ناراحتیهای قلبی ضماد آن با سرکه برای سردرد و ترمیم زخم های کهنه و جراحت ها وتنگی نفس، ورم سینه و ریه، ضماد آن روی پوست و صورت برای از بین بردن لکه ها و چين و چروك پوستی و روغن آن برای درمان ترک و شقاق پوست ناشی از سرما

ترکیبات شیمیایی:

در ميوه آن  آمیلاگدالین، دیاستاز(سیناپتاز)وآلدئید بنزوئیک وجود دارد.

زدو يا صمغ:

•         صمغ درخت بادام كوهي و گاهي آن را «صمغ شيرازي» مي‌نامند.رنگ صمغي كه در مناطق گرمسيري به دست مي‌آيد روشن‌تراز مناطق سردسير است. در رنگ‌هاي قرمز، زرد و نارنجي مشاهده مي‌شود.

انواع زدو

• زدو رو انباري: خرده‌هاي زدو كه در اثر ضربه و به اندازه‌ي  ماش درشت مي‌باشد.

• جوشي: خرده‌هاي صمغ ريزتر از زدو رو انباري به اين نام مي‌باشد.

• شكري: از خرده‌هاي جوشي ريزتر بوده و مانند شكر مي‌باشد.

• خاك سرمه‌اي يا نمدمالي: خاك بسيار نرمي است كه در اثر لمس كردن مانند پودر است.

•         خواص دارويي و صنعتي زدو

قطع اخلاط، تحريك اشتها،خرد كردن سنگ مثانه، براي دندان درد، مصارف صنعتي زدو در صنايع نساجي، آهار پارچه، كاغذسازي، چسب، ليتوگرافي، جوهرسازي، بسياري از صنايع آرايشي و غذايي عامل امولسيون كننده و سوسپانسيون كننده به همراه كتيرا و صمغ عربي در داروسازي و قرص‌سازي. در ضمن آن را در آب حل کرده و برای شستشوی موهای سر و یا آهار دادن به کلاه نمدی نیز مصرف می کنند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *