خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / تغذیه دوران بارداری / زمان حاملگی چه غذاهایی بخوریم چه نخوریم

تغذیه دوران بارداری / زمان حاملگی چه غذاهایی بخوریم چه نخوریم

pregnancy-620x330

 

  • گوشت یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا است. متخصص تغذیه کارین هوسینفلد توصیه می کند در هنگام خرید گوشت دقت کنید. بر چسب روی گوشت ها را نگاه کرده و آن هایی که ۹۵ الی ۹۸ درصد از چربی آزاد هستند را انتخاب کنید

 

 

۱۰ نوع از بهترین غذاها برای دوران بارداری

وقتی در دوران بارداری مدام از خوردن غذایی منع می شوید یا به شما اسرار می کنند فلان ماده غذایی را نخورید چون باعث سخت شدن زایمان طبیعی می شود، حس بدی پیدا می کنید و احتمال دارد از غذا خوردن بدتان بیاید به خصوص این که با حجمه ای از اطلاعات متناقض نیز رو به رو می شوید. آیا خوردن ماهی در دوران بارداری خوب است؟ یا به دلیل وجود جیوه در آن، نباید ماهی بخورید؟ آیا نیاز شما به گوشت بیشتر برای پروتئین است یا چربی؟ آیا مصرف تخم مرغ در دوران بارداری خوب است،  یا این کار باعث افزایش کلسترول خون می شود؟ ما می دانیم که از این سوالات به اندازه کافی در ذهن شما وجود دارد و آن را مشوش کرده است بنابراین در ادامه این مطلب نظر مشاوران در مورد تغذیه در دوران بارداری و بهترین مواد غذاها برای دوران بارداری را گردآوری کرده ایم. قبل از هر چیز باید بدانید که معرفی این غذاهای الزامی ایجاد نمی کند که از همه آن ها بخورید. شما می توانید با سلیقه خودتان ازاین غذاها برای دوران بارداری استفاده کنید.

بهترین غذاها برای دوران بارداری

تخم مرغ

شما با هر تخم مرغ حدود ۹۰ کالری دریافت می کنید علاوه بر این، این ماده شگفت انگیز ۱۲ ویتامین و مواد معدنی دیگر را در کنار مقدار زیادی از پروتئین با کیفیت، که برای بارداری ضروری است، در اختیارتان قرار می دهد. سلول های کودک شما با یک نرخ ثابت در حال رشد هستند. هر سلول در بدن نوزاد از پروتئین ساخته شده، پس شما به عنوان یک زن باردار نیاز روزانه به پروتئین با کیفیت دارید.

تخم مرغ همچنن غنی از کولین است. این ماده برای رشد مغز و به طور کلی سلامت کودک ضروری است. این ماده همچنین به جلوگیری از نقص لوله عصبی کمک می کند. حتی برخی از تخم مرغ های غنی شده شامل اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای مغز و بینایی کودک مفید است.

این درست است که تخم مرغ کلسترول دارد اما متخصصان معتقدند که خوردن چربی های اشباع که در برخی از غذاها مثل روغن ها یافت می شود، خیلی بیشتر از خوردن کلسترول به طور طبیعی، مضر است. در حالی که تخم مرغ کلسترول بالایی دارد اما در عوض، چربی های اشباع نسبتا کمی در حدود یک و یک دوم گرم در هر تخم مرغ وجود دارد. زنان باردار سالمی که کلسترول خون ندارند می توانند روزانه تا ۲ عدد تخم مرغ استفاده کنند. این میزان تخم مرغ در حد متعادل چربی اشباع دارد. اما اگر هنوز هم از خوردن تخم مرغ هراس داریدف خوردن سفیده خالی را به شما توصیه می کنیم. تخم مرغ ارزان است بسیار سریع آماده می شود. پس وقتی بیش از حد خسته هستید اما غذای آماده ندارید می توانید چند تخمه مرغ بپزید یا نیمرو کنید و با همسرتان نوش جان کنید.

ماهی قزل آلا

نه تنها ماهی قزل آلا سرشار از پروتئین با کیفیت بالا است، بلکه یک منبع فوق العاده خوب از اسیدهای چرب امگا ۳، که برای رشد کودک مفید است، می باشد. این ماهی برای تقویت روحیه شما هم خوب است. بر خلاف سایر ماهی ها، ماهی قزل آلا دارای مقادیر کم از متیل جیوه است. این ترکیب می تواند به سیستم عصبی در حال رشد کودک صدمه بزند.

فقط به یاد داشته باشید که حتی در مورد ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های کم جیوه، مانند ماهی تن کنسرو شده، باید اعتدال ار رعایت کنید. خوردن بیش از ۳۵۰ گرم ماهی در هفته می تواند میزان جیوه در بدن را افزایش دهد.

حبوبات

لوبیا قرمز، عدس، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، نخود … بسیاری از حبوبات یک انتخاب هوشمندانه برای پختن غذا در دوران بارداری است. در بین سبزیجات، لوبیا حاوی بیشترین فیبر و پروتئین است.

شما از لزوم خوردن پروتئین در بارداری با خبر هستید اما هنوز نمی دانید که فیبر می تواند به بهترین دوست شما تبدیل شود. هنگامی که شما حامله هستید، دستگاه گوارش شما کند کار می کند و شما را در معرض خطر یبوست و هموروئید قرار می دهد. فیبر می تواند به پیشگیری و تسکین این مشکلات کمک کند. علاوه بر این، مواد غذایی که حاوی فیبر هستندبه غنی شدن از مواد مغذی گرایش دارند. به همین خاطر لوبیا، از منابع خوب آهن، فولات، کلسیم و روی است.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین از رنگدانه گیاهی نارنجی به نام کاروتنوئیدها تتشکیل شده است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. اگر چه مصرف بیش از حد ویتامین A ازمنابع حیوانی مانند جگر، شیر و تخم مرغ می تواند خطرناک باشد، اما کاروتنوئیدها یک نوع متفاوتی از این ویتامین است. این ماده تنها در صورت نیاز در بدن در صورت نیاز به ویتامین A تبدیل می شود. سیب زمینی شیرین همچنین یک منبع عالی از ویتامین C، فولات و فیبر است و مانند لوبیا، هم ارزان و هم همه کاره است.

غلات کامل

بله درست خواندید. مصرف غلات کامل در دوران بارداری مهم هستند زیرا آنها سرشار از فیبر و مواد مغذی، از جمله ویتامین E و سلنیوم هستند و ترکیبات گیاهی را در خود جای داده اند که برای محافظت از سلول ها بسیار مفد می باشند. خوردن ذرت بو داده را در دوران بارداری توصیه نمی کنیم اما بلغور جو دوسر،جو، کرکی و کوینولا از جمله غلات کامل خوب برای بارداری هستند. به خصوص کوینولا که به خودی خود پروتئین بسیار زیادی دارد.

گردو

یکی ا مفید ترین غذاه برای دوران بارداری گردوه است. گردو یکی از غنی ترین منابع گیاهی امگا ۳S است. متخصص تغذیه کیت گیاگان نویسنده کتاب Go Green, Stay Lean معتقد است که یک مشت گردو یک میان وعده عالی برای عصرانه و یا یک چاشنی خوب برای روی سالاد است. علاوه بر امگا ۳، پروتئین و فیبر گردو نیز زیاد است.

ماست یونانی

ماست یونانی به طور معمول دو برابر بیشتر از ماست معمولی پروتئین دارد. به همین خاطر یکی از مفیدترین غذاها برای دوران بارداری است. همه ماست ها منابع خوبی از کلسیم هستند. وجود کلسیم در رژیم غذایی دوران بارداری حیاتی است. اگر به میزان کافی از این ماده در بدن شما وجود نداشته باشدف بدن برای رساندن کلسیم به بدن کودک، کلسیم استخوان هایتان را تخلیه می کند. هدف از دانستن همه این مطالب این است که در دوران بارداری نه سلامت شما و نه سلامت جدید به خطر بیافتد. کلسیم کافی کمک خواهد کرد که هم استخوان های شما سالم بماند و هم اسکلت بندی کودکتان به درستی تشکیل شود.

سبزیجات تیره

اسفناج، کلم پیچ، برگ چغندر و دیگر سبزیجات برگ سبز، با ویتامین ها و مواد مغذی، از جمله ویتامین A، C، K و همچنین فولات غنی شده اند. این غذاها برای سلامت چشم کودک بسیار مفید است.

گوشت لخم و کم چرب

گوشت یک منبع عالی از پروتئین با کیفیت بالا است. متخصص تغذیه کارین هوسینفلد توصیه می کند در هنگام خرید گوشت دقت کنید. بر چسب روی گوشت ها را نگاه کرده و آن هایی که ۹۵ الی ۹۸ درصد از چربی آزاد هستند را انتخاب کنید. در واقع این نوع از گوشت ها حدود ۲ الی ۵ درصد چربی دارند. گوشت گاو در میان گوشت از همه مفید تر است زیرا علاوه بر چربی کم حاوی کولین و پروتئین بالا است.

گوشت اغذیه فروشی ها نخورید مگر آن که گرم سرو شوند. اگر گوشت سرد شود ممکن است باکتری ها و انگل هایی مانند لیستریا، توکسوپلاسما و یا سالمونلا، از گوشت به کودک شما منتقل شود.

میوه های رنگارنگ و سبزیجات

خوردن مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات سبز، قرمز، نارنجی، زرد، بنفش و سفید تضمین می کند که شما و کودک شما انواع مواد مغذی را دریافت می کنید. هر گروه از این  رنگ ها ویتامین و مواد معدنی مختلف را فراهم می کنند. یکی دیگر از مزایای خوردن میوه و سبزی با طیف های رنگی گوناگون در طول مراحل بارداری این است که نوزاد طعم، مواد غذایی که شما می خورید را از طریق مایع آمنیوتیک می چشد. بنابراین اگر شما کودک خود را در رحم در معرض انواع میوه ها و سبزیجات سالم قرار دهید، شانس این که در زمان تولد و پس از آن به آن میوه ها و سبزیجات علاقمند شود بسیار زیاد است.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره نوشیدن آب در دوران بارداری

نوشیدن آب به میزان کافی، برخی مسائل مشکل ساز در دوران بارداری را همچون خطر ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *