خانه / پزشکی بهداشت و سلامت / با تغذیه سالم می شود چین و چروک پوست را درمان کرد

با تغذیه سالم می شود چین و چروک پوست را درمان کرد

skin-wrinkles

  • روغن زیتون، برای ماساژ دادن پوست شما فوق‌العاده‌ است. این روغن منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین آ و‌ای است، که با رادیکال‌های آزادی که به پوست آسیب‌ می‌رسانند، مبارزه می‌کنند.

اگر احساس ایجاد چروک‌های جدید در پوست خود دارید پس بهتر است هرچه زودتر به فکر راهکارهای پیشگیری و درمان باشید.

به گزارش آلامتو و به نقل از بازده؛ برخی از افراد به شدت می‌کوشند که از نگاه کردن به آینه اجتناب کنند زمانی که چین و چروک‌شان همراه با افزایش سن‌شان بیش‌تر می‌شود. چین و چروک‌ها در اثر پوست نازک و شل شده ایجاد می‌شود و به ویژه در صورت، گردن، پشت دست، و قسمت بالای ساعد پدیدار می‌شوند.

زمانی که کلاژن و الاستین در بافت همبند پوست به علت تغییرات در فیبروبلاست که کلاژن و الاستین تولید می‌کند، ضعیف شده و از بین می‌روند، چین و چروک به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری، رخ می‌دهد.
چین و چروک زودرس و یا بیش از حد می‌تواند در اثر عواملی مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و یا محیط‌های ناخوشایند، سیگار کشیدن، استفاده از داروهای خاص، استرس بیش از اندازه، کاهش وزن ناگهانی، از دست دادن ویتامین‌ای و استعداد ژنتیکی ایجاد شود.

داروهای خانگی بسیار زیاد و آسانی وجود دارند که به کاهش چین و چروک کمک خواهند کرد و از به وجود آمدن چین و چروک‌های جدید جلوگیری می‌کنند.

در این مقاله ۱۰ درمان خانگی برتر را برای چین و چروک می‌بینید.

۱. روغن زیتون

روغن زیتون، برای ماساژ دادن پوست شما فوق‌العاده‌ است. این روغن منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین آ و‌ای است، که با رادیکال‌های آزادی که به پوست آسیب‌ می‌رسانند، مبارزه می‌کنند.

  • ماساژ دائم منطقه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست با روغن زیتون، سلول‌های پوست را مرطوب، بهسازی و حتی بازسازی خواهد کرد. زیرا روغن به عمق پوست نفوذ می‌کند، به مدت طولانی از آن مراقبت می‌کند و آن را مرطوب نگه می‌دارد.
    • گزینه‌ی دیگر این است که چند قطره عسل را با چند قطره روغن زیتون و گلیسیرین ترکیب کنید. این ترکیب را روی پوست‌تان دو بار در روز ماساژ بدهید. این کار سلول‌های مرده را از بین می‌برد و به سفت شدن پوستی که افتادگی دارد کمک می‌کند.شما همچنین می‌توانید برای جلوگیری از چین و چروک و کاهش آن، پوست خود را با روغن نارگیل، روغن شترمرغ، روغن بادام یا روغن ویتامین‌ای ماساژ بدهید.

۲. شنبلیله

برگ، دانه و حتی روغن شنبلیله به عنوان پادزهری برای مشکلات پوستی مختلف، از جمله چین و چروک عمل می‌کند. برگ‌های آن غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند که می‌توانند به راحتی توسط بدن جذب شوند و زمانی که این روش به طور منظم انجام شود به درمان چین و چروک و خطوط ریز کمک می‌کند.
• یک مشت برگ شنبلیله تازه را له کنید و آن را به شکل خمیر سفتی دربیاورید. خمیر را روی صورت خود بگذارید و اجازه بدهید شب تا صبح روی صورت‌تان بماند. صبح آن را با آب ولرم بشویید.
• شما همچنین می‌توانید صورت خود را با آب جوشیده با دانه‌ی شنبلیله بشوئید یا روغن شنبلیله را روی چین و چروک و خطوط ریزتان استعمال کنید.

۳. آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا حاوی اسید مالیک است که با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، به کاهش چین و چروک کمک می‌کند.
• خیلی راحت یک برگ آلوئه‌ورا تهیه کنید و ژل داخل آن را استخراج کنید. ژل تازه را روی پوست‌تان بمالید و اجازه بدهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.
• روش دیگر این است که یک قاشق چای خوری ژل آلوئه‌ورا و محتویات یک کپسول ویتامین‌ای را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی مناطقی که چین و چروک‌ها در حال شکل‌گیری هستند، بمالید. نیم ساعت صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

زنجبیل به دلیل آنتی‌اکسیدان بالایی که دارد، به عنوان یک روش عالی برای درمان چین و چروک عمل می‌کند. علاوه بر این، به ممانعت از نابودی الاستین، یکی از علل اصلی چین و چروک و خطوط ریز کمک می‌کند.
• کمی زنجبیل رنده شده را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را هر روز صبح بخورید.
• شما همچنین می‌توانید روزی دو بار چای زنجبیل بنوشید.

۵. موز

موز سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با علل چین و چروک و خطوط ریز مبارزه‌ می‌کنند. استفاده از این درمان دو بار در هفته، پوست‌تان را دوباره جوان می‌کند و چین و چروک را به شیوه‌ای طبیعی درمان می‌کند.
• دو موز رسیده را له کنید و آن را به شکل خمیر سفتی دربیاورید. خمیر را در مناطقی که چین و چروک دارد، بگذارید. اجازه بدهید به مدت حداقل نیم ساعت بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید. سپس کمی مرطوب‌کننده روی پوست‌تان بزنید.
• روش دیگر این است که شما می‌توانید مخلوطی از یک موز له‌شده و آووکادو را، همراه با کمی عسل استفاده کنید. پوست صورت‌تان را با این مخلوط بپوشایند، ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشویید.

۶. بادام

بادام منبع عالی فیبر، ویتامین ای، آهن، روی، کلسیم، اسید فولیک، و اولئیک اسید است، که ترکیب این‌ها می‌تواند روند پیری را به تاخیر اندازد و چین و چروک را درمان کند.

• چند بادام را در شیر خام خیس کنید و اجازه بدهید شب تا صبح بماند. صبح، پوست‌شان را جدا کنید و آنها را له کنید و به شکل خمیر سفتی دربیاورید. خمیر را روی پوست و حتی برای خلاص شدن از حلقه‌های تیره زیر چشم‌تان بگذارید. به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب ولرم بشویید. برای گرفتن نتیجه‌ی بهتر، این کار را هر روز انجام بدهید.
• برای به تاخیر انداختن عوارض پیری، همچنین می‌توانید روغن بادام را روی پوست‌تان ماساژ دهید.

۶. هویج

هویج دارای میزان بالایی از ویتامین آ است که تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و پوست را صاف نگه می‌دارد.
• دو یا سه هویج بزرگ را در آب بجوشانید تا نرم شوند. هویج را با کمی عسل مخلوط کنید تا به شکل خمیر دربیاید. آن را مستقیم روی صورت‌تان بگذارید. اجازه بدهید حدود نیم ساعت بماند و سپس آن را با آب ولرم آبکشی کنید.
• روش دیگر این است که آب هویج و عسل را به میزان مساوی ترکیب کنید و هر صبح و شب روی پوست‌تان بگذارید. به مدت ده دقیقه صبر کنید و سپس آن را بشوئید.

  • همچنین، هویج خام را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

۸. آب لیمو

آب لیمو غنی از اسید‌سیتریک است که به عنوان یک لایه‌بردار قوی عمل کرده و کمک‌تان می‌کند از شر سلول‌های مرده‌ی پوست خلاص شوید. همچنین به عنوان پاک‌کننده، پوست را عمیقا تمیز می‌کند و علاوه بر کم کردن چین و چروک، خطوط ریز و نشانه‌های دیگر پیری مانند حلقه‌های تیره، لکه‌ها را نیز محو می‌کند.
• به آرامی کمی آب لیمو به پوست صورت خود بمالید. اجازه بدهید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند و سپس صورت‌تان را با آب شستشو دهید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام بدهید.

  • به عنوان روشی دیگر، می‌توانید ماست، عسل، روغن ویتامین‌ای و آب لیمو را به میزان یک قاشق چای‌خوری از از هر کدام مخلوط کنید. این ترکیب را روی صورت‌تان بگذارید، به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را آبکشی کنید.
  • روش دیگر این است که برای درمان چین و چروک و به تاخیر انداختن روند پیری به طور طبیعی، آب لیمو را با پودر آملا (انگور فرنگی هندی) مخلوط کنید و برای صورت‌تان استفاده کنید.

۹. آناناس

آناناس دارای آنزیم‌هایی است که قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهند، پوست را مرطوب می‌کنند، و به از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کنند. این میوه همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و ویتامین‌هایی است که سلامت پوست را افزایش می‌دهند.
• گوشت آناناس را در منطقه‌ی آسیب‌دیده‌ی پوست ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند تا خشک شود، و سپس با آب گرم یا سرد بشویید.
• روزی یک بار آب یک آناناس سبز را روی پوست‌تان بمالید و به مدت پنج دقیقه صبر کنید، سپس صورت‌تان را بشوئید. این روش برای درمان گودی‌های سیاه اطراف چشم نیز بسیار عالی است.

۱۰. آب

آب قابل شرب یکی از ساده‌ترین و موثرترین داروهای خانگی برای درمان چین و چروک است. آب بدن را هیدراته نگه می‌دارد و سطح رطوبت پوست را حفظ می‌کند. وقتی بدن دچار کم آبی شود، پوست به طور کلی ظاهری مسن‌تر خواهد داشت.

اطمینان حاصل کنید که آب خالص و فیلتر شده می‌نوشید، زیرا آب فیلتر نشده ممکن است حاوی اندکی مواد شیمیایی باشد که می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند.

حداقل دو لیتر در روز آب فیلتر شده بنوشید. یک لیوان هنگام صبح برای شروع روز بنوشید و پس از آن در طول روز یک بطری آب در کنارتان داشته باشید. اما از مصرف الکل و نوشابه‌های گازدار اجتناب کنید.

چند نکته‌ی مفید دیگر

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید، به خصوص در ساعاتی که نور خورشید قوی است.
    • استرس‌تان را کم یا آن را مدیریت کنید زیرا استرس مزمن، روند پیری سلولی پوست را تسریع می‌کند.
    • سیگار را ترک کنید زیرا می‌تواند به کلاژن آسیب رسانده و باعث چین و چروک زودهنگام شود.
    • مقدار بیش‌تری از ویتامین ث و غذاهای غنی مانند پرتقال، بلوبری، گریپ فروت، آناناس، کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، و کلم کالی در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. ویتامین ث تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ نیز پوست شما را جوان و پُر نگه می‌دارد.
  • به اندازه‌ی کافی بخوابید و ترجیحا به پشت بخوابید تا از به وجود آمدن خطوط خوابی که در نهایت به چین و چروک تبدیل می‌شوند، جلوگیری کنید.
    • حالات صورت‌تان مانند درهم کشیدن چشم‌ها یا اخم کردن را کنترل کنید، زیرا این حرکات باعث می‌شوند عضلات صورت بیش از اندازه کار کنند.پیری یک پدیده‌ی طبیعی است که منجر به تشکیل چین و چروک و خطوط ریز بر روی پوست می‌شود، اما این درمان‌ها به شما کمک می‌کنند روند آن را کند کنید. شما می‌توانید برای چندین سال آینده جوان‌تر به نظر برسید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

به آبی بزرگترین مرکز فروش دستگاه تصفیه آب خانگی و صنعتی

دستگاه تصفیه آب خانگی ، یک راه موثر و عالی در بهبود کیفیت آب می باشد. حجم ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *