خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / ارزش غذایی و خواص ماست را بدانیم

ارزش غذایی و خواص ماست را بدانیم

 

  • تحقیقات محققان نشان داده مصرف ماست تاثیر به سزایی در درمان افسردگی و کاهش علایم آن داشته، پزشکان مصرف این ماده مفید را به افرادی که دچار افسردگی به ویژه افسردگی های فصلی نظیر افسردگی فصل پاییز میشوند، توصیه میکنند.

 

 

ماست یکی از سالم ترین و پر مصرفترین فرآوردههای غذایی تهیه شده از شیر میباشد و یک ماده غذایی بسیار مفید با ارزش غذایی بالا و خواص درمانی فراوان، براي مصرف کنندگان، به ویژه افراد حساس نظیر اطفال و سالخوردگان است. در کشور مانیز مصرف ماست بسیار رایج بوده و در بیشتر خانواده ها همراه با غذا مصرف میشود. خواص ماست بسیار شبیه به خواص پنیر و شیر بوده، افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز ( قند موجود در شیر ) هستند، می توانند به جای شیر از ماست استفاده کنند، بدون اینکه عوارض ناشی از عدم تحمل لاکتوز در آنها بروز کند، زیرا لاکتوز موجود در شیر توسط باکتری های ماست تبدیل به اسیدلاکتیک می شود. همچنین ماست منبع غنی ازکلسیم ، انواع پروتئین و مواد معدنی است و برای حفظ تراکم استخوان ها ، جلوگیری از چاقی و ابتلا به دیابت، همینطور حفظ زیبایی پوست و مو بسیار مفید است. برای آشنایی بیشتر با خواص ماست و آشنایی با فواید مصرف این ماده غذایی سودمند با ستاره همراه باشید.

خواص ماست (طبیعت و خواص درمانی)

ماست جزو مواد غذایی باطبع سرد و تر طبقه بندی میگردد. برخی از مهمترین خواص ماست شامل موارد زیر میگردد:

  • یکی از مواد موجود در ماست مواد پروبیوتیک نام دارد. این ماده نوعی باکتری خوب برای بدن است که به عملکرد بهتر بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند. همچنین به هضم مواد غذایی و سلامت دستگاه گوارش کمک کرده، برای مادران باردار بسیار مفید بوده و به رشد جنین درون رحم کمک میکند.
  • مصرف ماست به دلیل کلسیم فراوان و دیگر مواد معدنی برای سلامت و استحکام استخوانها و دندانها بسیار مفید بوده، از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می کند. جالب است بدانید استفاده از ماستهای همراه با ویتامین د یک خوراکی بسیار مفید برای سلامت استخوانها محسوب میشود و مصرف روزانه آن به همه گروههای سنی به ویژه کودکان و سالمندان توصیه میگردد.
  • خواص ماست برای سلامت پوست بسیار گسترده بوده، استفاده از ماسکهای تهیه شده با ماست باعث افزایش نرمی و لطافت پوست میشود. خواص ماست برای پوست متعدد بوده شامل کمک به درمان جوش و آکنه، تسکین آفتاب سوختگی، از بین برنده لکه های پوست، برطرف کننده حلقه سیاه دور چشم و به طور کلی افزایش شادابی پوست و پیشگیری از پیری و چین و چروک پوست است.
  • استفاده از ماست و مصرف آن به درمان شوره سر و کاهش ریزش مو کمک میکند.
  • یکی دیگر از مهمترین خواص ماست کاهش ابتلا به عفونت قارچی واژن در میان زنانی است که به طور روزانه ماست مصرف میکنند.
  • یکی از خواص ماست تقویت نیروی جنسی و افزایش نشاط برای افراد با مزاج گرم است.
  • تحقیقات محققان نشان داده مصرف ماست تاثیر به سزایی در درمان افسردگی و کاهش علایم آن داشته، پزشکان مصرف این ماده مفید را به افرادی که دچار افسردگی به ویژه افسردگی های فصلی نظیر افسردگی فصل پاییز میشوند، توصیه میکنند.

ارزش غذایی ماست

ماست همانند شیر سرشار از پروتئین حیوانی است. علاوه بر این، ماست حاوی بسیاری مواد مغذی دیگر مانندکلسیم، ویتامینب۱۲، پتاسیم، منیزیم، ویتامین ب۲و مواد پروبیوتیک است.

جدول ارزش غذایی ماست تهیه شده با شیر کامل

 مواد و محتویات  مقدار در ۱۰۰ گرم
 انرژی  ۶۱ کالری
آب ۸۸ درصد
  پروتئین  ۳/۵ گرم
 کربوهیدرات  ۴/۷ گرم
 قند  ۴/۷ گرم
 فیبر  ۰
 چربی  ۳/۳ گرم
 امگا۳  ۰/۰۳ گرم
 امگا۶  ۰/۰۷ گرم

 

مضرات ماست (نکات احتیاطی و موارد منع مصرف)

  1. ماست دارای طبع سرد بوده، لذا زیاده روی در مصرف آن برای افراد دارای مزاج سردتوصیه نمی شود.
  2. به طور کلی زیاده روی در مصرف ماست نفخ می‌آورد و دستگاه گوارش را ضعیف می‌کند.
  3. امروزه انواع مختلف ماست در بازار وجود دارد، متخصصان تغذیه توصیه میکنند از مصرف ماستهای میوه ای خودداری نمایید. بهترین مواد غذایی مناسب با ماست، گردو و کشمش، گل سرخ، دلار، مربا و شیره خرما بوده که همگی در طب سنتی مصلح ماست محسوب شده و به شما در بهره مندی بیشتر از خواص ماست و فواید درمانی و تغذیه ای آن کمک میکند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *