خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه دیفن باخیا

آشنایی با گیاه دیفن باخیا

220px-Colpfl29دیفن‌باخیا (به انگلیسی: Dieffenbachia) گیاهی از خانوادهٔ گل‌شیپوریان (آراسه) است. این گیاه بومی آمریکای استوایی است. ساقه‌های سادهٔ آن سرتاسر پوشیده از برگ‌های غلافیِ رنگارنگ و خالدار است.درادامه مطلب زیر با گیاه دیفن باخیا بیشتر اشنا خواهید شد.

اسم علمی این گیاه Dieffenbachia amoena ، از خانواده Araceae میباشد. این جنس دارای ۳۰ گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز چند ساله است كه برای برگهای زیبایش پرورش داده می شودند.گونه amoena بومی نواحی حاره امریكا می باشد و ارتفاع آن به ۶۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر می رسد. بركهای این گیاه مستطیل شكل و سبز رنگ بوده و داری لكه های سفید و كرم است.

مراقبت: دیفن باخیا به نور متوسط، گرمای زیاد، خاك همیشه خیس، رطوبت هوای ۷۰ تا ۹۰ درصد خاك قلیایی تا كمی اسیدی احتیاج دارد.

کود: كود مورد نیاز این گیاه را می توان به میزان ۳۰ گرم در لیتر، هر هفته یكبار از فرودین تا آبان، مصرف كرد.

خاک: مخلوطی از سه قسمت خاك جنگلی و یك قسمت خاك معمولی برای دیفن باخیا مناسب است.

ازدیاد: دیفن باخیا از گیاهان سمی می باشد. بنابراین در امور تكثیر و جابجایی آن باید مراقبت كنید و از دستكش استفاده نمایید. تا از تماس با شیوه گیاه كه سمی بوده و سوزش زیادی ایجادمی كند، جلوگیری كنید. از اواسط بهار تا اویل تابستان ، قلمه های انتهایی ساقه را به طول ۱۰ تا ۵/۱۲ سانتیمتر، با یك چاقوی تیز، ازگیاه مادری جدا كنید و برگهای پایینی قلمه را قطع نمایید. سپس در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و در گلدانی با قطردهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید و آنها را با كیسه پلاستیكی شفاف بپوشانید. تا زمان ریشه دهی كه تا ۲ ماه طول می كشد، دما را ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتیگراد، نگاه دارید. لازم است گاهی كیسه رابردارید تا هوادهی انجام شود و از انتشار آلودگیهای قارچی جلوگیری به عمل آید. زمانی كه ریشه دهی انجام شد، كیسه را برداشته و تغذیه مصنوعی را آغاز كنید. پس از رشد كافی قلمه، آن را به گلدانی با قطردهانه ۱۳ سانتیمتر، حاوی كمپوست گلدانی، منتقل نمایید.

عوارض و درمان: اگر دیفن باخیا، بیش از اندازه رشد كرده و دارای ساقه های بلند، محكم و بدون برگ شده باشد، می توانید با روش تقسیم ساقه هم، این گیاه را تكثیر كنید. اگر مشاهده كردید كه برگها دیفن باخیا زرد شده و زیر آنها تار عنكبوت بسته است، مطمئنا كنه قرمز به آن آسیب رسانده، بنابراین هر دو هفته یكبار باسم كنه كش سم پاشی كنید. برگهای گیاه دراثر هوای خشك و گرم، خشكیده شده و سقوط می كنند. لكه های سوخته روی برگها نیز در اثر غبار پاشی در آفتاب مستقیم حادث می شود. همچنین در هوای سرد و مرطوب، قارچ بوتری تیس می تواند فعالیت كرده و برگ و ساقه ها را بپوساند. برای مقابله با این عارضه، گیاه را در دمای ۱۶ درجه سانتیگراد نگهدارید و غبار پاشی را كم كنید و با سم قارچ كش، سمپاشی نمایید. برگهای رنگ پریده و متمایل به سفید، نشانه این است كه یا نور زیاد است و یا گیاه به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد. اگر دیدید، برگهای پایینی گیاه دیفن باخیا زرد شده و لكه های قهوه ای در حاشیه آنها، مشاهده می گردد، حتما آبیاری بیش از اندازه بوده است. هوای سرد نیز می تواند باعث رنگ پریدگی و سقوط برگها شود.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *