خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گیاه جگن

آشنایی با گیاه جگن

Carex-Evergold-300x225جگن (نام علمی: Carex) نام یک سرده از تیره جگنیان است. به نام زنبق زرد یا سعد کوفی نیز شناخته می‌شود.درادامه مطلب زیر با گیاه جگن آشنا خواهید شد.

 

كاركس یا جگن یا چمن علفی
مشخصات: اسم علمی جگن Carex brunnra ، از خانوده cyperaceae میباشد. جگن گیاهی است ساده و گندمی مانند، كه درگلخانه و آپارتمان هایی كه درجه حرارت زیادی ندارند به خوبی می روید. خاك آن نباید دائم مرطوب باشد. بهترین درجه حرارت برابی این گیاه ۸ تا ۱۵ درجه سانتی گراد است.مراقبت: كاركس به نور متوسط تا زیاد، گرمای معمولی، آبیاری اندك، رطوبت هوای بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاك قلیایی نیاز دارد.کود: می توان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر هفته یكبار، از اردیبهشت تا شهریور به این گیاه كود داد.

خاک: مخلوطی از خاك باغچه، تورب و كمی ماسه، برای رشد این گیاه مناسب است.

ازدیاد: كاركس علف رنگارنگی است كه می توان به آسانی آن را تكثیر كرد. از اواسط بهار تا اویل تابستان، برای كاستن حجم گیاه در گلدان، باید در آن را از گلدان بیرون آورده و به دسته های حدود ۵ سانتیمتری تقسیم نمود. برای این كار، از یك چاقوی تیز استفاده كنید. سپس هر دسته را به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت بكارید. برای كاهش تعرق در قسمتهای بالا و لبه برگها ، بهتر است، به طور منظم با آب ولرم، آنها را مه پاشی كنید. این گیاه در برابر تغییرات دما بسیار مقاوم و بردبار است. ولی اگر دما را حدود ۲۰ درجه سانتیگراد نگاه دارید، به رشد سریع گیاه كمك خواهد كرد.

عوارض و درمان: اگر مشاهده كردید رشد كاركس متوقف شده و برگها یش در حال پژمردن است، باید طبق دستور به تعذیه مصنوعی گیاه بپردازید برگهای چروك خورده و خشك شده به ما می گوید، حرارت محیط خیلی بالاست. می توانیم برای رفع این معضل، گیاه رابه محل خنك تری منتقل نمایید و آن را غبار پاشی كنید . اگر تغذیه گیاه زیاد ازحد باشد، برگها ظرافت خود را ازدست داده و دراز و لاغر می شوند..همچنین تشنگی گیاه می تواند برگها را نازك و كاغذی كند. درصورتی كه دیدید نوار طولی سفید رنگ برگ محو شده است گلدان رابه محل روشن تری ببرید. زیرا محیط تاریك، این عارضه را روی گیاه كاركس ایجاد میكند. و اگر هم روی برگها، لكه ای چسبیده قرمز مایل به قهوهای مشاهده كردید باسم حشره كش نفوذی هر دوهفته یكبار سمپاشی كنید. ریشه هایی كه در سطح گلدان ظاهر می شوند نشانه این است كه زمان تعویض گلدان فرارسیده است. شما می توانید ازهر گلدان، حداكثر ۳ گلدان دیگر تكثیر نمایید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *