خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل کیفی یا گوشی

آشنایی با گل کیفی یا گوشی

7305028calceolaria-jpg-225x300از گلهای زینتی که از این خانواده گل‌میمونیان (scrophulariaceae در باغبانی معمول است گل انگشتانه Digitalis و گوشی calceolaria را می‌توان نام برد.درادامه مطلب زیر با گل گوشی یا کیفی آشنا خواهید شد.

مشخصات: اسم علمی گل كیفی Calceolaria herbohybrida ، از خانواده scrophulariaceae می باشد. این جنس دارای ۴۰۰ گونه مقاوم، نیمه مقاوم، نیمه مقاوم و حساس و همچنین یك ساله، دو ساله، چند ساله و درختچه مانند می باشد . گونه های این جنس به خاطر گلهای گوشواره مانند زیبایی كه دارند پرورش داده می شودند اغلب گونه های این جنس بومی آفریقای جنوبی بوده و گلهای آن به رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، ارغوانی و بنفش هستند. برگها معمولا تخم مرغی شكل و سبز روشن هستند. در گونه herbo-hybrida گلها به رنگ مخلوطی از زرد، نارنجی و قرمز دیده می شودند.

مراقبت: گیاه كفشك به نور متوسط هوای خنك خاك همیشه خیس، رطوبت هوای معمولی تا زیاد یعنی حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد خاك كمی اسیدی احتیاج دارد.

كود: این گیاه به كود احتیاج ندارد زیرا معمولا پس از از بین رفتن گلها، گیاه را به دور می اندازند.

خاك: مخلوطی از دو قسمت خاك جنگلی و یك قسمت ماسه یا مخلوطی از خاك باغچه، ماسه، تورب و خاك برگ، خاك مطلوب گل كیفی است.

ازدياد: این گیاه رابه دلیل داشتن گلهای رنگانگ، از طریق كاشت بذر، تكثیر می كنند. بذرها باید از اواخر بهار تا اواسط تابستان به صورت تنك، در سینی بذر یا ظروف كم عمق كاشته شوند و در دمای حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری شوند. زمانی كه بذر ها جوانه زدند، مراقبت باشید تا در نور كافی قرار بگیرند، در غیر این صورت گیاه به شكل پا بلند با طوقه سست رشد می كند. وقتی كه نشاءها به انداه كافی رشد كردند، آنها را در گلدانی با قط دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی كمپوست گلدانی با پایه پیت بكارید. این گیاه در طول زمستان نیز در دمای حدود ۱۰ درجه سانتیگراد به رشد ادامه داده و در بهار سال بعد گل خواهد داد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *