خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل سالویا

آشنایی با گل سالویا

salvia-redسالویا اسپلندنز (نام علمی: Salvia splendens) نام یک گونه از سرده مریم‌گلی است.درادامه مطلب زیر با این گل بیشتر آشنا خواهید شد.

سلوی یا مریم گلی زینتی (چرا که گیاهی دارویی از این خانواده به مریم گلی معروف است و شکل و شمایل آن با سلوی زینتی متفاوت بوده و اگر بخواهیم نام فارسی استفاده کنیم میتوانیم از مریم گلی زینتی استفاده کنیم) نسبت به سایه توانایی تحمل دارد. هر چند در نور مستقیم بهتر رشد میکند. به میزان آبیاری حساس است (نه کم نه زیاد) و گلدهی آن در رقمهای مختلف فرق میکند. قدیمیها از تابستان شروع به گلدهی میکنند.

ما به بیشتر مشتریان توصیه میکنیم که قبل از رسیدن برف بوته‌های سلوی را نیز مانند شمعدانیها از زمین خارج کرده و به گلدان انتقال دهند و پاییز و زمستان را نیز به عنوان گیاه خانگی پشت پنجره از آنها لذت ببرند. از همین روی الان به عرضه بذر این گیاه نیز اقدام کرده‌ایم که بتوانیم استفاده از این گیاه را به عنوان گیاه درون خانه‌ای نیز تشویق کنیم.

 

گازانیا یکی از محبوبترین گیاهان فضای سبز است و به دلیل تازگی و غیربومی بودن آن در ایران مورد توجه قرار میگیرد. ویژگی خاص این گیاه در رنگهای بسیار براق و جذاب گلها و بسته شدن گلها به هنگام شب یا هواهای ابری و بارانی مورد توجه باغبانان قرار میگیرد.

این گیاه را علاوه بر باغچه‌ها و حاشیه‌کاری در گلدانها و گلجاها نیز میتوان کشت کرد. در خانه‌ها و آپارتمانها پشت پنجره و در معرض نور حداکثری نیز با وجود دمای خوب در خانه‌ها در فصول مختلف خوب جواب خواهد داد. گیاه پاکوتاه و پرپرشتی است که پشت برگها نیز دارای پرزهایی است که رنگ پشت برگ گیاه را به نقره‌ای متمایل میکند و از جهات مختلف برای بینندگان جذابیت دارد.

بذرهای سلوی که اکنون در گلستان علی تقدیم هموطنان گرامی میشود محصول شرکت PanAmerican است تولید ۲۰۱۱ آمریکا و نوع مخلوط Mix‌ از واریته Vista  و کشت و کار بذر آن راحت است که گلهای پاکوتاهی تولید میکند و در بسته‌های ۵ عددی بسته بندی شده‌است.

سلوی گیاهی چند ساله و اصولا روز بلند است و در شرایط نوری ۱۴ ساعت روشنایی در روز به گل میرود.

جنس بستر:

برای کاشت بذرهای سلوی جنس بستر بدون خاک مانند ترکیب کوکوپیت + پیت ماس پیشنهاد میشود که دارای pH 5.5-6.0  یا نزدیک به خنثی باشد و درصد شوری EC آن پایین و زیر ۰.۵ باشد. اصولا سلوی گیاهی حساسی به شوری است و باید EC بستر پایین باشد.

پوشش روی بذرها:

برای پوشاندن روی بذرها پیشنهاد میشود از موادی که رطوبت را حفظ میکنند استفاده شود مانند پرلیت یا ورمیکولیت معدنی که باعث میشود بذرها در رطوبت نزدیک به ۹۵ درصد باقی بماند. – در مرحله اول جوانه زنی بذرها به رطوبت کامل نیاز دارند ولی بعد از رشد گیاهچه‌ها رطوبت میتواند کاهش پیدا بکند. همچنین افزایش رطوبت افزایش بیماریهای قارچی را تشویق میکند و استفاده از بسترهای ضدعفونی شده یا استفاده از قارچکشها پیشنهاد میشود.

جوانه‌زنی:

جوانه‌زنی بذرها در شرایط ایده‌آل ۳ تا ۴ روز طول میکشد.

دما و نور مورد نیاز برای کاشت بذر:

۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد برای جوانه‌زنی بذور ایده‌آل است. – برای جوانه زنی بذرها به نور نیاز ندارند. (یا وجود نور تاثیر چندانی ندارد)

ولی پس از رشد گیاهچه، نیازمند نور عالی و کافی است. طاقت حداکثر نور مستقیم را در فضای باز نیز دارد.

پس از جوانه زنی گیاه به ۲۵۰۰ فوت شمع نور نیاز دارد. در مرحله رشد کامل و در حال آماده شدن برای گلدهی به ۵۰۰۰ فوت شمع نور نیاز است.

آبیاری:

پس از جوانه‌زنی تقریبا بستر را باید مرطوب نگهداشت تا ریشه‌ها بتوانند خوب رشد بکنند.

پس از چهار برگه شدن بوته و رشد ساقه باید اجازه بدهیم تا سطح بستر خشک شود و سپس آبیاری انجام شود.

کود دهی:

سلوی به شوری خاک حساس بوده و تا رشد کامل و قوی شدن بوته نباید کودیاری انجام شود یا با دوز خیلی خیلی پایین انجام شود.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *