خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با گل ادونتوگلوسم

آشنایی با گل ادونتوگلوسم

indexادونتوگلوسم ( Odontoglossum )، جنسی از خانواده اُرکیده ها ( Orchidaceae ) میباشد که بلندی گیاه در انواع آن به ۲۵ تا ۷۵ سانتیمتر می رسد .درادامه مطلب زیر با این گل بیشتر آشنا شوید.

لازم است در بهار آنرا به گلدانی حاوی دو قسمت ریشه خرد شده سرخس ، یک قسمت پیت و یک قسمت خاک برگ پوسیده منتقل نمایند . ضرورت دارد در کف گلدان لایه ضخیمی از سنگ ریزه یا شکسته های گلدان قرار داد تا به هیچ وجه آب در ته گلدان باقی نماند . با شروع رشد گیاه مجدد آزادانه به آن آب داده شود و گاه همراه آب کود مایع اضافه نمایند . بهتر است بر روی اولین جوانه ها تا مدتی آب بپاشند . همیشه از آب خالص یا آب باران استفاده شود ، زیرا آبهای دارای گچ یا آهک برای این گیاه بسیار زیان آور است .
● انواع مختلف ادونتوگلوسم :
۱ ) ادو نتوگلوسم سیتروسم ( O.citrosum ) : اصل این گیاه از مکزیک میباشد .
برگهای آن ضخیم چرمی شکل ، گلهای عالی و زیبا به قطر حدود ۶ سانتیمتر با عطر لیمو و گلبرگها به رنگ سفید متمایل به صورتی صدفی.
۲ ) ادونتوگلوسم کریسپوم( O.crispum ) : اصل این اُرکیده جالب توجه ، از کشور کلمبیا است .این گونه مورد توجه کلگسیونرها و گلبازان حرفه ای میباشد .
قد آن ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر ، گلهای سفید و گاهی صورتی با یک لکه بزرگ زرد رنگ و خالهای قرمز بر روی گلبرگهای میانی و دو برگ تسمه ای شکل ( نواری – روبانی ) به طول ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر میباشد .
۳ ) ادونتوگلوسم بزرگ ( O.grande ) : همانطور که از نام آن مشخص امیشود این گونه دارای گلهای بزرگ به قطر حدود ۱۵ سانتیمتر و برنگهای زرد طلائی با لکه های بزرگ کِرِم و قهوه ای میباشد .
۴ ) ادونتوگلوسم هاریانوم ( O.harryanum ) : اصل این گونه از کشور کلمبیا است . دارای گلهای بزرگ زرد و قهوه ای نامنظم و در قسمت پائین بنفش و سفید متمایل به بنفش و یا زرد متمایل به نارنجی میباشد .
۵ ) ادونتوگلوسم پولشلوم ( O.pulchellum ) : اصل این گونه از کشور مکزیک است . گلهای آن سفید با خطوط زرد میباشد .
۶ ) ادونتوگلوسم تریومفان ( O.teriumphans ) : اصل این گونه از کشور کلمبیا است . گلهای آن بزرگ و به رنگ زرد طلائی با لکه های قرمز و قهوه ای بسیار روشن .
۷) ادونتوگلوسم هیبرید یا دو رگه ( O.hibrides ) : این گونه دارای بیش از ۲۰۰۰ جور مختلف است .
● تکثیر :
زیاد کردن این گیاه بوسیله تقسیم ریزوم آن ( ساقه ضخیم زیر زمینی ) صورت می گیرد .

منبع:sootak.ir

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *