خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با پرورش گلهای شاخه ای

آشنایی با پرورش گلهای شاخه ای

hhs854گاهی شده که بخواهید به دوستانتان هدیه دهید ولی به خاطر گران قیمت بودن آن از خرید این گلها پشیمان شده اید .درادامه مطلب زیر به شما آموزش میدهیم که چگونه در خانه اینگونه گلها را پرورش دهیم.

مکان پرورش

بیشتر گیاهان گل‌دار، مکان آفتابی را با خاک حاصل‌خیز و خوب زهکشی‌شده، ترجیح می‌دهند. برخی از آن‌ها  نیازمند محافظت در برابر بادهای تندی که می‌تواند ساقه‌های‌شان را به زمین بنشاند و یا به گل‌های‌شان آسیب برساند، هستند. به طور سنتی برای پرورش گل کوکب و داوودی، از ردیف‌های بلند و فشرده استفاده می‌شود. اما در باغچۀ کوچک، این کار امکان پذیر نیست. بسیاری از گل‌های دائمی و پیازی را می‌توان در حاشیۀ باغچه کاشت، در حالی که گل‌های نیمه-سرمایی (half hardy annuals) را می‌توان در هر جایی کاشت.

چه گیاهی بکاریم

  • گل‌های نیمه-سرمایی

این گل‌ها شیوۀ پرورش بسیار ساده‌ای دارند. تخم گل را بین ماه‌های اسفند و خرداد، مستقیماً در خاک یا در سینی بذر بکارید. خیلی زود شاهد رویش دسته‌ای از گل‌ها خواهید بود. گیاهان تنباکو شامل نیکوتیانا آلاتا (Nicotiana Alata) یا لایم گرین (Lime Green) که دارای گل‌های سبز اسیدی است و اِن. سیلوستریس (N. Sylvestris) که گل‌های زیبا و سفید آن، ظاهر باشکوهی در گلدان دارند، جزء بهترین گل‌ها برای بریدن شاخه هستند.

خانوادۀ گل‌های آهاری (Zinnias) رنگ‌های آتشین مختلفی دارند، از قبیل صورتی، نارنجی و قرمز. گل میمون و آفتابگردان مکزیکی (Titihonia) نیز برای پرورش دادن مناسبند. کاسموس (Cosmos) دارای گل‌های جذابی است- پیوریتی (Purity) که دارای گل‌های سفیدی است و گل دازلِر (Dazzler) را که رنگ صورتی تندی دارد، امتحان کنید. بنا به دلایلی عجیب، سِلِوم (Cleom) یا گل عنکبوتی (Spider Flower) بسیار با دوام است. هلن کمپبل (Helen Campbell) سفید جزء بهترین انواع است.

  • گلهای دو ساله

این گل‌ها را باید بین ماه‌های اردیبهشت و تیر کاشت و سال بعد به گل می‌نشینند. احتمالاً بهترین گل دو ساله برای بریدن شاخه، شب‌بوی زرد است. این گل، گونه‌های مختلف با رنگ‌های متفاوتی دارد. نوع “Erysimum Cheiri Fire king” دارای گل‌های نارنجی و نوع “Erysimum Blood Red” دارای گل‌های قرمز بسیار تیره است. نوع سوییت ویلیام (Sweet William) نیز برای بریدن شاخه و گل‌دهی مجدد مناسب است. گل میخک خاردار (dianthus Barbatus Nigrican) دارای گل‌های ارغوانی تیره است.

  • گل‌های چند ساله

این نوع از گل‌ها، همه ساله گل‌های بسیار زیادی را تقدیم‌تان می‌کنند. برای تولید گل‌های بلند و بارور، گل کوکب بسیار خوب است و می‌توان آن را به صورت توده‌ای پرورش داد یا تک‌تک در حاشیۀ باغچه کاشت. گونه‌های کوکب تیره بسیار رایج هستند و احتمالاً معروف‌ترین آن‌ها، گل کوکب «’Bishop of Llandaff’»است. برای این‌که یک گونۀ غیر عادی داشته باشید، گونۀ راه‌راه «Pink Giraffe» یا «Chat    noir» را که دارای گل‌های کاکتوسی قرمز است و تا ابد داخل گلدان می‌ماند، انتخاب کنید. قلمه‌های ریشه‌دار یا گیاهان گلدانی را در بهار یا به مانند گل‌های گلدانی بکارید.

گونه‌های دیگر گل‌های چند ساله که ارزش پرورش دارند، عبارتند از: چاکلت کاسموس (Choclate  Cosmos)، به خاطر گل‌های زیبا و جلوه‌دار آن و گل‌های داوودی (chrysanthemums) از قبیل گرین اِنوی (Green Envy) که دارای سر گل‌های سبز اسیدی است و سَم اولدهام (Sam Oldham) به خاطر گل‌های قرمز تیره‌اش. آلتچمیلا مُلیس (Altchemilla Mollis) دارای گل‌های سبز لیمویی است و برای کاشتن در لبۀ باغچه مناسب است.

  • گل‌های پیازی

گل‌های پیازیرا که در بهار گل می‌دهند، در تابستان و اوایل پاییز بکارید. نرگس زرد و لاله، بسیار مناسب قلمه‌زنی هستند. گونه‌های جلوه‌دار زیادی وجود دارند از قبیل تولیپا بالرینای (Tulipa Ballerin) نارنجی، بلک پاروت (Black parrot) ارغوانی پر زرق و برق و تی. آکومینای (T. Acumina) مرغوب با گلبرگ‌های زرد عنکبوتی. سر گل‌های پیازی آلیوم (Allium) ساقه‌های بلندی دارند و ظاهر بسیار زیبایی در گلدان پیدا می‌کنند. اِی. کریستوفی (A. Cristophi) سر گل‌های ارغوانی بزرگی در اواخر بهار می‌دهد. در حالی که اِی. پِرپل سنسیشن (A. Purple Sensation) دارای انبوهی از شکوفه‌های تیره روی شاخه‌های بلند است.

چیدن گل

گل‌ها را به طور مرتب بچینید تا بیشتر شکوفه بدهند و مانع از تخم‌ریزی گل‌ها شوید.

نگهداری

گیاه را به خوبی آبیاری کنید. مخصوصاً در طول فصل خشکی. هرچند گل‌های کوکب و سایر گونه‌های ظریف، در زمستان در باغچۀ رو بسته خوب دوام می‌آورند، در فضاهای رو باز نیاز دارند که با لایۀ ضخیمی از کود گیاهی آن‌ها را بپوشانید.

مترجم: مریم انصاری

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *