خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش گل کلم

آشنایی با نحوه پرورش گل کلم

7687گل کلم (فارسی شرقی:گل پی) از سبزیجات می‌باشد که گل آن بیشترین استفاده را دارد و ساقه و برگ‌های آن دور ریخته می‌شود. این گیاه به واسطه بذر کشت می‌شود.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش گل کلم آشنا خواهید شد.

به عنوانِ عضوی از خانواده کلم، گل کلم هوایِ خنکِ بهار و پاییز را دوست دارد. آنها در هوایِ گرمِ تابستان به حالتِ سکون و خواب فرو می‎روند. خانواده کلم به مقاومت در برابرِ سرما و یخبندان مشهورند. اما گل کلم نسبت به دیگر اعضایِ این خانواده کمتر می‎تواند یخبندان و سرمایِ شدید را تاب بیاورد.
اکثراً گل کلم به‎عنوان محصولی پاییزی رشد داده می‎شود، اما پرورش‎دهندگانِ ماهر این گیاه را هم در بهار و هم در پاییز پرورش می‎دهند. گل کلم در گرمایِ اواسطِ تابستان خوب رشد نمی یابد.
هر گیاه تنها یک سرِ بزرگ و سفید تولید می‎کند.
زمان برداشت
زمان برداشت این گیاه از ۵۵ تا ۷۰ روز پس از کاشت، متغیر است.
چگونه گل کلم را پرورش دهیم؟
روش کاشت گل کلم: پرورش گل کلم کمی سخت‎تر از پرورش دیگر اعضای خانواده کلم است و این بیشتر به دلیلِ نیاز به پوشاندنِ سرِ گیاه و از بین بردنِ رنگِ آن است.
گل کلم هوای خنک را دوست دارد. بسیاری از باغبانان این گیاه را در بهار و پاییز پرورش می‎دهند. برایِ محصولِ بهاری، بذرِ گیاه را ۴ تا ۶ هفته قبل از آخرین زمانِ سرما و یخبندان در خانه رشد دهید. پس از سپری شدن آخرین سرما و یخبندان جوانه‎های گیاه را در باغ بکارید. محصولِ پاییزی را می‎توانید مستقیماً در باغ بکارید.
گل کلم در نورِ کاملِ آفتاب به بهترین نحو رشد می‎کند. خاک باید غنی و زهکش باشد. خاکی که کمی قلیایی باشد بهترین انتخاب است.
آبیاری بسیار مهم است. گیاهِ گل کلم به آبیاری منظم و متعادل نیاز دارد. اجازه ندهید خاکِ گیاه خشک شود. در هنگامِ کاشت و سپس در فواصلِ منظم به گیاه تقویت کننده بدهید.
ترکیبی از آبیاری فراوان و تقویت‎کنندگی منظم، به تولیدِ سَری بزرگ و سالم برای روش کاشت گل کلم کمک می‎کند.
سفید کردنِ سرِ گل کلم
سرِ گل کلم را می‎پوشانند تا سفید شود. این کار به دو دلیل صورت می‎گیرد. اولین دلیل این است که از تماسِ آب با سرِ گیاه و پوسیدگی و فسادِ آن جلوگیری شود. دومین دلیل این است که پوشاندنِ سرِ گل کلم موجبِ سفیدی آن شده و عطر و طعمِ آن هم بهتر می شود.
پوشاندن و سفید کردنِ سرِ این گیاه باید زمانی صورت بپذیرد که جوانه سر کوچک است و ۵ تا ۱۰ سانتی‎متر قطر دارد. سر گل کلم را با برگ های زیرین آن می پوشانند. با استفاده از ریسمان، برگ‎ها به‎صورتِ شل و آزاد دورِ سر بسته می‎شوند. به این صورتِ سرِ گل کلم از آب و نور محفوظ می‎ماند، اما هوا آزادانه وارد آن می‎شود. همان‎طور که سرِ گل کلم رشد کرده و بزرگ می‎شود، کم کم برگ‎ها را شل‎تر کنید و در صورتِ لزوم برگ‎ها را باز نمایید.
زمان برداشت
هنگامی‎که سرِ گل کلم به اندازه کافی بزرگ شد، می‎توانید آن را برداشت کنید. برداشتِ به موقع در طعم و عطرِ محصولتان تأثیرگذار است. اگر در برداشتِ گل کلم تعلل به خرج دهید، کیفیت غذایی و عطر و طعمِ آن ناخوشایند می‎شود، تکه‎های سرِ آن از هم باز می‎شوند و رنگِ سفیدش به قهوه‎ای تبدیل می‎شود.
آفات
شایع‎ترین آفت گل کلم مگس کلم و کرمِ کلم است. کرمِ کلم در واقع، لاروِ شب‌پره‎ای‎ است که بر رویِ گیاه تخم‎گذاری می‎کند. پروانه‎هایِ سفیدی که از باغتان دیدن می‎کنند، مجرمانِ اصلی هستند. برخی از مردم به آن‌ها پروانه‎های سفید می‎گویند. بهترین راهِ درمانِ پرورش‎دهندگانِ خانگی این است که با صفحه‎ای شفاف روی گل کلم را بپوشانند تا شب‌پره‎ها نتوانند رویِ آن تخم گذاری کنند. تولیدکنندگان تجاری برای درمانِ این مشکل از حشره‎کش‎ها استفاده می‎کنند.
بیماری‎ها
سر گل کلم مستعد فساد و پوسیدگی در هوای گرم و مرطوب است و این علت اصلی پوشاندن سر آنها است.

مترجم: نغمه خالقی

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *