خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش گل ناز

آشنایی با نحوه پرورش گل ناز

634628_q8LGTT3wگل ناز یا پورتولاکا گراندیفلورا یا رز خزه‌ای، گیاهی گلدار در خانواده خرفه‌ئیان، بومی آرژانتین، اروگوئه و جنوب برزیل است.درادامه مطلب زیر با نحوه پرورش گل لادن آشنا خواهید شد.

گل ناز یک گیاه چند ساله و با دوام با برگ‌های گوشتی و آبدار است. این گل در گونه‌های متنوعی در اندازه‌های متنوع وجود دارد (از ۵ تا ۸ سانتی‌متر ارتفاع). انواع کوتاه‌تر رایج‌ترند و برای پوشاندن سطح زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند. رشد دادن گیاه ناز بسیار آسان است و نیاز چندانی به مراقبت ندارد. گیاهان از تابستان تا پاییز شکوفه‌هایی به رنگ‌های زرد، قرمز، صورتی و نارنجی می‌دهند. این گل‌ها زنبور‌های عسل و پروانه‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند. یک ترجمه قدیمی از متون انگلیسی وجود دارد که می‌گوید «در باغ شما تنها سنگ است که بیشتر از گلِ ناز عمر کرده و به مراقبت کمتری نیاز دارد.»
گونه‌های کوتاه‌تر را برای پوشش زمین مورد استفاده قرار دهید. گونه‌های بزرگ‌تر به صورت گروهی در تپه‌ها رشد داده می‌شوند. گل ناز در باغ اغلب برای مرزبندی استفاده می‌شود. این گل را همچنین در سبد‌های آویز می‌کارند.
انواع بلندتر گیاه برای چیدن مناسب‌ترند. این گل‌ها در فصل پاییز و زمستان منظره رنگارنگ و زیبایی به باغ‌تان می‌بخشند.
گل ناز می‌تواند به عنوان یک گیاه آپارتمانی نیز رشد داده شود. انواع گیاهان آپارتمانی را در این آلبوم مشاهده کنید.

 تکثیر

گل ناز از طریق تقسیم ریشه‌هایش تکثیر داده می‌شود. به سادگی ریشه گیاه را در آورید، تقسیم کنید و سپس دوباره بکارید. کاشت می‌تواند در بهار، تابستان یا پاییز صورت بگیرد.
گل ناز همچنین می‌تواند از طریق قلمه‌های جوان و ظریف تکثیر داده شود. برخی از انواع این قلمه‌ها به خوبی در آب ریشه می‌دهند. ریشه کردن برخی از آن‌ها آنقدر آسان است که قلمه به سرعت در خاک مرطوب ریشه می‌دهد. از روش قلمه زدن بیشتر بدانید.

چگونه گل ناز را پرورش دهیم؟

گل ناز نور کامل خورشید را دوست دارد و می‌تواند تا حدی سایه را نیز تحمل کند. این گیاه در خاک غنی تا متوسط خوب رشد می‌کند. خاک باید کامل زهکش باشد چون این گیاه خاک خیس را دوست ندارد. گیاهانی که به خوبی ریشه گرفته‌اند و به ثبات رسیده‌اند (تازه کاشته نشده‌اند) نسبت به خشکی مقاوم هستند.
هنگامی که این گیاه در خاک ثابت شد و ریشه گسترانید، باید برای سال‌ها و حتی دهه‌ها به خوبی رشد کند. در فصل رشد این گیاه را دو تا ۳ بار تغذیه کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید؛ این کار را از اوایل بهار آغاز کنید. بعد از پاییز می‌توانید شاخ‌های بلند گیاه را هرس کنید. البته این کار را باید قبل از فرارسیدن بهار (فصل رشد) انجام دهید.
در صورتی که گل ناز را در خانه و به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگه می‌دارید، این گیاه نیاز دارد که در روز ۳ تا ۴ ساعت در معرض نور مستقیم خورشید یا چندین ساعت در معرض نور مصنوعی قرار بگیرد. اگر تنها این مورد را رعایت کنید، گل ناز، گیاه آپارتمانی خوبی برای‌تان می‌شود.

حشرات و بیماری‌ها

این گیاه آفت یا بیماری خاصی ندارد.

 

مترجم: نغمه خالقی
منبع: www.gardenersnet.com

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *