خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش گل آفتابگردان

آشنایی با نحوه پرورش گل آفتابگردان

260px-Sunflowersگل آفتاب‌گردان، گل آفتاب یا گل آذریون (عربی‌شدهٔ آذرگون) گیاهی است از خانوادهٔ گل‌ستاره‌ای‌ها (Asteraceae) از جنس آفتاب‌گردان‌ها (Helianthus). گل آفتاب‌گردان گیاهی است یک ساله و تا حدود سه متر رشد می‌کند.درادامه مطلب زیر نحوه پرورش این گل زیبا ىاآموزش خواهیم داد.

کاشت دانه‮‌های آفتابگردان

دانه‌‮هایِ آفتابگردان را به ‮طورِ مستقیم در باغ بکارید. پس از کاشت رویِ آن‌ها را با صفحه‌‮ای بپوشانید، زیرا حیوانات و پرندگان به درآوردنِ این دانه‮‌ها از زیرِ خاک علاقه دارند. شما همچنین می‮‌توانید آن‌ها را در خانه کاشته و هنگامی‮‌که جوانه‌‮ها کوچک هستند، آنها را به باغ منتقل کنید.
اگر این دانه‌‮ها را در داخلِ خانه می‮‌کارید، کاشت‌شان را ۲ تا ۳ هفته قبل از زمانِ آخرین سرمای شدید و یخبندان در منطقه‌‮تان، آغاز کنید. در هر گلدان یک یا دو دانه از بذرِ گیاه را بکارید و پس از جوانه زدن به بیرون منتقل کنید.
اگر این گیاه را برایِ غذا دادن به پرندگان می‮‌کارید، می‮‌توانید جوانه‌‮هایی کوچک از این گیاه را در اطرافِ محصولِ سالِ گذشته‮‌تان مشاهده کنید. آن‌ها را همان‮جا باقی بگذارید تا رشد کنند یا آن‌ها را از خاک خارج کرده و به محلِ دیگری از باغ انتقال دهید.
چه گیاه را به‮ طورِ مستقیم خارج از خانه می‮‌کارید یا چه زمانی که ابتدا آن‌ها را در خانه کاشته و سپس به بیرون منتقل می‮‌کنید، باید بسته به اندازه نهاییِ آفتابگردان‮‌تان، بین گیاهان ۰۳ سانتیمتر تا ۱ متر فاصله گذاشته و ردیف‌‮ها را نیز به فاصله ۱ تا ۵/۱ متر از هم بکارید. شما می‮‌توانید بذرها یا جوانه‌‮های این گیاه را در هر قسمتِ آفتابگیری از باغ بکارید.
این امر را مد نظر قرار دهید که گل‌‮های آفتابگردان سرشان را به سمتِ شرق (محلِ طلوعِ خورشید) می‮‌گردانند؛ بنابراین با توجه به این موضوع در موردِ محلِ کاشتِ آن‌ها تصمیم گیری کنید.

زمان رسیدن گیاه

این زمان بسته به نوعِ آفتابگردانتان ۷۰ تا ۹۰ روز طول می‮کشد.

مراقبت از آفتابگردان

این گیاه در خاکِ متوسط تا غنی به خوبی رشد می‮‌کند. ریشه‮‌های این گیاه به عمقِ خاک نفوذ کرده و در آنجا گسترده می‮‌شود تا گیاه را در برابرِ وزشِ بادهای شدید محافظت کند.
اگر در تعیینِ نوعِ خاک حق انتخاب دارید، خاک‮‌های ماسه‌‮ای به هیچ وجه توصیه نمی‮‌شود؛ زیرا این گیاهان در این نوع از خاک به آسانی از بین می‮‌روند.
بر خلافِ نام‌شان این گیاهان در سایه نیز به‮ خوبی رشد می‌‮کنند، اما نورِ کاملِ خورشید برایشان ایده آل است.
ریشه‌‮هایِ عمیق به این گیاه کمک می کنند تا در برابرِ خشکی مقاوم باشند. اگر قسمتِ دیگری از باغ را نیز تقویت کنید این گیاهان به دلیلِ گستردگیِ ریشه از آن بهره می‌‮برند. اگر به گیاهِ در حالِ رشد تقویت کننده فسفر و پتاسیم بدهید، گلِ آن بزرگ‌‮تر می‮‌شود.

آفات و بیماری‮‌ها

پرندگان و سنجاب‮‌ها مهاجمانِ اصلیِ گیاه آفتابگردانند. خوشبختانه خطری از جانبِ حشرات وجود ندارد. گاهی اوقات مورچه‮‌ها از شهدِ گل لذت می‮‌برند، اما تهدیدی برای گیاه و دانه‌‮هایش به شمار نمی‌‮آیند.

بیماری‌‮ها

این گیاهان معمولاً به بیماری دچار نمی‮‌شوند و این امر علاوه بر مزیتِ پرورشِ آسان و لذت‮بخشِ این گیاه یک مزیتِ دیگر محسوب می شود.

سرسختی

آفتابگردان گیاهی یک‮ساله است. آن‌ها می‌‮توانند سرمای ملایم را تحمل کنند. با این وجود اگر در بهار (که جوانه‮‌هایِ این گیاه را کاشتید)، سرما و یخبندانی ناگهانی پیش آمد، رویِ جوانه‮‌ها را بپوشانید.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *