خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه پرورش درخت هلو

آشنایی با نحوه پرورش درخت هلو

220px-Flameprince_peachesهُلو (به دری: شفتالو) میوه آبدار درخت هلو (نام علمی: Prunus Persica در لاتین به معنی آلوی ایرانی) و دارای هسته ی سخت، گوشت زرد، یا نسبتاً سفید و پوستی مخملی است. بر اساس چسبیدن گوشت به هسته، این میوه به دو دسته هسته‌جدا و هسته‌چسب تقسیم می‌شود. درادامه مطلب زیر ب نحوه پرورش درخت هلو آشنا خواهید شد.

زمانی بود که هلو و شلیل فقط در باغ های میوه پرورش می‌یافتند. اما امروزه از این درختان میوه درختچه‌های کوتاه قدی ایجاد شده است که برای یک حیاط گرم و آفتابگیر مناسب بوده و پرورش می‌یابد. در اینجا به شما یاد می‌دهیم که چگونه یک درخت هلوی کوچک در حیاط خانه خود پرورش دهید.

چه چیز بکارید
درختان هلو و شلیل انواع بسیار گوناگون و متفاوتی دارند که می‌توانید هر یک را که مایل هستید برای پرورش انتخاب نمایید. اما برای شروع و پرورش در گلدان بهترین انتخاب نوع درختچه‌ای آن می‌باشد. پیشنهاد ما به شما نوع «بونانزا» و یا «گاردن لیدی» است که در میانه فصل تابستان به شما محصول می‌دهد. اگر از شلیلهایی با پوست نرم و لطیف خوشتان می‌آید، می‌توانید از انواع «نکتارلا» و یا «تراس روبی» استفاده کنید. این انواع گیاهان تقریباً به هیچ نوع حرصی نیاز ندارند. این‌ها طبیعتی کوچک و دیر رشد دارند، به طوری که در ۱۰ سال بیش از حدود ۱.۲ تا ۱.۵ متر رشد نمی‌کنند. کاشت آن‌ها در گلدان نیز باعث کوچک‌تر ماندن آن‌ها می‌شود.
کاشت
به یاد داشته باشید که این گیاهان اصالاتاً مربوط به مناطق آب و هوایی گرم می‌باشند در نتیجه به زندگی در مناطق پر آب و مردابی عادت ندارند. از تخلیه راحت آب در گلدان خود مطمئن شوید و توجه کنید که گلدان شما سوراخهای متناسبی برای تخلیه آب اضافی داشته باشد. اگر سوراخهای کف آن برای خروج آب کم بود، می‌توانید به کمک مته و درل سوراخهای بیشتری کف گلدان ایجاد نمایید. درختانی که در گلدان قرار دارند را در نور کاملا آفتاب قرار دهید.
رسیدگی های دوره‌ای
درختانی که زیر پوشش باشند به سرعت رشد می‌کنند. پس آبیاری و تغذیه آن‌ها را به وفور و با دقت انجام دهید. اضافه کردن کود گیاهی در اوایل بهار به خاک این گیاه برای نگهداری آب، بسیار مفید می‌باشد. توجه داشته باشید که آبیاری زیاد در زمان های نا‌هماهنگ برای این گیاه بهتر از آبیاری کم در زمانهای هماهنگ می‌باشد. اگر می‌خواهید درختچه خود را حرص کنید این کار را در فصل بهار انجام دهید.
گل‌ها و گرده افشانی
هلو و شلیل خیلی زود و پیش از بهار گل می‌دهند. برای همین باید به گونه‌ای جلوی از بین رفتن گل‌ها در اثر سرما و یخزدگی را گرفت. برای این کار آن‌ها را از اواسط زمستان به زیر پوشش و یا گلخانه انتقال دهید. درختانی که در گلدان پرورش می‌یابند بهتر است در آذر ماه به گلخانه‌های بدون حرارت منتقل شوند. این گیاه بین بهمن تا فرورردین گل می‌دهد که این زمان بسته به‌ نژاد و نوع آن می‌باشد.
در این فصل که گیاه به گل می‌نشیند به علت سرمای هوا حشرات کمی در هوا وجود دارند تا عمل گرده افشانی را انجام دهند برای همین می‌توان این کار را با کمک یک قلم موی نرم انجام داد. همین طور پاشیدن آب پودری روی گلهای گیاه به این عمل کمک می‌کند.
کشت میوه
اگر دیدید که میوه‌های درخت شما بیش از حد زیاد شده است می‌توانید مقدار آن‌ها را کم کنید. می‌توانید این عمل را به صورت یک در میان انجام دهید به طوری که در حدود ۵ سانتی‌متر بین هر دو میوه فاصله ایجاد گردد. همانطور که پرورش میوه ادامه پیدا می‌کند در صورت مشاهده کمبود جا برای میوه‌ها می‌توانید تعدادی از آن‌ها را چیده تا فضا برای بقیه میوه‌ها باز شود.
هر قدر تعداد میوه‌های نگه داشته شده روی درخت بیشتر باشند، میوه‌ها کوچک‌تر خواهند بود. با این وجود یک درخت ۳ تا ۴ ساله به راحتی می‌تواند در حدود ۲۰ عدد میوه بپروراند. انواعی از این گیاه که زود‌تر به میوه می‌نشینند در تیر ماه میوه می‌دهند و نژادهای دیگر مرداد و شهریور میوه می‌دهند.
چگونگی برداشت و ذخیره کردن
ذخیره سازی هلو: زمان برداشت محصول کاملاً بستگی به‌نژاد خود درخت دارد. بهترین حالت زمانی است که میوه‌ها کاملاً رسیده باشند. میوه‌ها را کف دست نگاه دارید و با شست خود به ساقه اتصال کمی فشار بیاورید. اگر در حال جدا شدن بود، یعنی میوه رسیده است. هلو و شلیل هر چه زود‌تر خورده شوند بهتر و خوشمزه‌تر هستند ولی برای ذخیره سازی هلو می‌توان آن‌ها را برای چند روز در جای خنک نگهداری نمود.
امراض و آفت‌ها
درختان هلو می‌توانند مورد حمله شته‌ها، پرندگان، عنکبوت قرمز و کرمهای ریشه خوار قرار بگیرند. با این وجود درختانی که در حیاط به پرورش می‌رسند عموماً از این آفت‌ها در امان هستند.

مترجم: امیر ماتیو علوی

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *