خانه / سبک زندگی / گل و گیاه / آشنایی با نحوه مراقبت از گل شمعدانی

آشنایی با نحوه مراقبت از گل شمعدانی

ghol-shamdaneانتخاب نام شمعدانی برای این گیاهان بیشتر مربوط به شکل میوه آنهاست که در داخل کاسبرگهای پایا و روی دمگلهای بلند و در انتهای دمگل مشترک به صورت شمعدان چند شاخه قرار می‌گیرند.درادامه مطلب زیر با نحوه مراقبت از گل شمعدانی آشنا خواهید شد.

آیا می دانید که؟

بیش از ۳۰۰ سال است که باغبانان در نیمکرۀ شمالی، گیاهان شمعدانی را که بومی نیمکرۀ جنوبی هستند، پرورش می‌دهند. باغ‌های گیاهی سلطنتی در انگلیس، کیو (Kew)، در اواخر قرن هفدهم دارای مجموعه‌ای از گل‌های شمعدانی بود. در سال ۱۷۵۳ لینائوس، گیاه‌شناس سوئدی و پدر علم گیاه‌شناسی، ۲۵ نوع مختلف این گیاه را در یک خانواده فهرست کرد.

نگهداری کلی از این گیاه:

بر روی برگ‌های بسیار جذاب و تقریباً گرد شمعدانی که سبز مایل به زرد است، دسته‌ای از گل‌های قرمز و زرشکی وجود دارد. گل‌های پرپر و پژمرده را همیشه به طور منظم از گیاه جدا کنید و در بهار نوک برگ‌ها را قیچی کنید تا گیاه به صورت انبوه و پر پشت رشد کند. برگ‌هایی را که از گیاه جدا شده از گلدان دور کنید تا ظاهر آراسته و تمیز خود را حفظ کند. قبل از فرا رسیدن یخبندان و سرمای شدید، گیاه را به یک گلدان منتقل کرده و در داخل خانه، در مقابل یک پنجره که نور کافی داشته باشد، قرار دهید. از آن مراقبت کنید، ولی زیاد به آن آب ندهید. همچنین می‌توانید از آن یک قلمه بگیرید و آن را در یک گلدان خانگی بکارید تا جوانه بزند.

آفت ها/ امراض

این گیاه ممکن است دچار کرم صدپا، کپک و انگل‌های خاکستری شود. در محیط‌های داخل خانه نیز ممکن است این گیاه مورد حملۀ حشرات پردار، تریپس (Thrips) و کرم‌های ریز قرار بگیرد.

کنترل و بازرسی گیاه

کرم‌های صدپا را دست چین کنید. برای مهار کردن حشرات پردار سفید، تریپس (Thrips)، و کرم‌های ریز، صابون‌های حشره کش را طبق دستور نوشته شده بر روی آن، استفاده کنید. برای کنترل کپک‌ها و انگل‌های خاکستری، میزان رطوبت خاک را کاهش دهید، به این ترتیب که قبل از آبیاری گیاه دقت کنید که قسمت سطحی خاک خشک باشد.

چگونه این گیاه را بکاریم؟

این گیاه را در فصل بهار بکارید. از نهال‌های جدید شروع کنید و شاخ و برگ‌های کهنه و پژمرده آن را ببرید. مکانی را برای کاشت انتخاب کنید که آفتاب‌گیر و تا حدی سایه و مرطوب باشد، خاکی داشته باشد که به خوبی به خود آب بگیرد و از کود آلی و کود کشاورزی استفاده کنید. گیاهان را با‌‌ همان عمقی که در گلدان قرار داشتند، در خاک بکارید. فاصله آن‌ها از یکدیگر مطابق با میزان رشد آن‌ها تعیین خواهد شد. بعد از کاشت، گیاهان را آبیاری کنید و روی خاک آن‌ها کود گیاهی بریزید تا رطوبت را در خود حفظ کند.

آب و کود

در تمام فصل‌های سال رطوبت خاک را یکسان نگاه دارید. در مورد گیاهانی که در ظرف و گلدان رشد می‌کنند، هنگامی که آن را آبیاری کردید، اجازه دهید سطح خاک خشک شود و سپس برای بار بعد به گیاه آب بدهید. هر دو هفته یکبار از کودی که در خاک حل می‌شود، برای گیاه استفاده کنید و آن را به طور یکنواخت و یکسان در تمام سطح خاک پخش کنید. همچنین می‌توانید کودی را به کار ببرید که آرام در خاک منتشر می‌شود و برای استفاده از آن، طبق دستور العملش اقدام کنید.

نکتۀ مهم در باغبانی

شاید دوست داشته باشید در تمام فصول سال شمعدانی‌های زیبای خود را پرورش دهید. برگ‌های جذاب آن، زیبایی خاصی به این گل خانگی می‌دهد و هنگامی که این گل کاملاً رشد کرده و بالغ شد، می‌توانید برای تابستان این گیاه را به بیرون از خانه منتقل کرده و از زیبایی آن لذت ببرید. شمعدانی زونال (Zonal) یا محلی، که از طریق پیوند مرکب به وجود می‌آید، گل‌های برجستۀ قرمز، صورتی و نارنجی دارد.

ویژگی‌های این گیاه:

  • گل‌های زیبا و جذاب
  •  برگ‌های زیبا و جذاب
  •  مقاومت بالا

موارد مصرف این گیاه:

  • در ظرف و گلدان
  • لبۀ باغچه‌ها که گلکاری می‌شود.
  • در داخل منزل

خصوصیات این گل

نوع گل

گیاه خانگی ظریف و با دوام

مقاومت گیاه

۱۰ تا ۱۱

وضعیت نور

آفتاب کامل و کمی سایه

ارتفاع

۳۸سانتی متر

وسعت

۳۵-۷۵ سانتی متر

عادت گیاهی

پشته ای و برآمده

  خاک  PHمیزان  

خنثی تا ۷

رطوبت خاک

معتدل

زمان گلدهی

پاییز، بهار، تابستان

رنگ گل

قرمز زرشکی (ارغوانی)

اندازۀ گل

۵ سانتی متر

رنگ برگ

سبز مایل به زرد

اندازۀ برگ

۷.۵ سانتی متر

مترجم: مریم انصاری
منبع:

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

معرفی بذرهای سبزه هفت سین و زمان کاشت هر کدام

  یکی از هفت سین های سفره هفت سین ، سبزه می باشد که نماد ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *