خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص گیاه رزماری

آشنایی با خواص گیاه رزماری

rosemary

رومارَن یا اِکلیل کوهی یا رُزماری (Rosmarinus officinalis) گیاهی خشبی، چندساله و معطر است که برگ‌هایی سوزنی‌شکل و همیشه‌سبز دارد.رومارن بومی منطقهٔ مدیترانه و کشور اوروگوئه است. گل‌های آن در رنگ‌های گوناگون سفید، صورتی، بنفش یا آبی می‌رویند.درادامه مطلب زیر با خواص این گیاه آشنا شوید.

رزماری گیاه بومی سواحل مدیترانه، اروپا، آمریکای شمالی و مکزیک است. این گیاه از خانواده نعناع است و مردم یونان باستان این گیاه را مقدس می دانستند. به نوشته «ASK.com» رزماری نه تنها از بو و طعم خوبی برخوردار است بلکه خاصیت دارویی دارد که در این مطلب به آن اشاره شده است. رزماری حافظه را تقویت می کند. التهاب دردناک در مبتلایان به بیماری آرتریت را تسکین می دهد.
پوست را جوان و نرم می کند. گردش و جریان خون به سر و مغز را بهبود می بخشد. قدرت تمرکز را تقویت می کند. شدت حمله آسم را کاهش می دهد. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ورم بدن را کاهش می دهد. قدرت هاضمه را بهبود می بخشد. سردرد را تسکین می دهد. ناراحتی های مربوط به معده را برطرف می کند. به کاهش التهاب بیماری آسم، بیماری کبدی و قلبی کمک می کند.

 

سلول های بدن را از آسیب های رادیکال های آزاد محافظت می کند. از آسیب های پوستی مربوط به سن مانند چین و چروک پیش گیری می کند. عملکرد کلیه را بهبود می بخشد، جریان ادرار را افزایش می دهد و ماده معدنی لازم مانند سدیم و پتاسیم را در بدن حفظ می کند. منبع غنی ویتامین E است.
با پیش گیری از تولید استروژن مانع بروز سرطان سینه می شود. مصرف منظم روغن رزماری، با تحریک کردن پیاز مو باعث رشد زیاد و بلندی مو می شود. علاوه بر آن مانع ریزش زودرس و سفید شدن مو می شود. ماساژ پوست سر به طور منظم با روغن رزماری علاوه بر تغذیه شدن پوست سر، شوره را نیز از بین می برد.

روغن آن خاصیت ضدعفونی کننده دارد و به عنوان دهان شویه و رفع بوی نامطبوع دهان مورد استفاده قرار می گیرد. گیاه رزماری مانع بروز سندروم تحریک پذیر روده می شود و گاز و نفخ معده را از بین می برد. برای تنظیم دوره قاعدگی، رزماری را در غذا و یا به صورت دم کرده مصرف کنید.

 

 

 

ویژگی های سلامت آوری رزماری:

 

۱- برگ رزماری حاوی ترکیبات شیمیایی ای هستند که در جلوگیری از بیماری ها و افزایش سطح سلامت، بسیار مفید و موثر است.

 

۲- قسمت هایی از این گیاه بخصوص گل آن حاوی آنتی اکسیدان فنولی به نام “رزمارینیک اسید” و همچنین روغن های فراری مانند سینئول، کامفن، برنئول، برنیل استات و آلفا پینن … می باشد که خواص بیشمار سلامت آوری دارند. این ترکیبات دارای خواص ضد التهابی، ضد فساد، ضد حساسیت، ضد قارچ و گندیدگی می باشند.

 

۳- ۱۰۰ گرم از برگ این گیاه تنها حاوی ۱۳۱ کالری بوده و بدون کلسترول می باشد. همچنین حاوی مقادیر بسیار بالایی فیبر است.

 

۴- رزماری بطور معجزه آسایی غنی از خانواده ویتامین ب مانند اسید فولیک، پانتوتنیک اسید، پیریدوکسین و ریبوفلاوین می باشد. یکی از گیاهانی است که دارای مقادیر بسیار بالایی از فولات (۱۰۹ میکرو گرم در ۱۰۰ گرم) است. اهمیت فولات در ساخت DNA و در مرحله پیش حاملگی می باشد. چرا که از صدمه به کانال های عصبی در نوزادان جلوگیری می کند.

 

۵- این گیاه حاوی مقادیر خوبی از ویتامین آ (۲۹۲۴ واحد بین المللی در ۱۰۰ گرم) است. چند برگ از آن می تواند نیاز روزانه به ویتامین آ را برآورده کند. ویتامین آ دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و برای بینایی، سلامتی غشاء مخاطی و پوست ضروری است. مصرف غذاهای طبیعی غنی از ویتامین آ موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه و حفره دهانی می گردد.

 

۶- برگ تازه رزماری منبع خوبی برای ویتامین سی است. مقدار آن ۲۲ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم برگ است. ویتامین سی برای ساخت کلاژن در بدن مورد نیاز است. کلاژن، اصلی ترین پروتئین ساختاری، جهت حفظ سلامت دیواره رگ های خونی، پوست، استخوان و اندام ها ضروری است. مصرف مداوم غذاهای غنی از ویتامین سی، موجب افزایش توان سیستم ایمنی در مقابل با بیماری های عفونی و پاکسازی بدن از رادیکال های آزاد و عوامل پیری می گردد.

 

۷- گیاه رزماری، چه بصورت تازه و چه بصورت خشک، منبع غنی ای از پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز، مس و منیزیوم است. پتاسیم ماده مهم برای مایع سلولی است که تنظیم ضربان قلب و فشار خون را بر عهده دارد. منگنز به عنوان یک کو-فاکتور در ساخت آنزیم های آنتی اکسیدانی نقش دارد.

 

۸- این گیاه منبع خوبی از آهن است. مقدار آن ۶/۶۵ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم برگ تازه می باشد. آهن ترکیب اصلی مورد نیاز در هموگلوبین خون است.

 

منبع:اپانی

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

60-660x300

چه غذاهایی ارگانیک هستند ؟

در طول دورۀ تبدیل یا گذار، اصول استاندارد ارگانیک باید در مزارع یا واحدهای زراعی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *