خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص کمپوت ها

آشنایی با خواص کمپوت ها

20156721242440aکمپوت (به انگلیسی: Compote) نوعی دسر است که در قرن هفدهم بوجود آمده و منشأ آن کشور فرانسه است. کمپوت از میوهٔ کامل یا خردشده و شربت ترکیب شده‌است. میوه درسته در آب به همراه شکر و ادویه پخته می‌شود.مانند کمپوت هلو و کمپوت زردآلو.درادامه مطلب زیر با خواص کمپوت ها آشنا شوید.

به‌ طور کلی‌ این‌ میوه‌ پخته‌ را (کمپوت‌) اکثر مردم‌ مصرف‌ می‌کنند. مخصوصا اشخاصی‌ که دستگاه‌ گوارش‌ آنها به‌ خوبی‌ قادر به‌ هضم‌ کردن میوه های‌ خام‌ نیست‌. بنابراین‌ در تهیه‌ آن‌ باید دقت‌ خاصی‌ شود و اندازه‌ و شکر و نوع‌ تازه بودن‌ میوه‌ را حتما باید در نظر گرفت‌ و هنگام‌ درست‌ کردن‌ آن‌ باید سعی‌ کنید که‌ شربت‌ آن زیاد جوشیده‌ نشود، زیرا مواد اصلی‌ آن‌ یعنی میوه‌ زود له‌ می‌گردد و فرم‌ تکه‌های‌ میوه‌ از بین می‌رود و حالت‌ وارفتگی‌ به‌ خود می‌گیرد.

 

کمپوت همان میوه‌ی پخته شده است. معمولاً بچه ها کمپوت را بهتر از میوه‌ی خام تازه می‌خورند. باید بدانید که کمپوت‌ها هم حاوی ویتامین هستند و اصلاً نمی‌توان آن‌ها را فاقد ویتامین و مواد مغذی دانست.

 

حتماً می‌دانید که ویتامین C در اثر حرارت از بین می‌رود. اما باید بدانید که تولید کنندگان این محصولات غذایی برای جبران ویتامین C از دست رفته اسید اسکوربیک به کمپوت‌ها اضافه می‌کنند. برای همین هم کمپوت‌های صنعتی معمولاً به اندازه‌ی میوه‌های تازه ویتامین C دارند.

 

 

 

پیش سازهای ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارند. در بین این پیش‌سازها می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد. این ترکیبات در میوه های نارنجی یا قرمز مانند زردآلو، گریپ‌فروت، هلو و غیره وجود دارد.

 

در مورد فیبرها هم باید بگوییم که حرارت بالا باعث می‌شود این ترکیبات مغذی بیشتر جذب بدن شوند. برای همین افرادی که سیستم گوارش حساسی دارند کمپوت را بهتر از میوه‌ی تازه تحمل کرده و راحت‌تر از فیبرهای آن‌ها استفاده می‌کنند.

 

همچنین باید بدانید که پیش سازهای ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارند. در بین این پیش‌سازها می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد. این ترکیبات در میوه های نارنجی یا قرمز مانند زردآلو، گریپ‌فروت، هلو و غیره وجود دارد. کاروتنوئیدها خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند. این ترکیبات به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از ابتلا به سرطان پیشگیری کرده و پیری را به تعویق می‌اندازد.

 

 

 

 

مشکل اصلی کمپوت‌ها میزان قند افزوده است. کمپوت‌های صنعتی قند زیادی دارند. بهتر است کمپوت‌هایی انتخاب کنید که روی آن‌ها عبارت «بدون قند افزوده» نوشته شده باشد. در این صورت میزان قند آن‌ها برابر با میوه‌ی طبیعی می‌باشد.

 

اگر نمی‌توانید به هر دلیلی میوه‌ی تازه بخورید خودتان را هم از مصرف کمپوت به بهانه‌ی این که ویتامین ندارد محروم نکنید. می‌توانید از کمپوت به عنوان دسر استفاده کرده و از خواص آن استفاده کنید.

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

60-660x300

چه غذاهایی ارگانیک هستند ؟

در طول دورۀ تبدیل یا گذار، اصول استاندارد ارگانیک باید در مزارع یا واحدهای زراعی ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *