خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص ماکارونی

آشنایی با خواص ماکارونی

52807_859در ریشه‌یابی نام ماکارونی فرضیه بسیار است. برخی آن‌را از واژه یونانی makaria یا غذای عزا دانسته‌اند که در ولیمه مردگان خورده می‌شد و نیز برخی از واژه ایتالیایی ammaccare که به معنی خمیر له شده یا ورز داده شده است.درادامه مطلب زیر با خواص ماکارونی آشنا شوید.

 

از رشته های دراز تا پاپیون های کوچک

ماکارونی (pasta)دارای فراورده های متنوعی از جمله اسپاگتی، ماکارونی، ورمیشل، نودل و لازانیاست، اما آنچه در ایران بیشتر از بقیه فرآورده های آن طرفدار دارد، همان ماکارونی خوشمزه و مورد علاقه بچه هاست که معمولاً با سس گوشت چرخ کرده تهیه می کنند.

 

اگرچه انواع ماکارونی غذای مورد علاقه مردم ایتالیاست، اما مردم سایر کشورها هم برحسب فرهنگ غذایی خود از انواع خاص و با روش های طبخ متفاوت استفاده می کنند. منشا تاریخی ماکارونی به طور دقیق مشخص نیست، اما تحقیقات حاکی از آن است که احتمالا تهیه و مصرف ماکارونی کمتر از نان نبوده است. مدارک تاریخی منشا پیدایش ماکارونی را به اتروسک ها (مهم ترین تمدن پیش از تمدن رومی ها در شبه جزیره ایتالیا)، رومی ها، عرب ها و چینی ها نسبت داده اند.

 

امروزه هنوز پاستا پای ثابت غذای ایتالیایی هاست. پاستا نامی کلی است و به غذاهایی که از آرد گندم درست می شوند اطلاق می شود که در اشکال و رنگ های بسیار متنوعی پخته می شود وگاهی اوقات داخل آن را با گوشت، پنیر یا سبزی نیز پر می کنند، ماکارونی و اسپاگتی از این گروه هستند.

 

برای به دست آوردن رنگ زرد یا طلایی هم از زرده تخم مرغ استفاده می شود و برای رنگ سبز از اسفناج، رنگ قرمز از گوجه فرنگی و رنگ سیاه از جوهر هشت پاها کمک می گیرند . تعجب نکنید، چون امروزه بیش از ۶۰۰ نوع ماکارونی در نقاط مختلف دنیا تولید می شودکه البته ممکن است همه آنها به ذایقه ما خوش نیایند. به طور حتم به همین تعداد و یا بیشتر سس های مختلف با ماکارونی سرو می شود.

 

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که به ارزش غذایی مندرج در روی بسته های خوراکی توجه می کنند یا نه؟ اگر چنین است پس حتما می دانید که در هر یکصد گرم از ماکارونی- یکی از انواع پرطرفدار آن در کشورمان ـ حدود ۳۵۰ کیلوکالری، ۱۰ تا ۱۲ گرم پروتین، ۷۴ گرم کربوهیدرات و ۴/۱ گرم چربی وجود دارد.

 

با این حال باید توجه داشت که ارزش غذایی ماکارونی در اصل وابسته به آردی است که از آن تهیه می شود، اما به طور خلاصه می توان گفت ماکارونی ماده غذایی با انرژی بالایی است که به طور عمده از قندها تامین می شود. ارزش غذایی پروتئینی متوسطی دارد. قابلیت هضم آن آسان است، میزان چربی آن بسیار کم و مواد زاید اندکی دارد. این ماده غذایی سرشار از نشاسته است، اما میزان پروتئین آن حدود ۸ـ۷ برابر کمتر از میزان نشاسته آن است.

 

تجزیه اسیدهای آمینه ترکیبات پروتئینی ماکارونی در مقایسه با ترکیبات پروتئینی غذاهای دیگر مانند شیر (کازئین)، تخم مرغ و پروتئین سویا نشان می دهد که از نظر اسیدآمینه ضروری لیزین در حد پایینی قرار دارد و به خاطر همین محدودیت اسید آمینه ای، ارزش تغذیه ای آن کاهش می یابد. بنابراین ارزش بیولوژیکی و میزان پروتئین ماکارونی در مقایسه با تخم مرغ و گوشت پایین تر است که همین ارزش غذایی نیز طی فرآیندی که از مرحله خرید تا طبخ آن طی می کند، دستخوش تغییرات زیادی می شود.

 

گاه ممکن است طی طبخ ۲۰ درصد ترکیبات انرژی زای ماکارونی از بین برود. ماکارونی در واقع محصولی نیمه فرآیند شده است که در طرح، شکل، اندازه و نوآوری در استقبال مردم از آن نقش مهمی دارد.

 

با تمام این اوصاف ماکارونی غذایی است که هرگز به تنهایی مصرف نمی شود و اغلب با مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند پنیر، گوشت، ماهی و گاهی با انواع سبزیجات طبخ می شود. از این طریق ارزش بیولوژیکی آن نسبت به هر غذای دیگر به خاطر تکمیل شدن پروتئین آن و همچنین تأمین اسید آمینه های ضروری افزایش می یابد.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *