خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص شیر بز

آشنایی با خواص شیر بز

3034بُز (نام علمی: Capra aegagrus hircus) حیوانی است اهلی از راستهٔ زوج‌سُمان (Artiodactyla)، خانوادهٔ گاوسانان (Bovidae)، زیرخانوادهٔ بزیان (Caprinae)، جنس بزها (Capra).شیر این حیوان دارای خواص زیادی است که در ادامه مطلب زیر با خواص شیر بز آشنا میشوید.

مصرف شیر بز برای افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند بسیار خوب است زیرا باعث می‌شود که خاصیت مغذی آهن بیشتر شده و گلبول‌های قرمز خون دوباره ساخته شوند. این نوع شیر تداخل بین کلسیم و آهن را به حداقل می‌رساند.

 

 

باید بگوییم که شیر بز از DNA افرادی که به دلیل درمان کم خونی به مدت طولانی از آهن استفاده کرده و ذخیره‌ی آن بیش از حد شده است محافظت می‌کند.

 

محققان مشاهده کردند که شیر بز حاوی مواد مغذی بی‌شماری است که از نظر ارزش تغذیه‌ای می‌توان آن‌ را با شیر مادر مقایسه کرد.

 

بدون شک می‌دانید که شیر گاو به دلیل دارا بودن مواد آلرژی‌زا باعث ایجاد حساسیت می‌شود اما شیر بز حاوی میزان کمتری از این مواد آلرژی‌زا می‌باشد و برای همین ایجاد حساسیت آن بسیار کمتر است. برای همین افرادی که به شیر حساسیت دارند و یا نمی‌توانند آن‌ را تحمل کنند می‌توانند این شیر را جایگزین شیر گاو کنند.

 

 

 

شیر بز برای فلور روده خوب است .
یکی دیگر از خواص شیر بز این است که حاوی میزان زیادی اولیگوساکارید است. در واقع اولیگوساکارید این شیر شباهت زیادی به شیر مادر دارد. این ترکیبات بدون این که هضم شده باشند وارد روده‌ی بزرگ می‌شوند و مانند پربیوتیک‌ها عمل می‌کنند و فلور باکتریایی بیماری زا را از بین می‌برند.

 

 

شیر بز میزان کلسترول را کاهش می‌دهد و تری گلیسیرید و ترانس آمیناز را در سطح مناسبی نگه می دارد .
شیر بز حاوی لاکتوز کمتری است .
شیر بز در مقایسه با شیر گاو لاکتوز کمتری دارد اما در عین حال خیلی راحت‌تر از این شیر جذب می‌شود. به همین دلیل برای افرادی که به این قند شیر حساسیت داشته و نمی‌توانند آن‌را تحمل کنند بسیار مفید است و این افراد می‌توانند با خیال راحت از شیر بز استفاده کنند.

باید بگوییم که اصلی‌ترین تفاوت بین شیر گاو و شیر بز در نوع چربی موجود در این شیرها است. شیر بز بافت کاملاً یکنواختی دارد و برخلاف شیر گاو که قطرات چربی تمایل زیادی به جدا شدن و آمدن به سطح را دارند، قطعات چربی شیر بز کوچک‌ترند و معلق در شیر باقی می‌مانند.

 

 

 

 

همچنین شیر بز حاوی اسیدهای چرب ضروری (لینولئیک و آراشیدونیک) بیشتری از شیر گاو می‌باشد. این اسیدهای چرب به خانواده‌ی امگا ۶ ها تعلق دارند. این اسیدهای چرب حاوی یک منبع انرژی سریع است که در عین حال به صورت بافت چربی مانند ذخیره نمی‌شود.

از این گذشته شیر بز میزان کلسترول را کاهش می‌دهد و تری گلیسیرید و ترانس آمیناز را در سطح مناسبی نگه می‌دارد. در واقع می‌شود گفت که شیر بز جزء خوردنی‌هایی است که می‌توان برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی از آن استفاده کرد.

 

 

 

شیر بز منبع کلسیم بالا
محققان معتقدند که شیر گاو سرشار از کلسیم و فسفر هستند که به راحتی در بافت استخوان‌ها نفوذ کرده و باعث تقویت آن‌ها می‌شوند. از این گذشته شیر بز حاوی میزان قابل توجهی روی یا همان زینک و سلنیوم می‌باشد. این ریز مغذی‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های آسیب رسان به مغز مثل آلزایمر مفید هستند.

 

 

محققان بر این عقیده‌اند که با تمام شواهد موجود شیر بز یک ماده‌ی غذایی طبیعی و مفید است.

 

شاید زمان آن رسیده تا همه‌ی مردم و به ویژه افرادی که نسبت به شیر گاو آلرژی دارند و یا نمی‌توانند آن‌را تحمل کنند، افرادی که از کلسترول بالا رنج می‌برند، کم خونی یا پوکی استخوان دارند و یا تحت درمان جذب آهن هستند را تشویق کنیم تا به طور مرتب شیر بز و محصولاتش را مصرف کنند.

 

همچنین بهتر است که بدانید شیر بز منبع خوبی از پروتئین با کیفیت است. در هر لیوان شیر بز حدود ۸.۷ گرم پروتئین وجود دارد و هر لیوان شیر گاو ۸.۱ گرم پروتئین دارد.

 

 

 

این شیر منبع خوب پتاسیم است و این ماده‌ی معدنی تأثیر مفیدی در حفظ تعادل فشار خون دارد. هر لیوان شیر بز حاوی ۴۹۸.۷ میلی‌گرم پتاسیم است و این مقدار ۱۴.۲ درصد از نیاز روزانه ما به این ماده‌ی معدنی را تأمین می‌کند.

 

 

منبع: تبیان

 

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *