خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص شیرکاکائو

آشنایی با خواص شیرکاکائو

pc50fef9d099090b55647b9bad08deeb44_103903

شیرکاکائو نوعی نوشیدنی است که از مخلوط نمودن شیر با شکلات و شکر به دست می‌آید. این نوشیدنی امروزه در سراسر دنیا رواج دارد.درادامه مطلب زیر با خواص این نوشیدنی آشنا خواهید شد.

خواص شیرکاکائو در یك مجموعه تحقیقاتی شامل چهار پژوهش مختلف كه در كنفرانس این هفته كالج طب ورزش آمریكا ارائه شده است، محققان دریافتند كه شیر شكلات خاصیت شفابخش و تقویت كننده دارد و به بازسازی ماهیچه‌ها كمك می‌كند. این نوشیدنی بویژه با نوشیدنی‌های ورزشی كربوهیدراتی مقایسه شده است.بر اساس این پژوهش جدید،‌ نوشیدن شیر شكلات بدون چربی پس از تمرین ورزشی می‌تواند به احیای بدن و تقویت دوباره آن كمك كند. مصرف این نوشیدنی سبب می‌شود كه بدن برای انجام تمرینات بعدی دوباره آماده شود.
به گزارش پایگاه اینترنتی ماراتون بابیل، این نوشیدنی به طور كلی برای ساخت ماهیچه، تامین دوباره سوخت ماهیچه‌ای، ‌حفظ و نگهداری از بافت‌های ماهیچه‌ای و انجام تمرینات بعدی مفید و سودمند است.

بر اساس این پژوهش محققان پیشنهاد می‌كنند كه ورزشكاران می‌توانند، شیر شكلات بدون چربی را بعنوان یك جایگزین تغذیه‌ای اقتصادی به جای سایر نوشیدنی‌های ورزشی نیروزا و مغذی برای ترمیم ماهیچه‌های اسكلتی پس از تمرینات انتخاب كنند.

* آیا درست که می گویند اضافه کردن پودر کاکائو به شیر، جذب کلسیم شیر را کاهش می دهد؟ فکر می کنم خیلی ها دوست دارند بدانند آیا این حرف صحیح است یا خیر؟
خیر، این گفته صحیح نیست. کاکائوی موجود در شیر کاکائو جذب کلسیم شیر را کاهش نمی دهد.

البته باید گفت کاکائو حاوی ماده ای بنام “اسید اگزالیک” یا “اگزالات” است که با کلسیم موجود در شیر ترکیب می شود و “اگزالات کلسیم” را به وجود می آورد. اگزالات ماده ای است که در بسیاری از گیاهان مانند اسفناج و چای وجود دارد.

اما کلسیم موجود در شیر خیلی بیشتر از اگزالات موجود در کاکائوست، لذا مقدار زیادی کلسیم آزاد (ترکیب نشده با اگزالات) وجود خواهد داشت. در حقیقت فقط حدود ۶ میلی گرم از ۲۵۰ میلی گرم کلسیم موجود در شیر جذب نمی شود.

هر کودکی باید به مقدار کافی کلسیم دریافت کند تا بتواند رشد قدی و استخوان های سالم و محکمی داشته باشد.
بنابراین اگر کودک شما شیر معمولی را دوست ندارد و فقط شیر کاکائو می خورد، او را از خوردن شیرکاکائو منع نکنید و به او بدهید، زیرا برای سلامتی استخوان هایش مفید است.

* آیا شیرهای طعم دار باعث پوسیدگی دندان می شوند؟

– مواد موجود در شیر کاکائو خیلی کمتر از نوشابه های گازدار و خوراکی های شیرین و چسبناک باعث پوسیدگی دندان می شوند.

نوشیدن مایعاتی مثل شیرهای طعم دار، دهان را خیلی سریع تر تمیز می کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد، کاکائوی موجود در شیر کاکائو، دندان ها را از پوسیدگی حفظ می کند.

* آیا شیرکاکائو دارای کافئین زیادی است؟

– خیر. مقدار کافئین موجود در شیر کاکائو برابر است با مقداری که در نوشیدنی های بدون کافئین وجود دارد. ۲۴۰ میلی لیتر (یک لیوان) شیر کاکائو دارای ۲ تا ۷ میلی گرم کافئین است. نوشابه های سیاه (کولا) ۱۰ برابر شیرکاکائو، کافئین دارند.

براساس مطالعات جدید، مقدار کافئین موجود در شیر کاکائو خیلی کمتر از آن حدی است که بتواند تاثیر مخربی بر رفتار کودک داشته باشد.

* آیا شیرهای طعم دار فقط مخصوص کودکان است؟

– مسلما خیر. شیر طعم دار در عین حال که نیاز فرد به خوردن غذاهای شیرین را برآورده می کند، دریافت کلسیم و ۸ ماده مغذی دیگر را افزایش می دهد.

* آیا شیر طعم دار، به اندازه ی شیر معمولی مغذی است؟

– بله، شیر طعم دار نیز مانند شیر معمولی، دارای ۹ ماده مغذی ضروری است که شامل کلسیم، پروتئین، ویتامین های D، A، B12، B2، B3 و پتاسیم و فسفر می باشد. این شیر در مقایسه با نوشیدنی هایی مثل نوشابه های گازدار و آب میوه های مصنوعی، دارای قند و کالری کمتری است.

* آیا شیرهای طعم داری که دارای قند اضافی هستند، باعث بروز اختلال «بیش فعالی» در کودکان می شوند؟

– نوشابه های گازدار یا آب میوه های مصنوعی، تقریباً دو برابر شیرهای طعم دار دارای قند هستند. علاوه بر این، انجمن پزشکی و آکادمی طب اطفال آمریکا و اداره غذا و دارو، ارتباطی بین مصرف شکر و بروز مشکلات رفتاری در کودکان پیدا نکرده اند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *