خانه / آشپزی / خواص مواد خوراکی / آشنایی با خواص سیب زمینی

آشنایی با خواص سیب زمینی

potato

سیب‌زمینی گیاهی است از تیرهٔ سیب‌زمینیان که دارای برگهای مرکب و بریده و گلهای سفید یا بنفش است. میوهٔ آن کوچک، کروی، قرمز، سته و سمی است؛ ولی دارای ساقه‌های زیرزمینی خوراکی است که حاوی اندوختهٔ نشاستهٔ فراوان است گلهایش پنج قسمتی (۵ گلبرگ بهم چسبیده و ۵ کاسبرگ بهم چسبیده‌است). تعداد پرچمها نیز ۵ است که بهم متصل شده و یک لولهٔ بساکی را ساخته‌اند و مادگی از وسط آن خارج شده‌است. این گیاه دارای رقمهای مختلف است که آنها را به زودرس، دیررس و میانه‌رس تقسیم می‌کند و برحسب استفاده این گیاه به سیب زمینی خوراکی، علوفه‌ای و صنعتی (جهت استفاده الکل یا نشاسته و یا قند) تقسیم می‌شود.در حال حاضر هر ساله در حدود ۳۳۰ میلیون تن سیب زمینی در سراسر جهان تولید می‌شود. چین، هند و روسیه بزرگ‌ترین تولید کنندگان سیب زمینی هستند.در ادامه مطلب زیر درباره سیب زمینی بیشتر بدانید.

سیب‌زمینی‌، دارای خواص فراوانی است و کمک خوبی برای درمان بسیاری ازبیماری‌ها محسوب می‌شود.

سیب‌زمینی‌ها سرشار از مواد مغذی هستند ولی متاسفانه بسیاری از افراد از این منبع غذایی به اشکال ناسالم مانند سیب‌زمینی‌سرخ کرده و یا چیپس سیب‌زمینی استفاده می‌کنند و حتی اگر آن را به صورت پخته نیز مصرف می‌کنند آن را با مواد چربی مانند پنیر و کره و خامه مخلوط کرده و می‌خورند.

این افراد بهتر است بدانند که استفاده از این روش‌ها و تکرار آن، ‌نتیجه‌ای جز افزایش احتمال بروز نارسایی‌های قلبی را در آنان به همراه نخواهد داشت.

اگر به روش صحیح از سیب‌زمینی‌ها استفاده شود مواد غذایی کم کالری و سرشار از فیبر محسوب شده که موجب سلامت بدن می‌شوند.

برخی از خواص سیب‌زمینی‌عبارتند از:

۱- موجب افزایش وزن می‌شوند.

سیب‌زمینی‌ها حاوی مقدار فراوانی کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین هستند. مصرف سیب‌زمینی برای آنان که لاغر هستند و می‌خواهند وزن، اضافه کنند، توصیه می‌شود. این ماده غذایی دارای ویتامین‌های سی و ب ‌کمپلکس است.

۲- هضم آن راحت است.

سیب‌زمینی‌ها به خاطر اینکه سرشار از کربوهیدرت‌ها هستند هضم آن‌ها آسان است از این رو،‌ این ماده غذایی به بیماران و کودکان که نیاز به غذایی با هضم راحت و انرژی‌زا دارند، توصیه می‌شود.

۳- برای پوست مفید است.

ویتامین‌های گروه سی و ب کمپلکس و مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم، فسفر و روی، محافظان خوبی برای پوست محسوب می‌شوند.

 

سیب‌زمینی‌ رنده شده را با مقداری عسل مخلوط کرده و برای رفع چروک‌های پوستی و هرگونه لکه‌ پوستی ناشی از افزایش سن آن را روی پوست بمالید.

۴- موجب تقویت مغز می‌شود.

اصولا عملکرد مناسب مغز به ذخیره اکسیژن، سطح گلوکز، منیزیم، برخی از اعضای ویتامین‌ ب کمپلکس و برخی هورمون‌ها مانند اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مانند اسیدهای چرب امگا ۳ بستگی دارد و سیب‌زمینی نه تنها حاوی تمام این خواص است بلکه دارای ترکیبات دیگری مانند روی و فسفر نیز هست که برای مغز مفیدند.

۵- خاصیت ضد التهابی دارد.

به خاطر وجود مواد مغذی مانند ویتامین سی و ویتامین ب و پتاسیم در این ماده غذایی، می‌تواند کلیه التهابات بیرونی و درونی را مانند التهاب روده و سیستم گوارش را تسکین بخشد و از آن رو که هضم راحتی دارد برای کسانی که دارای زخم‌های دهانی هستند غذای خوبی به شمار می‌رود.

۶- برای درمان روماتسم توصیه می‌شود.

وجود برخی از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، کلسیم و منیزیم در این ماده غذایی کمک خوبی برای درمان روماتیسم محسوب می‌شوند.

درباره ی tony.almeyda

مطلب پیشنهادی

خاصیت گردو در طب سنتی

    محافظت از سیستم ایمنی، جلوگیری از لخته شدن خون، تنظیم سوخت و ساز ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *